Gå til innhold

Frossen radiator + trille bil igang = brudd på multireim?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Som fattig student kjøpte meg en litt billig slitt e39 i sommer. GIkk litt over bilen, men glemte selfølgelig å sjekke om det var bra blanding av frosvæske/vann på radiatoren.

Problem som har oppstått:

Bilen ville ikke starte med vanlig kjinning.

Prøvde deretter og trille bilen igang. Når jeg satte den i gir kom det en "hvinelyd" etterfulgt av litt svidd gummilukt, og deretter startet den. Multireima røk tvert av.

Noen som har formening om HVA som står stilt ifm med mulitreim om radiator er bunnfrossen?

Noe må ha "holdt igjen" slik at mulitreima røk...

Multireim er innkjøpt og klar til å byttes, men er skeptisk til om ikke andre ting også har røket? Feks vannpumpa?

På forhånd takk!

Skrevet
Heisann

Som fattig student kjøpte meg en litt billig slitt e39 i sommer. GIkk litt over bilen, men glemte selfølgelig å sjekke om det var bra blanding av frosvæske/vann på radiatoren.

Problem som har oppstått:

Bilen ville ikke starte med vanlig kjinning.

Prøvde deretter og trille bilen igang. Når jeg satte den i gir kom det en "hvinelyd" etterfulgt av litt svidd gummilukt, og deretter startet den. Multireima røk tvert av.

Noen som har formening om HVA som står stilt ifm med mulitreim om radiator er bunnfrossen?

Noe må ha "holdt igjen" slik at mulitreima røk...

Multireim er innkjøpt og klar til å byttes, men er skeptisk til om ikke andre ting også har røket? Feks vannpumpa?

På forhånd takk!

Er stor sannsynlighet for att vannpumpr også er frossen.. Det dummeste du kan gjøre er å prøve å starte en bil som har frossent kjøevann.. Da blir studenten fattigere en han var i utgangspunktet :) trill bilen til en garasje eller lignende å la motor tine..

Skrevet

At kjølevannet var frossen fant jeg selvfølgelig ut etter at jeg hadde prøvd å trille bilen igang, og da var allerede skaden med viftereima gjort.

Bilen/motor sviver forøvrig helt fint uten reima (men lader ikke strøm til batteri), starter helt fint.

Fikk tint opp bil ved å la motoren svive til den ble varm og god. All vann i radiator var da flytende, tok derfor å demontere etpar slanger slik at det meste av vannet fikk runnet ut.

Har desverre ikke garasje tilgjengelig, så blir mekking i gata så lenge ikke problemene overgår kunnskap og tilgjengelig verktøy.

Det jeg lurer mest på er altså: tror dere noe annet en mulitreim har gått i stykker når denne røk? Må ha vært noe som holdt den igjen, men kan kanskje være et god tegn at selve reima røk?

Skrevet
Tvinge ting i gang er som regel veldig dumt. Så hvorfor gjør folk det?

"Håpet" at det bare var et dårlig batteri pga kulde, derav prøve å tvinge bil igang...

Skrevet

Tror jeg må innse at verksted er beste løsning....

Hvor langt kan en kjøre før motor går varm, altså uten viftereim? (batteri er fulladet)

Er temperaturmåler på motor eller kjølevæske?

Skrevet

Ikke kjør med den! selv om det er fristende for en fattig student. Det kan fort bli dyrt, er du heldig nå så slipper du unna med noen timer på verksted i stedet for motorhavari.

Skrevet

Du kjører IKKE uten den reima!!!!

Temp rundt sylinderforinger og overgang topp blir langt over kokepunkt før temp nålen viser at ting er for varmt når vannet ikke sirkulerer.

Kjøp reim, også kan du lufte og etterfylle frostveske. Før det så bør du ikke starte den bilen noe mer.

En oppstart for og flytte den en meter eller ti er greit nok, men thats it!!

Skrevet

Ok, kjipt...

Bilen svev ca 15 min igår uten å gå varm på temp måler... Kan fort være at jeg allerede har ødelagt toppen da?

Til verksted er det ca 5km, ca 2-3km flatt, og 2 km nedoverbakke.

Hvis jeg kjører 2 minutt, stopper 10 min, kjører 2 min, så renner ned bakken, er det fortsatt overhengene fare for at motor blir ødelagt?

Har seff ikke mer en ansvarforsikring :) 2500kr for bilbergning...

Skrevet

Det kan gå bra, men som sagt så sirkulerer ikke vannet. Er riktignok en elektrisk sirkulasjonspumpe i forbindelse med varmeapparatet, så sørg i det minste for at varmen står innstilt på max tamp, men vifte på 1 (strømtap) og at det er kjøleveske på motor selvsagt.

Men jeg har sagt mitt. Du risikerer å rævkjøre motoren, men det kan gå bra. Sørg i så fall for at tenningen er slått på mellom øktene slik at den elpumpen sirkulerer litt.

Skrevet
Det kan gå bra, men som sagt så sirkulerer ikke vannet. Er riktignok en elektrisk sirkulasjonspumpe i forbindelse med varmeapparatet, så sørg i det minste for at varmen står innstilt på max tamp, men vifte på 1 (strømtap) og at det er kjøleveske på motor selvsagt.

Men jeg har sagt mitt. Du risikerer å rævkjøre motoren, men det kan gå bra. Sørg i så fall for at tenningen er slått på mellom øktene slik at den elpumpen sirkulerer litt.

+1

Har på følelsen at du kommer til å kjøre uansett. Så bruk laaaange pauser med sirkulasjonspumpa i gang så KAN det gå.. ehm forutsatt at den lille sirkulasjonspumpa ikke er en isklump evt defekt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...