Gå til innhold

Frossen radiator + trille bil igang = brudd på multireim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er jeg tilbake fra verksted, turen bort gikk greit.

Eventuell skade på motor ble nok allerede gjort igår (da den svev 15 min), så valgt å prøve å kjøre bilen bort.

Temperaturnåla kom aldri over middels, passet på å slå av motor i nedoverbakker. Motor svev maks 5 min totalt på lavt turtall.

Men angående temperaturmåler:

Virker til å være en rimelig dårlig patent om du kan varmekjøre toppen/skade motor UTEN at nåla på tempmåler er over middels?

Si at det oppstår en lekasje av kjølevæske, da vil motoren gå varm lenge før måleren regaerer? Burde ikke en slik måler målt temperatur på det mest kritiske punktet....?

Skrevet

Ligger en forsinkelse på den slik at den skal være stabil og ikke vise temp svingninger som er normalt på en 20 grader +- grunnet termostat. Ikke det at den forsinker i flere minutter, mer sekunder.

Den viser forøvrig ganske korrekt dersom vannet sirkulerer og alt er ok, men ved stillstand på vann eventuelt mangel av vann, så tar det tid før den sensoren får samme temp som det er rundt sylindre og forbrenningskammeret på toppet.

Skrevet
Da er jeg tilbake fra verksted, turen bort gikk greit.

Eventuell skade på motor ble nok allerede gjort igår (da den svev 15 min), så valgt å prøve å kjøre bilen bort.

Temperaturnåla kom aldri over middels, passet på å slå av motor i nedoverbakker. Motor svev maks 5 min totalt på lavt turtall.

Men angående temperaturmåler:

Virker til å være en rimelig dårlig patent om du kan varmekjøre toppen/skade motor UTEN at nåla på tempmåler er over middels?

Si at det oppstår en lekasje av kjølevæske, da vil motoren gå varm lenge før måleren regaerer? Burde ikke en slik måler målt temperatur på det mest kritiske punktet....?

nei. men når vannpumpa ikke går rundt så vil vannet stå stille, og den vil koke innvendig. vanntemp målern sitter ikke inntil sylinderveggene der hvor varmen kommer.

Skrevet

Uansett, tusen takk for all hjelp og info! Tror nok det var lurt å få den på varmt verksted, slik at alle væske får tint opp, og (mer) kompetente folk kan sjekke hvor store skadene har blitt.

Så får jeg bare håpe på det beste :)

Legger inn resultatet når ting er på plass, så kan eventuelt andre som kommer i samme problem bli litt klokere på hva som er lurt/ikke lurt. Kjempemessig med et slikt forum!

Skrevet

Da var den nedslående dommen fra verkstedet kommet...

Mente den lakk i toppen, og at det var vann i olje osv.

Men en ting jeg stusser litt på, og håper noen kan bekrefte:

1. Om det er vann i olja osv, burde ikke dette vise på peilepinne?

2. Om toppen er gåen, burde jeg merket dette under kjøring?

3. Toppen kan ryke uten at nåla har vært over middels på temperaturmåler?

4. Hvordan er det eventuelt å frakte bil til privat verksted med gåen topp, ca 15 mil? (dette er en billig bil, og verkstedregning kommer til å overgå innkjøpspris.....)

Skrevet

1. Tja. Kan se det på olja om man ser under toppdekselet, evt på peilepinne etter at det har vært i sirkulasjon, har det stått lenge så vil vannet og olja skille seg og du vil kanskje ikke se det.

2. Nei, ikke noe spesielt. Toppakning / topp kan ryke på veldig mange måter så ikke sikkert man merker noen ting.

3. Det er jo forklart her mange ganger. motoren holder ikke EN temperatur. Den har mange forskjellige temperaturer inni seg, SPESIELT da den ikke har vannpumpe som gjevner ut varmen, så ja, den kan ha kokt uten at nåla har vært over middels.

4.Vel, du ødela kanskje toppen da du kjørte uten vannpumpe, så å kjøre mer vil være litt drøyt.. Lei deg biltralle. Koster som regel ikke mer enn 500-1000 for en dag, og da slipper du å ødelegge den noe mer.

Skrevet
At kjølevannet var frossen fant jeg selvfølgelig ut etter at jeg hadde prøvd å trille bilen igang, og da var allerede skaden med viftereima gjort.

Bilen/motor sviver forøvrig helt fint uten reima (men lader ikke strøm til batteri), starter helt fint.

Fikk tint opp bil ved å la motoren svive til den ble varm og god. All vann i radiator var da flytende, tok derfor å demontere etpar slanger slik at det meste av vannet fikk runnet ut.

Har desverre ikke garasje tilgjengelig, så blir mekking i gata så lenge ikke problemene overgår kunnskap og tilgjengelig verktøy.

Det jeg lurer mest på er altså: tror dere noe annet en mulitreim har gått i stykker når denne røk? Må ha vært noe som holdt den igjen, men kan kanskje være et god tegn at selve reima røk?

Genial måte og tine en bil uten vannpumpe med :lol:

Gå ut i 40minus grader. Du må passe på at det er vindstille. Da får vi simulert hva som skjer uten vannpumpe. så tar du en blåselampe, tenner den og peker mot hånda og venter på at føttene skal bli varme :roll:

Skrevet
At kjølevannet var frossen fant jeg selvfølgelig ut etter at jeg hadde prøvd å trille bilen igang, og da var allerede skaden med viftereima gjort.

Bilen/motor sviver forøvrig helt fint uten reima (men lader ikke strøm til batteri), starter helt fint.

Fikk tint opp bil ved å la motoren svive til den ble varm og god. All vann i radiator var da flytende, tok derfor å demontere etpar slanger slik at det meste av vannet fikk runnet ut.

Har desverre ikke garasje tilgjengelig, så blir mekking i gata så lenge ikke problemene overgår kunnskap og tilgjengelig verktøy.

Det jeg lurer mest på er altså: tror dere noe annet en mulitreim har gått i stykker når denne røk? Må ha vært noe som holdt den igjen, men kan kanskje være et god tegn at selve reima røk?

Gå ut i 40minus grader. Du må passe på at det er vindstille. Da får vi simulert hva som skjer uten vannpumpe. så tar du en blåselampe, tenner den og peker mot hånda og venter på at føttene skal bli varme :roll:

Hahaha!! Dagens opptur! Ler! :D

Skrevet

Haha... Dagens :applause::applause:

Skrevet

Ja ser nå at det var det dummeste jeg kunne gjort...

Var helt overbevist på at så lenge nåla på Temperaturmåler IKKE gikk varm så var det ingen fare, tydeligvis var jeg ikke så smart som jeg trodde....

Etter å ha "googlet" litt på formuet er det ikke tvil om den toppen/motoren har sett sine beste dager.

Noen som vet hvilke motorer som er "plug en play" i denne bilen?

Bilen er en 99modell, med en m52b20TU motor, altså den med dobbel vanos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...