Bayerfun Skrevet November 11, 2012 Skrevet November 11, 2012 Hei folkens, Har nå vært lykkelig eier av en E65 (LCI) i en liten stund, men har et lite problem som plager meg en del. Jeg får utrolig fuktig luft ut fra varmeapparatet dersom det ikke avfuktes med AC på. Det vil si; ved oppstart vil alle ruter dugge igjen rimelig kjapt før AC har fått gå litt. Det samme skjer dersom jeg bruker Webasto til å varme opp bilen på forhånd. Jeg kommer til varm og fin bil, men helt neddugget. Resirkulasjonsluften er selvfølgelig skrudd av. Jeg finner ingen fukt i bilen, alle tepper og det jeg kan kjenne på er tørt, så fukten kommer rett ut fra luftekanalene. Den er ikke fuktig dersom den står stille, duggen kommer først når viften startes. Er det noen som har kjennskap til dette eller kan ha noen idéer? Har lett rundt på nettet, men dette virker sjeldent..
Ballder Skrevet November 11, 2012 Skrevet November 11, 2012 Er i grunn helt normalt vil jeg påstå, da det samles vann ved og på registeret til ac delen, og dette fordampes og tilføres bilens coupe ved oppstart og spesielt ved bruk av defa siden da AC IKKE fungerer ved bruk av defaen. Varme og AC register ligger tett på hverandre inni der, så derfor kondenseres vannet selv på kalde dager inni der. Problemet kan avta litt dersom AC slåes av og ikke brukes under de kalde måneder, men det er noe jeg IKKE vil anbefale og gjøre. Uansett vil nok AC aktiveres hver gang det velges avising (all luft opp på rute) og ved resirk (kan forekomme i tuneller dersom bilen sniffer opp nok urenheter i luften) uavhengig om du har valgt AC bort manuelt. Vil også tro at AC faktisk ikke slår inn på kaldere dager bortsett fra lengre tomgangskjøring. Går ikke inn på mer om hvorfor, men sitter føler på AC register og i samarbeid med utetemp føleren så deaktivers AC kompressoer for og unngå frost i registeret. Jeg stiller varmen på maks og opp på ruten og viftehastighet på lav/middels før jeg parkerer for natten i min firmabil. (Nissan vel og merke) Da er frontrute tørr og fin om morgenen. Lar jeg alt stå på auto og 20-24 grader , så er det så det renner av ruten på de verste dagene. Du har garantert pollenfilter i bilen, og det kan hjelpe litt på problemet dersom du bytter dette dersom det er gammelt.
Bayerfun Skrevet April 15, 2013 Forfatter Skrevet April 15, 2013 Hei, En liten oppdatering rundt dette. Nå som de fleste kuldegradene har sluppet taket så har jeg lagt merke til noe som trolig er årsaken til fuktproblemene mine. Når jeg har startet bilen og kjører avgårde, så hører jeg litt skvalping av vann under dashbordet. Dette må komme fra et sted og det bør jo helst renne ut et sted. Kan det være drenering fra AC som er tett? Det hender en sjelden gang at jeg hører skvalping av vann når jeg står stille med motoren i gang også, men det er sjeldent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå