Myren Skrevet Desember 12, 2012 Skrevet Desember 12, 2012 sliter jævli med strømtap på bilen min, har hatt det lenge nå å er lei hvordan er det man går fram for å måle hva som trekker strøm med multimeter, vet ikke hvor man skal koble polene osv å hva jeg skal stille på
a100abt Skrevet Desember 12, 2012 Skrevet Desember 12, 2012 Hvor gammelt er batteriet ditt? Kan være selvutlading og ikke strømtrekk. Om du ikke vet hvordan du skal måle evt strømtrekk med multimeter, er det fare for å brenne hele meteret om du gjør feil. Derfor vil jeg anbefale deg å få hjelp av noen som kan dette, evt start med skifte av batteri om det er gammelt. Med gammelt menes alt over 5 år. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
todleif Skrevet Desember 12, 2012 Skrevet Desember 12, 2012 Du må ta av minuspolen på batteriet. So tar du multimeteret ifra minuspolen på batteriet og til ledningen som du har tatt av. Dette er seriekobling. Multimeteret skal stå på dc strøm. Er ofte ein eigen plass for ledningene til dette. Er og ofte usikra. mitt multimeter tåler 20A. Men er mange som takler 10A. Du skal ikkje starte bilen eller skru på forskjellige strømkilder under testen! Går det for masse strøm, so tar du ut sikringer til du finner den kretsen som kødder.
a100abt Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Du må ta av minuspolen på batteriet. So tar du multimeteret ifra minuspolen på batteriet og til ledningen som du har tatt av. Dette er seriekobling. Multimeteret skal stå på dc strøm. Er ofte ein eigen plass for ledningene til dette. Er og ofte usikra. mitt multimeter tåler 20A. Men er mange som takler 10A.Du skal ikkje starte bilen eller skru på forskjellige strømkilder under testen! Går det for masse strøm, so tar du ut sikringer til du finner den kretsen som kødder. Problemet er at det er mange komponenter som kan trekke stor strøm når batteriet blir tilkobla, og det kan knekke multimeteret. Spesielt gjelder dette bilstereo. Da er det en bedre måte å holde multimeteret fra batteriets minuspol og til jord mens du tar av minuspolens kabelsko, da er aldri batteriet koblet fra kretsen. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå