Gå til innhold

mdf plater. Hvor?

Anbefalte innlegg

noen som vet hvor man kan få tak i mdf plater uten og bestille fra nett?

vet ikke hvordan tykkelse jeg burde gå for, men 30mm burde vell holde i massevis :P

Jeg brukte 22mm mdf til min JBL-GTI 12"

Tykkelse kommer litt an på hvilken sub du skal ha den til, og hvor store flater det skal være på kassen(rekner med at det er til subkasse?)

mdf er såpass hardt at det burde holde i lange baner med 19mm for de fleste.

Du får tak i mdf hos de fleste byggevareforhandlere, evt så kan de bestille inn.

MEN! Om du ikke er enormt nøyen, så gå for sponplater! Mindre enn en tredjedel av prisen, og mer enn godt nok for de fleste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger man ei diger kasse er det større flater, og man må enten stive av mer eller bruke tykkere plater. Helst begge deler, og slot port fungerer bra som avstiver, da mangler man bare noe til å stive av bakplata. Er basskasse hvor du kan legge hånda oppå kassa og godt kjenne vibrasjonene fra elementet er IKKE bra lydmessig. Men ja, 19mm mdf holder til mye, men skal du bruke spon (som er noe herk å jobbe med i forhold til mdf) så må du ha tykkere siden spon har vesentlig lavere tetthet. Jeg har aldri brukt spon og vil aldri bruke det. Kassa blir større pga tykkere plater, og mdf er nydelig å jobbe med og mye bedre for lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips til de med budsjettbygg: Arbor veggplater kommer med slette MDF plater som emballasje rundt pallen. Finn en trelast som fører Arbor veggplater, så får du nok platene gratis. De er litt tynne, men det lar seg gjøre å lime de sammen for å øke tykkelsen. Bygger'n har, det vet jeg fra tiden jeg jobbet på lageret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...