Gå til innhold

E30 FK Königsport +Ground Control topplagere SOLGT

Anbefalte innlegg

Skrevet

NY PRIS! 8500 kr om jeg får dine gamle 51mm fjærbein i innbytte! 9500 kr ved rent salg. UNDER halvparten av hva jeg betalte fra butikk, og det er bare prøvemontert...

FK Königsport coilovers på 51mm fjærbein med Ground Control topplagere foran og bak. Alt er kun prøvemontert, aldri kjørt med. Coilovers ble kjøpt på Koed i fjor høst og har kvittering på dette samt. TUV-papirer, nypris ca 11 500 kr. Settet er justerbart i høyden (50-85mm) og i hardhet. Sitter for øvrig splitter nye og originale hjullagre og nav på også, kostet meg ca 3000 kr på GS inkl. rabatt... Ground Control topplagerene foran og bak ble kjøpe nye fra Ground Control i USA ifjor høst, kostet meg nærmere 4000 kr med frakt og mva. Dette skal være de grommeste topplagrene du får til E30, masse justeringsmuligheter (caster, camber) og livstidsgaranti - du kan lese om topplagerene foran her og bak her.

Selges grunnet nye understellsplaner, kjøpte dette settet siden det er det beste TUV-godkjente settet du får til E30, men bilen min skal ikke lenger ha skilter og bare bli så stiv som mulig, da finnes det bedre alternativer - selv om FK Kønigsport er ganske så stivt når dempere er justert på det stiveste (typ ubehagelig ved vanlig kjøring på vei sier folk som har det).

Skrevet

Fant ikke TUV-papirene i farten, men har bestilt nye fra Koed som jeg får i morgen. Skal si ifra når jeg har sjekket, men det høres rart ut for meg om det skulle noe effektbegrensning?!

Skrevet

Spørsmålet er vel mer om det står noe om effekt i det heletatt. Noen ganger gjør det ikke det, men på de fleste gjør det vel det. Det kan skape problemer for oss som skal godkjenne med større motor enn 325i...

Skrevet

Jeg har fått TUV-papirene og det står en slags effektbegrensing der, om man kan si det sånn. Snakket med Geir på Koed om dette, og han skrev følgende: "FK forholder seg kun til fabrikktallene, så det er nok derfor det er oppgitt som det er i TÜV-papirene. Vil tro at det blir en skjønnsvurdering for Biltilsynet sin del."

Har sjekket opp litt og funnet TUV papirer til coilovers/senkesett til andre biler på nettet, og alle jeg fant hadde en slik "effektbegrensing". Har snakket med et par andre også som mener dette kun er for å spesifisere at det gjelder E30.

Skrevet

Har dette oppsettet med samme topplager på min e30, og kan skrive under på at dette er gode saker :) Dette på hard justering, kombinert med noen gode stab.stag og tårnstivere gjør om E30'n til en Go-cart ! :P

*Gratisbump*

Skrevet

Ser der ja, godt å høre at noen har testet dette i praksis og at det fungerer bra!

Når det gjelder den tidligere omtalte "effektbegrensningen" så vil jeg tørre påstå at dette ikke er noe å tenke på når det gjelder godkjenning av større motor. Var på trafikkstasjonen i Billingstad og tok en kjapp prat med en kontrollant i samme slengen som jeg hadde oppkjøring på BE-lappen, og det skal ikke være noe problem sa han. For dere som er seriøst interessert og det evt. skulle stå på dette med godkjenning av større motor anbefaler jeg å gjøre det samme, så får dere høre det selv. Har også fått bekreftet dette fra andre jeg har snakket med, dog har jeg enda ikke sett noen med akkurat dette settet på E30 som har klart eller prøvd å godkjenne med større motor enn 325. Har heller ikke hørt om noen med andre coilovers verken på E30 eller andre biler, hvor det har stått på dette ved godkjenning av større motor??

Ellers har jeg kommet over noen dokumenter som underbygger det jeg har funnet fra før:

xlh7elfnoirqs6u0qtk5.jpg

weff77898pkey8obgfw5.jpg

kd89nqtmwa5ztsv8d4nv.jpg

dndsm0cw2e6vmqbe9b1i.jpg

i8wk5qs2kslp4donj4vo.jpg

Her er der verdt å legge merke til flere ting. Først og fremst står det

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, kreves det dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratirium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totaltvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen

Her står det altså listet opp krav de ser på, og merk dere ordene i tykk skrift. Det er derfor det er oppgitt motoreffekt i TUV-papirene, for å "identifisere" modellen.

Vegdirektoratet viser til at i forhold til endring av hjuloppheng gir Merkblatt (TUV) en mer omfattende vurdering enn det som vanligvis kreves i Norge. Omfanget er større i forhold til antall kontrollpunkter og detaljeringsgraden i hva som kontrolleres, men likevel slik at innholdet stemmer over ens med hva som oppfattes som viktig å vurdere i Norge

TUV er altså mye mer detaljert og inneholder flere punkter enn de ser på i Norge. Punkter de ser på er nevnt over.

Skrevet

Det er flott at du faktisk har sjekket dette opp og satt deg litt inn i saken, det hjelper meg dessverre lite da det finnes biler her som faktisk fikk avslag på sitt senkesett som skulle godkjennes sammen med motorombygging da det sto for liten effekt i tuv papirene iforhold til ny motoreffekt. Det finnes garantert måter for å komme seg rundt det men..

Skrevet

Skjønner, kommer nok ann på hvem man møter på, han jeg snakket med var veldig positiv og så ikke noe problem i det. Skal sies at jeg har TUV papirene i PDF, så det går kjapt å fjerne/endre tallet der hvis man vil være på den sikre siden :mrgreen:

Alt sammen går for 9000 kr hvis jeg får gamle 51mm fjærbein i innbytte ved KJAPP handel. Blir det jeg skal ha solgt så beholder jeg.

Skrevet

Halv pris av det jeg betalte... Og 10 000 er også halv pris av det det koster om du ikke sender inn gamle fjæbein til FK (2000 ekstra)

Skrevet

BUMP. Lavere enn dette går jeg ikke, her har du mulighet til å spare MYE penger! Du får her nye gromme TUV godkjente coilovers med det som sannsynligvis er de beste topplagrene til E30 for en latterlig lav pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...