Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter enda med å få varme i kupeen. Har prøvt så mye nå at jeg vil bare prøve på diagnotisering. Problemet er at jeg har ikke selv, har nogen i området rundt Stavanger/Sandnes/Klepp-området med tilgang til dette verktøyet sjans til å hjelpe meg? Bavaria Forus har ventetid helt frem til januar, så sitter som en ispinne på vei til og fra jobb hver dag..

Skrevet
Sliter enda med å få varme i kupeen. Har prøvt så mye nå at jeg vil bare prøve på diagnotisering. Problemet er at jeg har ikke selv, har nogen i området rundt Stavanger/Sandnes/Klepp-området med tilgang til dette verktøyet sjans til å hjelpe meg? Bavaria Forus har ventetid helt frem til januar, så sitter som en ispinne på vei til og fra jobb hver dag..

Hvorfor diagnose for det her? Er ikke så mange muligheter. Lekk på systemet, luft, for lite vann, vannpumpe, termostat?

Skrevet

Er mange muligheter her.. Kan være termostat, vannpumpe er intakt, har luftet kjølesystemet som en gal, vann er det nok av. Har ikke luftet bilen på grunn av begrenset garasjeplass. Har merket at jeg har en pakning på passasjersiden i vinduet som er vrengt. Den vrengningen er blitt permanent etter de jeg kjøpte den av ikke har gjort noe med det. Kan være dampsperre i dørene som ikke holder tett..

Skrevet

Få tatt en diagnose du, om den dampsperra popper opp der bør du nok utbedre dette for å få liv i varmeapparatet.. :lol:

Helt seriøst er mitt beste råd å følge varmen.. Sjekk hvilke slanger som blir varm og hva som forblir kaldt. Hvis ingenting blir varmt er det nok en gåen termostat. Det sitter også en liten elektrisk vannpumpe som kan ha blitt defekt, Denne sitter På rammevangen under innsuget. Sjekk spesielt slanger inn/ut fra den.

Skrevet

Hehe. Begge slangene som går inn i torpedoveggen er varme, så det er sirkulasjon i kjølesystemet. Men har tidligere brukt radiatortetting (ja, etterpåsmart -.-) fordi jeg hadde lekkasje i kjølesystemet som jeg ikke klarte å lokalisere. Klarte det etterhvert der det var ekspansjonstanken som var sprukken. Jeg har byttet den og luftet rett rundt 10 ganger kanskje? Kan være den tettingen har tettet noe smått? Kanskje en ventil? Jeg har ikke automatisk AC, men en slik manuell btw, er det fortsatt likt med den elektriske vannpumpa?

Skrevet

Forresten.. luften skifter mellom varmt/lunket luft til kaldt ganske ofte. Hvis jeg kjører den varm så får jeg lunket luft etter kanskje en halvtime kjøring, så blir den kald igjen, helt til jeg stopper opp og lar den stå på tomgang da den blir halvveis varm igjen, og DERETTER skifter til kaldt igjen.

Skrevet

Det skal være tre slanger inn i torpedovegg.. om du har to soners klimaanlegg. Hvis alle tre er like varme når du har satt varme på max (begge soner). Så har du riktig flow gjennom varmeapparatet. Hvis ikke kan du ha tettet den noe med den radiator tettinga. Evt at det kan ligge luft enda i kjølesystemet.

Om du har den ekstra vannpumpa tør eg nesten ikkje svare deg på, men den skal i såfall stå i enden av de to slangene som går fra torpedovegg og nedover mot vangen.

Men er det slik at når du kjører blir motor kald og ved tomgang blir den normal eller er det ingen sammenheng?

Skrevet

Greit. Litt vanskelig å svare på, ettersom den selv bestemmer når den vil være varm og kaldt. Har ingen "fast" endring på når den blir varm og kald, men skifter ganske ofte mellom varm og kald luft..

Jeg har ikke akkurat denne typen, men lignende:

qcxx6tmap2rv85o6afla.jpg

Ikke denne:

8org321wvnt2nw27mn1g.jpg

Skrevet

Hvis du ser nøye på de to bildene ser du at du har ett manuellt klimapanel med to soner og ett digitalt med en sone. Dette ser du på de to varmereguleringene. Om du har ett eller to soner går og igjen på antall slanger inn i torpedovegg enten tre eller to.. Som eg nevnte før kan du ha tettet noe i kjølesystemet. Du må nesten bare kjenne på slangene når problemet kommer for å finne synderen. Meget mulig vannventilen som henger..

Ingen gasser i kjølesystemet kun kjølevæske ;) Du har gass på AC..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...