eg1l Skrevet Desember 9, 2012 Share Skrevet Desember 9, 2012 Heisann. Nå som det har blitt kaldt (-10C), har min 01 E39 fått problemer. Det første jeg merket var sterk lukt av brent olje. Dette ble bekreftet av røyk fra motorrommet, da olje har rent ned på manifoil. Toppdekselpakning ble byttet for ca 1 mnd siden, så denne bør være ok. Skrudde så opp oljepåfyllingslokket og fant majones under. Tok av peilepinnen med motoren i gang, da hostet den opp litt olje fra peilepinnerøret. Den har også ujevn tomgang. Når det er varmere i været, har den gått som ei klokke, ingen problem. Kan det være at veivhusventilasjonen nå har blitt tett pga. kaldt vær? Slangene som sitter på veivhusventilasjonen er ikke foret, så den er sikkert aldri byttet. Bilen har gått 245000. Om det skal vise seg å være veivhusventilasjonen, bør jeg da også bytte olje pga. majones? (Olje ble byttet likt med bytte av toppdekselpakning). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Desember 9, 2012 Share Skrevet Desember 9, 2012 Helt garantert tett veivhusventilasjon, ta av oljepåfyllingslokket og kjenn om handa de blir sugd ned hvis du prøver å tette igjen eller om det er positivt trykk i veivhuset. Oljen trenger du ikke bytte. Det er ganske normalt i slike temperaturer at det danner seg mye majones ved småkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eg1l Skrevet Desember 9, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2012 Du hadde helt rett. Rørene var helt tette, og knakk ved å se på dem. Kan det være kondens som gjør at det blir tett? Jeg har problemer med å komme til denne veivhusventilen, det sitter en boks med en haug av ledninger i veien. Er det noen triks for å få den ut? Tror bilen har M54 motor. Alle de små hullene i denne delen var helt tett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eg1l Skrevet Desember 10, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2012 Kan tett veivhusventilasjon føre til at toppdekselpakning lekker, selv om denne er byttet nylig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Desember 10, 2012 Share Skrevet Desember 10, 2012 Selvfølgelig, det blir jo overtrykk. Du har m54 motor ja, er litt knot å bytte på den desverre=/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eg1l Skrevet Desember 14, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2012 Fikk til slutt byttet skiten. Resatte også feilkoder, og nå lekker det ikke olje Men, det er mye eksos! Kanskje denne motoren er slik om vinteren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Desember 14, 2012 Share Skrevet Desember 14, 2012 Det skulle blitt satt opp en sticky tråd for akkurat dette tema. Hver eneste vinter er det en haug av spørsmål om det. Noen som har en god DIY liggende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå