a100abt Skrevet November 8, 2012 Skrevet November 8, 2012 Vis det er brukt dårlige bolter kan disse knekke lett med muttertrekker pga sjokket.. Knapp biltema bolter med muttertrekkern som om det skulle vært trepinner Hvis du feks. bruker en 400Nm muttertrekker og boltene ryker betyr det jo ikke at boltene er dårlige i og med at du har trekt de langt over både flytegrense og strekkfasthet. Hvis du trekker en 8.8 M12 med smurte gjenger og kon til 80Nm så har du anbefalt forspenning som er 32kN eller ca. 3200kg x 5 bolter er 16000kg. Tror ikke noen selger hjulbolter med dårligere kvalitet enn 8.8 Noen skal bare være vanskelig og diskutere Hallo det er en erfaring. Erfaringen min vil være det samme uansett hva du sier. Poenget her er jo at bolter jeg kjøpte på felgforhandler ikke knakk og har helle aldri knekt for meg, mens de fra biltema knakk flere stk etter hverandre med samme muttertrekkern og samme styrke. Jeg hadde i min ungdom også biltema hjulmuttre. Disse kilte seg, med det resultat at 1 hjulbolt knakk for å få de av. Fikk da beskyldning for å stramme for mye, og utifra hva de påstod så hadde jeg jo det, deres hjulmuttre skulle nemlig ikke strammes med mer enn 1kg/m altså 10nm... Og det var ikke fleip... La igjen alle å gikk jeg, aldri mer!! mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå