spuijnsarn Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 noen som vet hvor man kan få tak i mdf plater uten og bestille fra nett? vet ikke hvordan tykkelse jeg burde gå for, men 30mm burde vell holde i massevis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T.H.O Skrevet November 8, 2012 Share Skrevet November 8, 2012 Alle trevareforhandlere har vel mdf..? Bygsenteret jeg jobba på for mange år siden hadde det hvertfall, så vil tro det er lagervare hos de fleste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spuijnsarn Skrevet November 8, 2012 Forfatter Share Skrevet November 8, 2012 Aha. Vet du hva platene ligger i pris sånn ca? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 9, 2012 Share Skrevet November 9, 2012 Byggmakker har ihvertfall 19mm og får tak i 22mm. Er vel rundt 500,- for ei plate på 1,5x2,5 meter eller hva de er på igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spuijnsarn Skrevet November 9, 2012 Forfatter Share Skrevet November 9, 2012 19mm burde vell være nok. Hva tror dere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 9, 2012 Share Skrevet November 9, 2012 Spørs om du skal ha en biltema coax eller en DD Z18 inni der det Men ja, jeg bruker 19mm til mine to 15" men da er kassa godt stivet av med slot port, forsterkninger og smørt med polyester. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fillyg Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 noen som vet hvor man kan få tak i mdf plater uten og bestille fra nett?vet ikke hvordan tykkelse jeg burde gå for, men 30mm burde vell holde i massevis Jeg brukte 22mm mdf til min JBL-GTI 12" Tykkelse kommer litt an på hvilken sub du skal ha den til, og hvor store flater det skal være på kassen(rekner med at det er til subkasse?) mdf er såpass hardt at det burde holde i lange baner med 19mm for de fleste. Du får tak i mdf hos de fleste byggevareforhandlere, evt så kan de bestille inn. MEN! Om du ikke er enormt nøyen, så gå for sponplater! Mindre enn en tredjedel av prisen, og mer enn godt nok for de fleste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spuijnsarn Skrevet November 12, 2012 Forfatter Share Skrevet November 12, 2012 er til basskasse ja. tenker og putte i en kicker l5/l7 12". så dere mener at spon skal holde om jeg stiver av litt, og bruker sponlim og skruer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Jeg ville brukt 19mm mdf, men 25mm spon går også an. Stives av bør det uansett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spuijnsarn Skrevet November 13, 2012 Forfatter Share Skrevet November 13, 2012 ca hvor mye vektforskjell på mdf og spon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 13, 2012 Share Skrevet November 13, 2012 19mm mdf og 25mm spon (som er det som blir mest brukt til kasser) veier vel omtrent det samme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bulvest Skrevet November 16, 2012 Share Skrevet November 16, 2012 Mdf er kjekt å jobbe med. Bare husk å forborre skruhull. 18mm burde da holde i lange baner vel? Skal du lage ei stor kasse blir den mykje tyngre om du bruker 22mm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 17, 2012 Share Skrevet November 17, 2012 Bygger man ei diger kasse er det større flater, og man må enten stive av mer eller bruke tykkere plater. Helst begge deler, og slot port fungerer bra som avstiver, da mangler man bare noe til å stive av bakplata. Er basskasse hvor du kan legge hånda oppå kassa og godt kjenne vibrasjonene fra elementet er IKKE bra lydmessig. Men ja, 19mm mdf holder til mye, men skal du bruke spon (som er noe herk å jobbe med i forhold til mdf) så må du ha tykkere siden spon har vesentlig lavere tetthet. Jeg har aldri brukt spon og vil aldri bruke det. Kassa blir større pga tykkere plater, og mdf er nydelig å jobbe med og mye bedre for lydkvaliteten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet November 17, 2012 Share Skrevet November 17, 2012 Lite tips til de med budsjettbygg: Arbor veggplater kommer med slette MDF plater som emballasje rundt pallen. Finn en trelast som fører Arbor veggplater, så får du nok platene gratis. De er litt tynne, men det lar seg gjøre å lime de sammen for å øke tykkelsen. Bygger'n har, det vet jeg fra tiden jeg jobbet på lageret der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå