Gå til innhold

Tanker rundt bensinsystem (fuelcell, E85, skum, catch tank)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å bygger meg bensinsystem som skal dimensjoneres for ca 800 hk. Kommer til å kjøre med kompressor og E85. 40 liters fuel cell med skum er allerede handlet inn fra Kimmit. Så vidt jeg har hørt og lest så er det få om ingen skumtyper for fuel cell der ute som tåler E85 over tid. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, og eventuelt komme med tips? Er virkelig eneste alternativ om man kjører E85 å ha egen catch tank om man ikke vil tømme tanken etter hver gang bilen har blitt brukt?

Er det et alternativ å kjøre uten verken skum i fuel cell eller catch tank? Fuel cell'en har jo en liten "boks" i bunnen som stikker lengere ned og med to uttak, hva med å bruke begge uttakene her og så inn i en y-split - og passe på at det aldri er lite bensin (i så fall hvor lite?).

Og hvis jeg må ha catch tank. Holder en Bosch 044 som fødepumpe til catch, for så bruke en Aeromotive Eliminator videre?

Ellers har jeg handlet stålomspunnede AN10-slanger til både tur og retur, det skal jo holde. Men hvordan gjør folk det med lufting? Tenkte det er greit å gjøre dette slik de krever i feks Powerdrift serien, med enveis lufteventil. Må lufteslangen/filteret helt ut av bilen? Noen tips her (hvor får jeg en slik ventil til AN10 feks)? Gjerne bilder også. Det er to uttak på toppen av fuel cell, er det vanlig å bruke ene til lufting og andre til retur?

Skrevet

Jeg driver i disse dager og lager både catch og cell med tanke på e85. Jeg har ikke hørt dette om e85 skum før så jeg BUMPER denne tråden :)

Jeg kommer til og lage et nedsenket parti til 2 stk uttak i bunnen som jeg lager som et skvulpekammer. Man bør vel uansett kjøre med såpass med suppe at man er helt sikker på og ikke få hull i stempel ;)

Skrevet

Skum er ikke anbefalt uansett, har sett altfor mange tanker fylt med skum som smuldrer opp..

Lufting burde være ut av bilen ja, i tillegg på en sånn måte at det ikke kan renne ut ved en eventuell velt. Enveisventil er nok kjekt å bruke uansett.

Retur og lufting på topp av tank ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...