Gå til innhold

spm ang. motorbytte e39? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

har bare litt spørsmål angående eventuell motorbytte som jeg har store planer om, har en m52b20 e39 1998 mod (manuell) som jeg vil ha noe større i f.eks m52b25/28

så det jeg lurer på , hvordan er det å skifte motor på disse bilene ? å hvor lang tid er sånn ca på motorbytte på?

er det lettest å skru av kassen å løfte opp motor eller demontere fronten å dra alt ut på en gang?

kan jeg bruke b20 hjerne/kasse/mellomaksel på m52b25/28 ?

er det noe spesielt å huske på ?

håper på litt tips å kansje en liten DIY på motorskift :)

har planer om å få den godkjent også, men hadde vert greit å fått tips å hint osv på motorbytte siden jeg alldri har gjort det før på rekkesekserene å e39 modellen..

håper på like gode svar som jeg allti pleier å få på bimmers:D

Mvh Daniel :)

Skrevet

Hei Dkarlsen,

Jeg og en kompis byttet på min E39. vi brukte en helg på å gjøre dette og vi har aldri byttet motor i en BMW før. Det er ganske enkelt, bare vær nøye å sjekk at alle ledninger og koblinger er koblet fra før du tar den ut.

Vi tok av fronten og bare heiset den rett ut med truck (du kan bruke motorjekk), Det vanskeligste var vel å flytte over viskosekoblingen på viften men med litt triksing av verktøy fikk vi skrudd den av, samt å ta av bensinslangene (bruk et flattjærn til å dytte ned pinnene som holder fast koblingen) ellers brukte vi bare M52B20 girkasse, hjerne og mellomaksel.

På godkjenningsbiten trengs det litt dokumentasjon, jeg har fått avslag på første søknad hvor de sier at de trenger dokumentasjon fra BMW på at det ikke er noe som er forsterket i 528 karosseriet som mangler på 520. Ellers pirket de på vekt og mener på at bilen får større vekt noe som jeg ikke tror men har ikke funnet dokumentasjon på hva 520 motoren veier kontra 528 motoren.

Skrevet

takk for svar! jo det virket jo ganske greit egentlig, men hvor mange motorfester er det på motoren ? den står vel på braketter, slik at jeg løsner det som trengs på kassen(eller kan fårsåvitt bare løsne kassa fra motor å la den stå igjen under bilen? ) å motorfestene å en elefant til å bra dra den ut?

jeg snakka me gs idag å det er akuratt prikk likt karroseri å identisk motor (på sett å vis), bare at det er større slag lengde/borring i sylinderene, skal snakke me biltilsynet å sjekke opp litt:)

http://images.bimmers.no/files/fxsaxqx3uohwh90bdly0.jpg her .feks? løsner du festene fra blokka ? eller den ene fra karroseriet?:P

Skrevet

ja du skrur bare av mutterne under på de to motorfestene, vil sikkert gå greit å la girkassa stå igjen, vet ikke hvordan det er å komme til alle skruene som er rundt men.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...