bloppe Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Da har jeg etter mange timer med kabelrot og feilsøking fått koblet på fjernstyring til sentrallåsen min. Jeg kjøpte dette kitet; http://www.ebay.co.uk/itm/REMOTE-KEYLES ... TQ:GB:1123 Og det kom i posten ganske kjapt. Jeg hentet info herfra; http://www.bmwe34.net/E34main/Upgrade/KeylessEntry.htm Men har ikke funnet et godt nok EWD over bilen. Dette er ikke en så gale jobb hvis du har de samme ledningene i din bil, eller finner de samme ledningene. Da er det bare litt lodding som skal til. Før du går i gang vil jeg påstå at du bør ha god interesse for å få dette til å funke, for hvis kun èn ledning er koblet feil vil ikke dette virke, og da forsvinner timene raskt under feilsøking. Hva du trenger -En fjernstyringsenhet, den jeg kjøpte heter victor vt-500twl. OBS, viktig at den gir positivt signal til lock/unlock -Loddebolt (-penn som noen kaller det) jeg har en med spiss på 0,4mm. Funker veldig bra på slike små ledninger -Loddetinn/bly -2stk dioder (IKKE LEDpærer!!) er ikke sikker på hvor mye strøm de må tåle, men jeg brukte IN4001, som tåler 50V og 1A -Litt ekstra ledning kan være greit for å koble til strøm og jord etc.. -Sukkerbiter gjør noen koblinger enklere -Skrujern, flat og stjerne -Avbitertang -Multimeter!! -En boks med assorterte sikringer! -Muligens batterilader hvis du glemmer å nappe ut kupèlyssikringen etc.. -En stor brus, toblerone og en bolle.. kan endres etter egne øsker Fremgangsmåte Da begynner vi. Lurt å ha en tørr og lunken garasje, da det er meget kaldt å sitte på et vått og kaldt gulv med snø dryppende fra bilen. Jeg har en e34 fra 02/1992, med siemens styring. I februar 92 ble mange deler byttet ut på e34, så jeg har noen gamle deler og noen nye. Er et helsikke å få tak i riktige reservedeler, men om ledningsnettet bak i bilen er annerledes vet jeg ikke, så finner ikke dere de samme fargene på ledningene så får dere gjøre den tungvindte måten. Her er alt som fulgte med boksen jeg kjøpte, og et greit nok koblingskjema Først er det ut med baksetet. Det er lurt å nappe ut sikring nr 21 hvis du skal ha bagasjelokket åpent lenge. Skru også av lokket over mudulene under baksetet. Som jeg leste på bmwe34.net så tok et av trekket på bagasjelokket for å komme til låsemekanismene. Noen har visst også smellt igjen luken bra hardt, for her er låsen revnet-.- Jeg leitet mye rundt i bagasjerommet etter diverse ledninger, og for å finne igjen bundten som gikk fra bagasjen og inn under setet, talte jeg hvor mange forskjellige ledniger jeg fant i bagasjen og fant en med like mange som kom inn fra under seteryggen. Det står to kantakter ved siden av de to store modulene (abs og zke?). De kan bare kobles fra med en gang, så er det bedre arbeidsplass. Så bare fjern en del av den teipen som holder ledningsbundten sammen Det er bare til å koble på pluss og jord til kretsen med en gang (tykk rød og svart ledning fra boksen). Her gjorde jeg først feil; IKKE kapp den blå og hvite ledningen, det er bare strømen som går rett til låsemotorene, ikke til sentrallåsmodulen, så bilen merker ikke påvirkning herfra. Jeg koblet til den blå og hvite ledningen, men fikk ikke boksen til å gi noen fornuftige signal. Men sikringer røk i hytt og pine! Etter litt kløing i hodet skrudde jeg fra hverandre boksen, og jommen var ene banen ødelagt! Var redd for at kretsen var brent, men det funket å lodde banen. Da var "klikkene" riktig når jeg trykket på lås/lås opp. Jeg slet en del med å få lock/unlock signalene til å virke, men signalene som skal kobles på blinklysene så ut som om de virket, så for å få litt selvtillitt fant jeg ledningene som gikk til blinklysene bak, kappet og loddet på først en av de brune ledningene fra boksen. Så godt som jeg husker nå er ledningene til blinklysene blå med grønn strek og blå med brun strek. For å få lock/unlock til å virke må de to gule ledningene kobles til +12V og de to oransje til jord. Dette funket faktisk, og da kom motet tilbake. Jeg leste meg opp på nytt på bmwe34.net, og fant ut at jeg skulle prøve med de andre signalledningene fra bagasjelåsen. For så vidt som jeg fant ut er de blå og hvite ledningene kun strøm rett til motorene i låsene. Problemet med de andre ledningene til låsemekanismer er at de har konstant +12V i hvilken posisjon låsen er i. Jeg kappet en ledning og prøvde å koble på låse-signal-kabelen fra boksen. Det eneste som skjedde da var at 10A sikringen på den hvite ledningen røk. Jeg hadde noen dioder liggende hjemme, loddet de på (slik at strømmen kun kan gå fra boksen og inn på kretsen i bilen, og ikke tilbake i boksen). Suksess! Enten hadde jeg flaks, eller så er alt koblet riktig, for nå har jeg fjernstyrt sentrallås! Da er det bare å isolere åpne ledninger. Husk å koble tilbake alle kontakter du har koblet fra! Denne boksen passer faktisk veldig bra bak/ved siden av de andre modulene, og da blir den også holdt på plass av dekselet som dekker modulene. Da blir det heller ikke så mye mer rot. Så er det bare til å sette inn baksetet og paneler etc. som eventuelt er demontert, så er bilen klar for bruk. Jeg har merket at boksen ikke alltid fungerer, men jeg tror det har med at batteriet i bilen min er klar for utskifting. Mens jeg holdt på å motere dette var spenningen max 12,1V, og jeg tror boksen er veldig kravstor på å ha over 12V får å fungere. Den fungerer f. eks. alltid når motoren er i gang.
Johannes1993 Skrevet Januar 23, 2013 Skrevet Januar 23, 2013 får håpe det er nogen lunde likt på E39 da men siden du koblet den opp i bagasjeromme, er det der det orginale sentral lås systemet ligger eller er det bare fordi det er greit å koble til der? Kanskje jeg kan få til den elektriske bakluke åpneren også
bloppe Skrevet Januar 23, 2013 Forfatter Skrevet Januar 23, 2013 Jeg brukte sentrallåsmotoren i basjelokket for å finne riktige ledninger, for ledningene fra bagasjerom og baklys kommer inn i kupèen under baksetet i en tykk bundt. Er det samme å bruke ledningene fra en dør, men poenget er å koble på ledningene som gir signal til modulen og gi de et lite støt når man trykker på knappene på fjernkontrollen. Det er nok mye det samme på e39, men du må finne de riktige ledningene
Johannes1993 Skrevet Januar 29, 2013 Skrevet Januar 29, 2013 På koblings skjemaet står det at det er 3 kabler som skal til på lock og 3 kabler på unlock, må jeg ta alle disse på samme kabel da, fant boksen og kablene som hette "Lock-Com" og "Open-Com" og regner jo med at disse er til åpning og lukking siden alarmen var koblet via disse itilleg ? når jeg tenkte på samme kabel så mener jeg 3 på lock og 3 stykk på open kablen ?
bloppe Skrevet Januar 29, 2013 Forfatter Skrevet Januar 29, 2013 Vil nesten tippe at du kan koble de sammen og koble til lock og unlock, men hvis legger ut koblingskjema kan jeg se på det
bloppe Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Skrevet Januar 30, 2013 Ser ikke helt hva som står på ledningene, men det er vel bare farge? Uansett ser det ut som om du bare trenger å ta en av de (en til lock og en til unlock) hvis du gjør som jeg har gjort å finner en ledning som gir signal til alle låseservoene. Det ser nesten ut som om at denne boksen er ment for å koble en ledning til hver lås.. men bare til å prøve seg frem
NeonMuffler Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 dette vil jeg prøve! men mine e34'er er litt eldre enn din. tidlig 91 mod og sein 91mod. lurer på om det er samme fremgangsmåte da?
bloppe Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Skrevet Januar 30, 2013 Ta ut baksetet å se om de samme ledningene er i den pølsen som kommer fra bagasjerommet uansett er det nok samme prinsipp på de fleste biler, bare du finner riktige ledninger
Johannes1993 Skrevet Januar 31, 2013 Skrevet Januar 31, 2013 Da var det koblet opp tok rundt 20 minutter =) Var litt enklere siden jeg egentlig har defa alarm men den funker ikke lenger så brukte bare kablene fra den =). Men eneste probleme er at jeg ikke får el vinduene til å gå ned, noen som vet hvor denne kablen til den styringen er så jeg kan få koblet dette opp også ? =) på en E39 selvfølgelig =)
Tam Skrevet Mars 16, 2013 Skrevet Mars 16, 2013 Hvit og hvit/svart fra kontrollboksen skal inn på hvilke ledninger i bilen?
bloppe Skrevet Mars 16, 2013 Forfatter Skrevet Mars 16, 2013 Det har jeg selvfølgelig ikke klart å skrive inn, men den hvite med svart strek skal kobles på en ledning som er hvit med grønn langsgående stripe og gule streker som 'skrur' seg rundt ledningen, og den som er helt hvit skal inn på en ledning som er hvit med langsgående blå stripe.
NeonMuffler Skrevet Mars 16, 2013 Skrevet Mars 16, 2013 Ok, men de 2 gule og 2 orange måtte også kobles til jord og strøm for at det skulle funke? Eller er det for blinklysa?
NeonMuffler Skrevet Mars 17, 2013 Skrevet Mars 17, 2013 jeg og Tam begynte koble igår og tenkte få det ferdig idag, derfor blir det noen spm
bloppe Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Skrevet Mars 17, 2013 Beklager at jeg ikke fikk svart i går, men ja, de to gule (en med svart stripe på) må til +12v, og de to oransje (en med svart stripe på den og) må til jord (0v). Disse ledningene styrer hvilken trigger (positiv eller negativ) lock/unlock skal ha. På e34 er det positiv trigger, mens på veldig mange andre merker er det negativ (fikk jeg fortalt). Så hvis du prøver på en annen bil enn e34 og det ikke virker, kan du bare bytte om de gule og oransje ledningene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå