SaitekQ Skrevet November 19, 2012 Skrevet November 19, 2012 Hei Hadde min E34 oppe på bukk for noen dager siden, da oppdaget jeg to slags "propper" på hver sin side av bilen, litt innførr kanalene. Så at den ene proppen var ikke tett, og her dryppet det vann ut. Tok av proppen og da så jeg isolasjonen tror jeg. Denne var svært fuktig. Hva burde jeg gjøre? Takk på forhånd
Thewiz Skrevet November 19, 2012 Skrevet November 19, 2012 Demontere hele interiøret, seter, midtkonsoll +++ og ta ut gulvteppe. Da det med inn i varmen og tørk det. Det er også en grunn til at det er vått, så finn ut hvor det lekker før du monterer alt sammen igjen. Gjorde dette nettopp selv på min E36, tok 3-4 dager med varmovn stående i nærheten av teppet før det ble helt tørt.
SaitekQ Skrevet November 19, 2012 Forfatter Skrevet November 19, 2012 Ja må nok se med nødt til å gjøre det. Håper det ikke har begynt å ruste. Men hva skal jeg gjøre med det hullet da? Tette det igjen med noe? Hva er egentli hensikten med det.
Thewiz Skrevet November 19, 2012 Skrevet November 19, 2012 Hvis det er vått, har det nok kommet litt rust. Det ser du fort når du tar bort gulvteppe. Undersøk også asfaltmattene, mine var helt kake pga fukt, så jeg fjernet dem foran. Hullet er for drenering. Hvis du skulle fått flere liter vann i fotbrønnen, kan du tappe vannet gjennom dette hullet. Kan være lurt å bytte plugg / tettninger hvis det er i dårlig stand.
kje Skrevet November 19, 2012 Skrevet November 19, 2012 Hvis det er dette runde hullet like under fører og passasjerstolen du tenker på mener jeg å ha lest at dette kun er i bruk ved lakkering/galvaniserng av bilen (avrenning). BMW plugger helt enkelt bare igjen dette hullet med en metallbrikke som limes fast. Mine var helt borte og teppet rimelig vått... Løsne stolen på den aktuelle siden og legg den i baksetet, demontere lister og brett gulvteppet bort. Tving det opp med noen pinner og sett inn en ovn under for å tørke opp et par dager. Deretter kan du, som jeg, bruke hullsag for å fjerne området med rust og pusse godt. Sveis inn en ny plate, smør godt på med ruststopp, steinsprutmasse, evt lakk+klarlakk og teqtyl ytterst. Ble helt hundre på min
SaitekQ Skrevet November 19, 2012 Forfatter Skrevet November 19, 2012 Ja det er nok disse hullene jeg prater om. Men når jeg kjenner på teppet inni bilen, så kjennes det relativt tørt ut, men man vet jo aldri hva som skjuler seg nedførr teppet. Uansett, skal prøve iløpet av noen dager å få opp teppet. Er ikke så veldig bilkyndig av meg så dette kan jo bli spennende. Hva må jeg demontere for å få ut hele teppet? Takk for hjelp folkes
SaitekQ Skrevet November 21, 2012 Forfatter Skrevet November 21, 2012 Liten oppdatering folkens. Idag tok jeg ut setene og demonterte midtkonsollen, og alt som var. Oppdaget at for å få ut matten må jeg ut med varmeregistret, noe som jeg ikke har kompetanse til i det hele tatt. Uansett, under matten på førersiden er det vått. Er vått bare rundt der det "dreneringshullet" er. Heldigvis fant jeg ikke noe rust, bare en liten flekk med overflaterust å litt gravrust 1 cm rundt hullet. Så nå er planen og sette en varmeovn eller noe slikt på matten å få denne helt tørr, deretter pusse ned overflaterusten, kappe bort rusten rundt hullet og sveise en liten plate over hullet, samt spraye over noen lag med brunox/tectyl eller lignende. Støtte på et annet problem, hadde motoren på tomgang i rundt en time førr å få varme i bilen, men etterhvert oppdaget jeg at motor temperatur var veldig høy. Ikke så alt for langt unna rødmerket. Hadde gitt litt gass i noen minutter for å varme i bilen. Sjekket viskosekoblingen, og denne var fin. Er det da vannpumpen som begynner å bli dårlig? Har aldri hadd problem med høy motortemperatur før.
StasVogna Skrevet November 21, 2012 Skrevet November 21, 2012 Leste på forumet her om en som bare hadde skjært ut teppet rundt varmeapparatet. Det blir jo uansett skjult av panelene etterpå, og kan jo evnt limes
SaitekQ Skrevet November 21, 2012 Forfatter Skrevet November 21, 2012 Mja, hadde ikke så fryktelig lyst å kappe i selve teppet, men vurderer og prøve å kutte bort den våte isolasjonen, tørke matten å deretter bruke biltema isolasjon eller lignende. Dette må vel gå?
kje Skrevet November 21, 2012 Skrevet November 21, 2012 Teppet trenger ikke ut. Bare bøy til siden og støtt opp med noen planker slik at det blir sirkulasjon i området som er vått.
SaitekQ Skrevet November 21, 2012 Forfatter Skrevet November 21, 2012 Må nesten prøve det. Men får ikke av gasspedalen, så får ikke løftet matten opp tilstrekkelig, noen tips? Må også få løftet matten tilstrekkelig opp slik at jeg får pusset ned litt overflaterust å sveise igjen hullet vannet har kommet opp. Hva tror jeg dere om å kutte løs den våte/mugglete isolasjonen, å erstatte dette med noe biltema isolasjon?
Beivakongen Skrevet August 1, 2014 Skrevet August 1, 2014 Ble det så du kuttet bort og byttet ut isolasjonen eller? Hvor er typiske plasser det kommer inn vann i e34?
kje Skrevet August 3, 2014 Skrevet August 3, 2014 De to dreneringshullene under fremsetene og dreneringene til takluka er typisk på E34. Ellers hender det at varmeregisteret går lekk på førersiden ved høyre legg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå