Dingy Skrevet Desember 14, 2012 Skrevet Desember 14, 2012 Søker litt info ang. Alpina B10 3.2 1998 Prøvd å søke i forumet, men fant ikke riktig det jeg lurer på. Hvilke motor er det i denne bilen? Det jeg har funnet ut, er at den skal være basert på 2.8 literen, skiftet til andre stempler og økt kompresjon. Men jeg aner ikke hva motorkoden er (M52TUB28? Den har 260hk / 330nm ifølge Alpina. Er det en bra / driftsikker motor? Hvilke gir kasse sitter i denne bilen? Jeg vet det er en ZF manuell kasse, men der stopper det jeg har klart å finne... noen som vet? Er det en bra kasse? Ca. verdi på en 1998 mod B10 3.2 i god stand som har rullet 204 000 km? Edit: Det jeg har klart å finne frem til hittil er at motoren er basert på: M52B28 , skiftet til Mahle stempler som øker kompresjonen, modifisert sylinderhodet og forbrenningskammer, og omprogrammert Siemens hjernen. Siemens hjernen som sitter i Opel XEV motorer er veldig dårlig sammenlignet med Bosch, håper det ikke er tilfellet også på BMW...? En annen artikkel siterte: Når det gjelder B10 3.3 så har den samme motor som B3 3.3 og den er basert på S52B32 som sitter i US M3. Edit2: Fant en "kjøpe guide" som listet noe interessant, Alpina har brukt bunndelen fra M3 i USA: Alpina had a lot of success with its six-cylinder E34 B10 and so in 1997, a new E39 model was launched. The B10 3.2 was based on the 528i and was only available as a manual. The engine is an interesting unit; unlike the regular Euro 528i with its alloy block, the Alpina unit used the iron block engine from the USA market E36 M3 (an M50) as its base. The 3.2 unit had been seen before in the E36 B3 3.2 and it was slightly modified to suit the heavier E39 – power was down 5bhp to 260bhp but the torque curve was flattened. Alpina retained the tall 2.93:1 final drive for the 3.2, and the spoilers, suspension, brakes, wheels and interior upgrades mirrored that of the B10 V8.
Dingy Skrevet Desember 17, 2012 Forfatter Skrevet Desember 17, 2012 Ingen som har en formening om hverken verdi eller motor/gir kasse på denne modellen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå