Sondrusen Skrevet November 10, 2012 Skrevet November 10, 2012 Hei godtfolk, har ett lite problem med bilen. Når motoren er varm så går den litt ujevnt, men kun når den står i "P" Jeg ser for meg at det har med at batteriet er dårlig, for det vet jeg det er. Grunnen til jeg tror det er fordi når motoren er kald, går den fint, å det ser jeg for meg er pga den får mer diesel enn når den er varm. Det samme skjer når den står i "R" eller "D" Selvom bilen står i ro, å den gir jo litt mer diesel enn når den er i "P" (tror jeg) Er det noen som har tips, eller har opplevd dette før? Jeg har ikke ett multimeter
Bimmer740 Skrevet November 11, 2012 Skrevet November 11, 2012 Hei, av egen erfaring vet jeg at det er veldig viktig at du har et friskt batteri i disse bilene, det er mye som trekker strøm, så et stort og friskt batteri er tingen. Om du vet at batteriet er dårlig så er det uansett ikke dumt å få byttet det nå som vi får kaldere vær i noen måneder fremover. Jeg ville byttet batteriet, så tatt diagnose om bilen ikke oppfører seg etter det.
Muztang289 Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Du får også sjekket volt via OBC i instrument panelet ditt.. Ifra 5:30 og uttover viser han litt om hvordan du får dette opp og hvordan denne låses opp. Jeg bruker dette hver gang jeg er ute å kjører for å følge med på at alt er som det skal under kjøreturen.. Til problemet, så tror jeg ikke det er batteriet som er problemet ditt, bilen din skal lade hvertfall 13 volt ++ ved tomgang ( tomgang har høyere turtall enn hva når bilen står i et gir, hvertfall på 740'n min. ) og jobben til batterier under kjøring er til å suge til seg strømmen som dynamoen produserer for det skal være dynamoen som står for alt av strøm når motoren er igang ( hvertfall etter hva jeg er blitt fortalt og hørt ), om ikke så ville batteriet tappet seg når motoren er igang og du ville ikke kommet så enormt langt på et batteri som er dårlig ifra før. Så om problemet ligger på strømsiden så vil jeg heller tro det er dynamo/regulator som er dårlig, men tror det er noe annet enn dette. Skrik ut når du finner ut noe mer isåfall.
Sondrusen Skrevet November 13, 2012 Forfatter Skrevet November 13, 2012 Det kan være, men er mer sannsynlig at det ikke er. Den går jo helt fint fint uten ujevn gange når den er kald, det er når motoren er varm den tuller seg. Edit: Leste dette på ett forum, riktignok ett Porsche 944 forum. Men det kan være samme problemet. I think it is interesting that it runs fine and then starts stumbling. Does this only happen when the car is cold? For example if the car has been sitting overnight and you start it, it runs fine for a bit and then starts running rough, right? If you then turn it off and immediately start it again does it still run rough? If you answer yes to both of these problems, it sounds like the problem is temperature dependent. When the car starts cold, it ignores the input from the O2 sensor and runs off a predetermined fuel map with additional fuel to richen the mixture when cold. Once the motor reaches operating temp, measured from the DME temperature sensor, the DME leans out the mixture and tries to use the O2 sensor to manage the A/F ratio. That only leaves a couple of items to cause problems: 1. The DME 2. The O2 Sensor The DME temp switch shouldn't be the problem because that would cause it to run rough when cold, not warm. To test the DME, you'll need a spare to swap in. To test the O2 sensor, simply unplug the connection at the firewall. The only other suspect I can think of is the reference sensors. They can sometimes be sensitive to heat. Hmmm
Aroid Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Sjekk om dem 2 lmm er samspillt når den står på tomgang også under kjøring. Sjekk egr ventiler og te slutt dyse lekkasje test. Svart røyker under fult på drag?
Sondrusen Skrevet November 13, 2012 Forfatter Skrevet November 13, 2012 Ingen svart røyk under pådrag, ingen dyselekasje heller. EGR skal jeg kjøpe bypass til.
Sondrusen Skrevet November 13, 2012 Forfatter Skrevet November 13, 2012 Ingen svart røyk under pådrag, ingen dyselekasje heller. EGR skal jeg kjøpe bypass til.
Aroid Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Ikke utvendig lekkasje. Innvendig lekkasje på dyse. Det sjekker man hvor mye retur hver enkelt dysa har. Vist en dyse har for høy lekkasje så fjusker den på den sylinderen. Har du power box?
Sondrusen Skrevet November 14, 2012 Forfatter Skrevet November 14, 2012 Har ikke powerbox nei Eller noen form for trim på denne. Liten update, når jeg får den ujevne gangen, trenger jeg bare å ta gasspedalen inn 1 micromillimeter for det gir seg helt, å går som normalt.
Aroid Skrevet November 14, 2012 Skrevet November 14, 2012 Neste gang du starter opp bilen når den er kald så bruk kun varm luft opp te vinduet. For det har vært noe tull med gasspedalgiver som har vært sensitiv mot varm lufta ned te fotene. Da får du utelukke den giveren. Var bilen likkens i sommeren også?
Sondrusen Skrevet November 14, 2012 Forfatter Skrevet November 14, 2012 Det vet jeg ikke, for jeg har kun hatt bilen i 2 måneder Uansett hva det er så virker det ikke ut som ett type STORT problem. Bilen fungere jo meget bra ellers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå