Gå til innhold

e39 freser bra ut av lufte skruen . sprekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

en kammerat har en e39 som det freser ut vann og damp\luft ut av lufteskruen

har prøvd å lufte bilen hans leeenge nå.

når den oppnår driftstemp så begynner det smått å boble til det tar helt av, skulle nesten tro bilen koker,. (påfyllings lokket er av og vannet der ligger rolig . )

og den nederste slangen på radiatorn er nesten ikke varm. den øverste slangen nærmest radiator lokket er normal varm. ny vannpumpe i går.( bilen står bare på tomgang, så er vel ikke allverden me sirkulasjon..) temp nåla står normalt.

jeg har en anelse om at toppen har sprekt, og kompen går ut i kjølesystemet.

hadde det vert topppakningen som enten er av plast eller kork så skulle vel det gå komp ut i systemet med engang,på kald motor.og bobla føre den oppnådde driftstemp.

er heller ikke annet ann kald luft i cupen. muligens sirkpumpa? eller no annet drit som har røket..

så er det noen som har hatt samme problem, med andre løsningen enn sprekt topp?

en biltema komp testeer skulle vel funka for å sett om det var sprekk i toppen?

Skrevet

ja jo men nei. har ikke akkurat tro på at det vil funke på denne bilen. da boblene som kommer ut av lufteskruen ikke er bobler men høyt trykk. se for deg du borrer etter olje og du finner det, spruten står m.m

jeghar helt på så mye vann og klemt i slanger ,skrudd av slanger og helt vann direkt ned i slanger. vannet siger boble fritt ut av lufteskruen som det skal, til systemet blir godt å varmt. og da er det ikke bare bubbel bubbel men høyt trykk som kommer ut.

ejg mistenker sterkt en sprekk,da jeg har vert borti samme symptoner før på annen bmw, men vill høre om det er noen andre som muligens hadde en annen idÈ, man vet jo aldri

ellers takk:) ,god jul

Skrevet
ja jo men nei. har ikke akkurat tro på at det vil funke på denne bilen. da boblene som kommer ut av lufteskruen ikke er bobler men høyt trykk. se for deg du borrer etter olje og du finner det, spruten står m.m

jeghar helt på så mye vann og klemt i slanger ,skrudd av slanger og helt vann direkt ned i slanger. vannet siger boble fritt ut av lufteskruen som det skal, til systemet blir godt å varmt. og da er det ikke bare bubbel bubbel men høyt trykk som kommer ut.

ejg mistenker sterkt en sprekk,da jeg har vert borti samme symptoner før på annen bmw, men vill høre om det er noen andre som muligens hadde en annen idÈ, man vet jo aldri

Hvis det hadde vært sprekk hadde det boblet umiddelbart du startet.. God hjul te deg og :D

Skrevet
er ikke mulig at vannpumpen har tatt kvelden?

den er ny. bytta den i går. og da lufta jeg systemet som vanlig . alt gikk normalt helt til jeg så et enormt trøkk som fresa ut :) og det samme skjeede i dag når jeg testa. når bilen blir god å varm bygger det seg opp et helt sinsykt trykk.

Skrevet

Hvis det hadde vært sprekk hadde det boblet umiddelbart du startet.. God hjul te deg og :D

ikke så sikker på det, har hatt 2 topper på en annen bmw som måtte bli varm først. regner me det har noe å gjøre me at sprekken utvider seg mer.men seff , komemr jo ann på:)

hadde sprekken vert like bredt som et hårstrå hadde det vert en STOR sprekk, er snakk om usynlige sprekker nesten-

Skrevet

en biltema komp måler skulle vel gi noen antydninger på kompresjons svikt.

analog sådan, snakker vi 8-9 i comp eller 5-6 for den saks skyld så er det sprekk.

hvis det er så stort fall i komp med en liten sprekk???

Skrevet

Siden motor har normal temp så er det kun lufting som skal til her.

Funker ikke el pumpen, så får dere heller ikke ut luften på den såkalt perfekte luftemetoden heller.

Sett snuta litt oppover og fyll på mens motor sviver på 15-1600 omdreininger så skal dere nok komme litt nærmere mål. Men følg med litt på tempen underveis da.

Og det kan i utgangspunktet IKKE bli særlig stort trykk så lenge lokket er av, så den skruen/røret er nok noe sliten på en måte.

Skrevet
Siden motor har normal temp så er det kun lufting som skal til her.

Funker ikke el pumpen, så får dere heller ikke ut luften på den såkalt perfekte luftemetoden heller.

Sett snuta litt oppover og fyll på mens motor sviver på 15-1600 omdreininger så skal dere nok komme litt nærmere mål. Men følg med litt på tempen underveis da.

Og det kan i utgangspunktet IKKE bli særlig stort trykk så lenge lokket er av, så den skruen/røret er nok noe sliten på en måte.

hmm.. el pumpen? snakker vi sirkulasjons pumpen til varmen i kupen?

hvis den ikke funker så går det altså ikke ann å lufte systemet ordentlig? er det san å forstå.

skruen\røret? tenker du da på lufte skruen regner jeg me. nei det skal ikke bygge seg opp no trykk når både lufteskruen og radiator lukket er av. men det gjør det:)

Skrevet

Stetoskop for og høre om den sviver?

Kanskje litt håpløst og trykke på restknappen på clima i dette tilfellet, men ved normal temp på motor og minusgrader ute, så kjører jo den funksjonen varme i apparatet/coupe med tenningen av. Kjekt når man skal i butikken ol. dersom bilen har den knappen i clima. Den funkjsonen bruker den pumpen for og sirkulere vannet.

Skrevet

nei det har jeg ikke..

meeeen jeg titta under olje påfyllings lukket å der har det kommet vann i olja, var mye hvitt der..

så nå er jeg vel nesten helt sikker på sprekk i toppen.

eller blåst toppakkning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...