Gå til innhold

Navigasjons og handsfree tlf problemer e38 728-97

Anbefalte innlegg

Fulgte ikke med noen CD plate når jeg kjøpte bilen, har forsøkt brenne noen plater men så langt ingen suksess :-(

De første 2 platene med 2 forskjellige filer ble spyttet ut igjen etter ca 1 minutt.

De tredje og fjerde med en annen fil blir værende i spilleren, men ingen ting skjer.

Hvordan får man skrudd på Navigasjonen etter at man har puttet en plate i spilleren?

Er det bare å trykke på "Mode" knappen slik man bytter fra Radio til Kassett, CD osv, og så skal navigasjonen dukke opp der?

Har enheten med TV og kassettspilleren skjult bak skjermen slik at du må vippe ned skjermen for å bytte kassett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker ikke handsfree på telefonen heller, den dukker heller ikke opp i OBCn.

Telefonen virker helt perfekt når jeg kun bruker røret, kutter lyd på både radio og cd ved både utgående og inngående samtaler.

Begynner misstenke dårlig kontakt/irring på både navigasjon og telefonen, siden navigasjonen heller ikke finnes som valg i OBC.

Hvor bør jeg begynne sjekke kontakter?

Er det ett sted hvor både navi og telefon er tilkoblet OBC på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er MK1 eller MK2?

Hvis denne er gåen hvordan kan det føre til at OBCn plutselig ikke gjennkjenner telefonen, og jeg dermed mister handsfree funksjonen?

Alt virket 100% når jeg satt inn sim kortet her i midten av uka, når jeg igår skulle kjøre første tur var det null liv i handsfreen. Og telefonen hadde forsvunnet fra OBCn.

Jeg la merke til at CD skifteren også forsvant fra OBCn når den er frakoblet, da jeg byttet ut den som stod der som heller ikke virket når jeg fikk bilen, med en som virker.

Dette er grunnen til at jeg misstenker dårlig kontakt eller brudd ett sted i både telefonen og navienheten.

OBCn har aldri gjennkjent navi enheten iløpet av de 14 dagene jeg har eid bilen.

Jeg regner med at den skal dukke opp i OBCn selv om det ikke er CD plate i spilleren?

Så hvis denne er gåen, så har den vært det hele tiden mens jeg har hatt bilen.

Syntes det dermed er rart siden telefonen virket fint for bare noen dager siden?

wve212ldsx3m3dq97hpm.jpg

pl8bountx40tn89oy8h0.jpg

qpqjoy72ppzm2o0x5p05.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å sjekk kabler og kontakter baki der. Høres ut som det kan være dårlig kontakt både på radiomodul og navicomputer.

Normalt er det navicomputer som genererer grafikken i brukergrensesnittet på skjermen framme i bilen. Men når navicomputer slutter å virke /ikke får kontakt med bilen er det videomodulen som tar over jobben. Og dermed mister du også valget gps-navigation i menyen.

Det er jo radiomodulen som sender lyden fra telefonmodul og ut i høytalerene. Så problemet må ligge en plass der. Samme gjelder for cd-veksleren.

Sjekk den store kontakten på radiomodulen, og spesielt de 2 små kontaktene inni der igjen. Det er der lyd fra tlf og cd-veksler kommer inn.

d567bd71.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det kan være noe feil med radiomodulen da.

Alt av lyd virker perfekt, radio, kassett, cd, tv og ringe lyden i tlf ved både innkommende og utgåenende samtaler, det demper også lyden på en eventuell lydkilde som står på ved samtaler.

Så da høres det ut som om det må være navispilleren?

Tar en tur ut å river ned for å titte litt baki der nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke noe CD problemer etter at jeg fikk bytta CD veksleren.

Har nok ikke noe med mikrofon å gjøre.

Hverken navigasjon og nå heller ikke telefonen gjennkjennes av OBCn, ser flere mener mye rart kan skje hvis navi enheten tar kvelden, så jeg tror det er den som er gåen.

Reiv ifra hverandre alt baki der isted, og fant ikke noe feil eller misstenkelig.

Gir opp nå, skal prøve finne en spiller tilsalgs i nærheten av Oslo, som jeg kan prøvemontere før kjøp, slik at jeg er sikker på at den er gåen.

Gidder ikke oppgradere, skal bare ha det til å funke billigst mulig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja systemet er bygd opp slik:

C94F8FC6-70C3-4AFC-BE86-D6598DBCE6FF-1468-000002FEF1DF277B.jpg

Alle enhetene kommuniserer via I-bus

Jeg hadde ville prøvd å fysisk koble fra navicomputeren, for å se om telefonproblemet løser seg da. Det kan hende navi sender feilinformasjon inn på I-busen dersom den er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp ikke det, ingen forandring.

Nå tror jeg ikke jeg gidder styre mer før jeg får tak i en ny navispiller og prøvd den.

Da bør jeg ihvertfall få navigasjonen til å virke, og så får jeg bare se om det også kan få telefonen til å dukke opp på skjermen, slik at handsfree delen også vil virke.

Men takk for alle tips og hjelp, slike som deg som gjør at en selv får lyst til å prøve å hjelpe til i forumet hvis det er noe en føler en kan bidra med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Det er nok dårlig kontakt ett sted. Her om dagen dukket telefonen opp på skjermen ett kort øyeblikk, men kun i svart skrift, for så å forsvinne igjen.

Pappa har nettopp kjøpt en -00 530d og der er det nok det vanlige dårlige kontakt problemet under midtkonsollen.

For den skrur seg av og på nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...