Eide'n Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 Hallo! Jeg har en E30 M20b25. I sommer så måtte jeg ha på varmeapperatet for at den ikke skulle koke når den sto på tomgang. Nå når kulda har satt inn, så har jeg latt den stå på tomgang, med fullt og uten noe futt i varme apperatet. Uansett hvilken blås jeg setter dette på blir ikke bilen varm nå i kulda. Bilen bruker litt kjølevæske. Og det jeg lurer på er hvor jeg skal begynne? - Skal jeg bytte (unnskyld hvis jeg skriver dette feil) "viskosedrev" på vifta? - Skal jeg bytte topp pakning? - Skal jeg bytte temperaturføler? Eller er jeg helt på villspor så noen har ett bedre tips og komme med?
Morty999 Skrevet Desember 3, 2012 Skrevet Desember 3, 2012 det om sommern er garantert vifta som står i motorrommet (viskosevifta) bytt den og termostat så tipper jeg du er langt på vei, å få luftet vannsystemet skikkelig når du bytter termostat.
BMWtotti Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 Bare for å ta det helt enkle først før du begynner å bytte noe som helst så ville jeg tatt en ny runde på påfylling og skikkelig lufting av systemet. Det kan stemme hvis det blir for lite kjøleveske at det påvirker både høy temp om sommeren og at varmeapparatet slutter å virke om vinteren. Hvis ikke dette hjelper ville jeg nok i alle fall byttet termostat og sett om dette hjalp.
internetdude Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 Høres ut som topppakningen er gåen, kompresjon ut i kjølevannet.
Eide'n Skrevet Desember 4, 2012 Forfatter Skrevet Desember 4, 2012 Hehe, helt toppers. Da har jeg fått tre greie forklaringer på hvordan jeg kan begynne. Takk for hjelpen
Espen02E30 Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 Høres ut som topppakningen er gåen, kompresjon ut i kjølevannet. Det er vel som å tippe hva fisken veier før du får napp den konklusjonen din... Toppakning er liksom blitt den nye "rusk i forgasseren". Problemet på sommeren er jo sannsynlig at er viskoseviften. Problemet ditt nå kan være så enkelt som for lavt niva av kjølevann.
Morty999 Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 Høres ut som topppakningen er gåen, kompresjon ut i kjølevannet.
magne_ Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 Du kan sjekke viskosevifta ganske enkelt. Når motoren er varm, så prøver du å stoppe vifta med en papplate, avis e.l. (noe som ikke skader vifta). Klarer du å stoppe vifta, så er mest sansynlig viskoseenheten defekt. Du må virkelig gå inn for det, skal du klare å stoppe en fungerende vifte! Men viskoseenheten ryker etter hvert på m20b25 motorene, så er veldig stor sjanks for at dette er grunnen til du hadde problemer i sommer. Og som flere andre skriver, så prøv å bytte termostaten mtp at du sliter med varmen nå på vinterstid. Kan også være lurt å la varmeapparat stå på varmt, og gjerne ha på coupevifta mens du lufter motoren etter termostatbytte. Kan samle seg luft inni varmeapparatet viss den står vridd på kaldt!
Morty999 Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 Du kan sjekke viskosevifta ganske enkelt. Når motoren er varm, så prøver du å stoppe vifta med en papplate, avis e.l. (noe som ikke skader vifta). Klarer du å stoppe vifta, så er mest sansynlig viskoseenheten defekt. Du må virkelig gå inn for det, skal du klare å stoppe en fungerende vifte!Men viskoseenheten ryker etter hvert på m20b25 motorene, så er veldig stor sjanks for at dette er grunnen til du hadde problemer i sommer. Og som flere andre skriver, så prøv å bytte termostaten mtp at du sliter med varmen nå på vinterstid. Kan også være lurt å la varmeapparat stå på varmt, og gjerne ha på coupevifta mens du lufter motoren etter termostatbytte. Kan samle seg luft inni varmeapparatet viss den står vridd på kaldt! stoppe vifta kan du gjøre hele tiden, selv om den er varm. den slår bare inn når det trengs og da hører du den går. den går i maks 1 min av gangen. så å kunne stoppe den med noe klarer du somregel uansett.
internetdude Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 Er dette bil som blir brukt daglig, eller bare starter du den nå og da? Jeg ville begynt å finne ut hvor kjølevannet som forsvinner blir av, dette vil hjelpe deg videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå