øyvind bp Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 Heisann. Jeg har en e34 530i touring 95 mod med nivåregulering bak. Er det noen her på forumet som har senket e34 touring med nivåregulering før? Skulle gjerne hatt litt tips om hvordan man gjør det og hvilke deler man trenger. Jeg vet at man må koble av nivåreguleringssystemet og re-rute nivåreguleringsolja som går til reguleringsventilen og koble den til returrøret som går tilbaketil pumpa så det bare sirkulerer. Hvordan gjør man det? Og jeg er usikker på hva slags deler man trenger til selve søtdemperne, tårnlager, type fjærer som egner seg eller er best og hvilke dempere som egner seg og er best. Setter stor pris på all info jeg kan få på dette temaet. Ønsker å senke bilen bare litt, ca 2-3 cm foran og 2 cm bak. Takker.
S.Hafsmo Skrevet Oktober 29, 2012 Skrevet Oktober 29, 2012 Går fint å senke med fjærer uten å gjøre noe med nivåreguleringen. Såfremt du ikke har tenkt å bytte dempere, og kjøper fjærer beregnet for biler med nivåreg. Skal du bytte dempere også, kjører du bare en slange mellom tur/retur til nivåreg. Du må og bytte det meste rundt fjærer / dempere. Instruks fra BavAuto: http://www.bavauto.com/Assets/inst_pages/ins254.pdf Bavauto selger og kit med alt du trenger for å fjerne SLS. Self Leveling Elimination Kit - Springs and Shocks Sold Separately $149.95
øyvind bp Skrevet Oktober 30, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2012 Takk for tipset. Har sett på det elimination kit'et siden jeg tenker å bytte ut hele nivåreguleringen bak med ordinære dempere og fjærer. Har begynnt å lekke litt fra ventilen, og vet ikke om de to beholderne er i topp stand heller lengre. Og å bytte ut deler til nivåreguleringen og nye dempere osv koster flesk. Tenkte derfor å gjøre om til vanlige dempere bak der. Er det ikke en camber switch der og som eventuelt bør kobles ut? Hvilke dempere og fjærer anbefales til senking? Har lyst å senke den bare litt. 3 cm foran og 1 til 2 cm bak. Vil ikke ha en bakvogn som henger. Har lest det er diverse hardheter på fjærene bak om man kjøper originalfjærer. Er det noen som har senket en e34 touring som er fornøyd med resultatet og vil vise bilder og informasjon om hvilke fjærer og dempere de kjøpte. Ser at Schmiedmann fører noe som de kaller Lowtech som er veldig billig. Funker de? http://www.schmiedmann.no/5_serie/E34/u ... htm#paging Varenummer: 0615434 Hva er forskjellen på bakfjærer til sedan og touring? Ser sedan utgaven kan fåes med 20mm senking bak mens touring har minimum 30mm. Synes det var rart det var så lite konkret om dette temaet på forumet. Håper å få lagen en ordentlig tråd på dette.
S.Hafsmo Skrevet Oktober 30, 2012 Skrevet Oktober 30, 2012 Hadde lowtec (60/30) sammen med Bilstein B8 på 540en før jeg monterte Coilovers. Fungerte helt utmerket det. Ville ikke kjøpt noe som ikke var produsert for touring. Alt som må gjøres, står i PDFen i forrige innlegg (meg bekjent ihvertfall). Vedr. andre tråder på emnet: search.php?keywords=E34+niv%C3%A5reg*&terms=all&author=&fid%5B%5D=1&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k
øyvind bp Skrevet Oktober 31, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2012 Takk for listen med nyttige tråder. Har lest et sted at det ikke har noen betydning å bruke kortere dempere for å senke bilen. Vet noen hvorfor det selges kortere dempere? Hvordan går man frem for å få godkjent senkingen? Er det en smal sak, eller må man søke biltilsynet først? Eller må man bygge om og ta med bilen og så prøve å få dengodkjent og dermed risikere å ikke få den godkjent og montere alt det gamle tilbake på plass? Hvis man senker med et ferdig cup kit, vil camberen bli riktig? Eller risikerer man gal camber?
S.Hafsmo Skrevet Oktober 31, 2012 Skrevet Oktober 31, 2012 Man bytter til kortere demper for å unngå at stempelet i demperen treffer bunnen i humper. Bruker du originale dempere og senker mye (noen sier 60mm+), kan du risikerer å redusere demperenes levetid betraktelig. For å få det godkjent på du ha Tüv papirer på fjærer og dempere. Du monterer da senkesettet, sender bilen på 4-hjulskontroll for å korrigere alle hjulvinkler (inkl. camber), så drar du på biltilsynet med Tüvpapirene og papirene fra firhjulskontrollen. Bilen burde da bli godkjent. Har selv godkjent to biler på denne måten.
øyvind bp Skrevet Oktober 31, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2012 Hvordan justerer de camber på vanlige dempere? Legger de inn noen spacere o.l?
taxibjørn Skrevet Oktober 31, 2012 Skrevet Oktober 31, 2012 Jeg har montert Bilstein B8 + H&R Fjærer med 45/10 senking på min 540 touring . PERFEKT hvis du ikke vil ha en bil som subber overalt !! nivå systemet koblet jeg vekk med å lage en U av bremserör med nippler i venstre innerskjerm foran. Det er skjötepunkt der bakom deksel . Rösket deretter vekk alt av kuler og rör bakover !!
S.Hafsmo Skrevet Oktober 31, 2012 Skrevet Oktober 31, 2012 Hvordan justerer de camber på vanlige dempere? Legger de inn noen spacere o.l? Camber justeres på eksentriske bolter/skiver/foringer i opphenget bak. Camber fremme skal ikke endres av at bilen blir senket, ihvertfall ikke i den grad at det skulle bli nødvendig å gjøre noe med det. Forøvrig er det heller ikke camberjustering fremme på disse.
Julian Sommer Skrevet November 1, 2012 Skrevet November 1, 2012 Det går helt fint å bytte kun demperne og bruke opp igjen alt det andre. Dette er gjort på de to siste bilene mine, samt x antall av mamma sine. Men er jo godt å ha ting nytt såklart. Standard dempere koster 403,- stk til e34 på Koed, så dyrt er det heller ikke Jeg satte på dempere fra koed med supersport fjærer og brukte opp igjen alt det andre på min forrige touring
øyvind bp Skrevet November 15, 2012 Forfatter Skrevet November 15, 2012 Jeg ser på et Eibach senkefjærsett som passer til min touring med nivåregulering. Men tanken er å fjerne nivåreguleringen og sette i konidempere og eibach fjærer. Er det noen som vet forskjellen på fjærene som står i biler med nivåregulering og fjærene beregnet for biler uten nivåregulering? Kan man bruke de om hverandre bare man bytter topplageret bak?
S.Hafsmo Skrevet November 15, 2012 Skrevet November 15, 2012 Er ganske sikker på at bakfjærene på bilene med SLS er ganske mye kortere enn på biler uten.
øyvind bp Skrevet November 15, 2012 Forfatter Skrevet November 15, 2012 Det går helt fint å bytte kun demperne og bruke opp igjen alt det andre. Dette er gjort på de to siste bilene mine, samt x antall av mamma sine. Men er jo godt å ha ting nytt såklart. Standard dempere koster 403,- stk til e34 på Koed, så dyrt er det heller ikke Jeg satte på dempere fra koed med supersport fjærer og brukte opp igjen alt det andre på min forrige touring Hadde du nivåregulering på din forrige touring? Så du tror jeg kan bruke konidempere i stedefor nivåreguleringsdemperne og beholde resten av delene i og til fjærbeinet og topplager osv? Bare å fjerne og nivåreguleringssystemet og brokoble oljerørene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå