Gå til innhold

ehm, hva ville dere bygd hvis dere hadde hatt 10000kr?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er ute med en liten 'konkurranse' der dere skal lage en motor fra bunnen av. Det dere har er en helt org og komplett m20b25 - dere skal kjøpe deler for å øke effekten eller bruke verktøy for å gjøre det samme .. eller begge deler.

Budsjettet dere har er 10000kr.

Dere skal ikke ha med noen deler dere har i garasjen da dette ikke hadde blitt rettferdig.

Premien for dere? Blir vel kanskje at du har gitt noe til forumets medlemmer.

:)

God Jul! :)

Skrevet

Du snakker om å faktisk bygge en motor mekanisk, eller er det kun virituelt?

Må vi operere med nypris på deler og rekvisita?

Eller kan vi operere med bruktpriser på deler?

Går fint ann å få ut noen hk for 10 000kr om man legger ned stor egeninnsats og legger fra seg snusfornuften.

Har allerede skisser med en Shrink 300+ grader kam, portejobb med Dremmel, 300cc M3 dyser, E85 og diverse hemlaga i flow-systemet.

Selvfølgelig går det ann å glemme alt samma, hvis det er lov med overlading.

Skrevet

Ok. Hvis alt er lov er den beste måten turbolading. Oppe å avgjort. Mest effekt er det turbo som er overlegent.

Jeg laget to varianter. En sugemotor og en turbomotor. Begge går ut ifra at man har et sveiseapparat, drill/borr, vinkelsliper og en dremmel multi tilgjengelig. Isåfall kan det kjøpes brukt til max 1500kr- 2000kr.

Begge er tiltenkt E85 på tanken.

Sugis:

Rekvisita:

-Clas Ohlsson/Biltema Dremmel rondellsett 150kr (muligens behov for to, vanskelig å anslå forbruk)

-Pakningsilikon: 80kr

-Kappeskiver og MIG tråd: 300kr

-Modelleire/clay: 200kr

-Leie/kjøp av ventilfjærkompressor 100/200kr

-Stempelfjærkompressor: 60kr

-Slipepasta og slipestav fra Biltema (200kr)

-Grov sprøyte og et lite glass med borra hull i til væskemåling (100kr)

Blokk:

-M50B25 ikke vanos stempler (1000 brukt)

-Nye strekkbolter (200kr)

-Ny reg reim (200kr)

OM nødvendig, planing av topp og blokk - 1200kr hos min lokale maskinerer.

Topp:

-Matchporta topp mot grenrør og innsug.

-Slipe ventilene så aerodynamiske i tallerken som mulig (0kr. Må kanskje gjøres ved å feste ventilen til en roterende drill og pusse metodisk med Dremmel).

-Oppsveist squishband og quench på stempelkantene med sveiseapparat, finbehandlet med Dremmel etter øyemål mot orginaldomen på orginalstemplene. 0 kr (Stort forbruk av rondellkit, clay og væskemålingsutstyr)

-Utgravde 2v ventillommer 4mm i stemplene ved bruk av avkappa skrottopp (Maks 200kr mot henting, avkapping med vinkelsliper og kutting av undersiden på ventilene som slipestammer med vinkelsliper... 0 kr)

-Ny toppakning - 350kr

-308 grader brukt Shrink trimkam - 2500kr

-M50 ikke vanos ventilfjærer - 500kr brukt (Til nød brukte Shrincks fjærer 1000kr)

-Hjemmelaget grenrør av skrapstål, eller til nød brukt ebay grenrør til 1000kr

-Nye ventiltetninger med sammesetting (obligatorisk 130kr)

-Pakningssilikon på alle vann og innsugspakninger + bunnpannepakning.

-Hjemmelaget innløp til innsuget av skrapstål eller helst aluminium som går fram til lyktinnsatsen.

-KN / Greenfilter brukt - 250kr

Tenning/bensin:

-Orginal bensinpumpe

-Megasquirt I og 535 dyser (Fåes for 1500kr brukt)

-Leie av bredbanslamda til mapping ( 300kr)

Clutch/svinghjul:

-Coladyppet clutchlamell 18 kr

-Letta avdreid svinghjul: 600kr hos min maskinerer.

Her får jeg ca 9500kr eksl planing av topp og blokk.

Burde klare minst 220hk i motoren med dette oppsett. Muligens mer. Dyser og clutch vil sette en stopper, muligens også ventilfjærer og dårlige lagerklaringer.

Kan nok forsvares en vurdering av blansering på hele bunndelen hos maskinerer opp imot høye turtall/holdbarhet.

Neste steg hadde blitt å bygget et eget innsug i skrapmetall og satt på en større spjeldhus. Men følte det kanskje faller litt utenfor hvermansens realistiske muligheter innenfor kostnadsrammen.

Turbo varianten: Her kan en tur til den lokale skrapmetall oppsamlingsplassen, skroten og avdanka vaskemaskinplassen være en ENORM kostnadsbesparer.

Rekvisita:

-Sliperondell kit fra Clas Ohlsson/Biltema - 150kr. Trenger muligens 2 stk, vanskelig å anslå forbruk.

-Pakningslim: 100kr

-Pakningsmasse: 80kr

-Kappeskiver og MIG tråd: 300kr

-Modelleire/clay: 200kr

-Leie/kjøp av ventilfjærkompressor: 100/200kr

-Slipepasta og slipestav fra Biltema (200kr)

OM nødvendig: Plana topp og blokk. 1200kr hos min lokale maskinerer.

Blokk:

-Orginal innmat.

-Ny toppakning med pakningslim på begge sider - 360kr

-ARP 2000 bolter topplokksbolter (800kr brukt)

-Ny regreim (200kr)

Topp:

-Maks porta topp med avkorta ventilstyringer. Matchet mot grenrør og innsug (Dremmel) 0 kr.

-Avrundede forbrenningskammere (Dremmel) 0 kr

-Slipe ventilene så aerodynamiske i tallerken som mulig (0kr. Må kanskje gjøres ved å feste ventilen til en roterende drill og pusse metodisk med Dremmel).

-Tennplugger til mer passende turbobruk (Brukt: 150kr)

-Nye ventiltetninger til sammesetting (obligatorisk 130kr)

-Pakningssilikon på alle vann og innsugspakninger.

Eksos/turbo:

-Bygd pulssplitgrenrør, trykkgater og downpipe og eksos av skrapstål fra den lokale dynga. Maks 200kr om oppsamlern er gretten. Har gått derifra flere ganger med 10kg i stål for 0kr. MASSE egeninnsats. Her ligger egentlig make-it-or-brake-it rent kostnadsmessig. La oss sette opp 500kr for moro skyld.

-Helsveiste trykkrør med kun 2 slangetilkoblinger (turbo og spjeld).

-2 stk brukte Samco korte slangstusser og 4 klemmer - 250kr brukt.

-Holset HX50 - 2000kr brukt

-Kina ic (500kr brukt)

-Turboinnløp bygd i skrapstål og dratt fram til der lykta sitter og satt på en 19kr stålsil innsats fra

Europris festa med ei slangeklemme.

-Brukt kina wastegate- 200kr (nypris er 400..)

- Vakumslanger og biltema ladetrykkskran: 200kr (Kan skaffes gratis..)

- Adaptere og slanger til oljefeed til og fra turbo. 500kr, og da er jeg raus. Her kan det mikses i hue og ræva av brukte vaskemaskindeler og Biltema naps. Evt kjøpe noe brukt kina feed kit.

- Colaflaske og brukte vannslanger fra vaskemaskin til veivhusvent. (50kr max brukt).

Tenning/bensin:

-Megasquirt I m/Volvo 465cc dyser (overkommelig til 1500kr brukt) (Går utifra at alle ha en laptop liggende til å mappe sprutet..)

- Leie av bredbandslamda til mapping (300kr)

-Walbro 255L bensinpumpe ( 500kr brukt)

-S54 BTR brukt (5 bar default) (400kr)

-4 puck sinterlamell (600kr brukt)

Burde kunne produsere opp imot 500hk på E85 dette. Kammen er restriktoren, deretter clutch. Jeg kommer til 9800kr eksl planing av topp og blokk. Da kommer det på 10 900.

Det er egentlig vanskelig å anslå, siden en god motor ikke vil trenge så mye deler som en dårlig (f.eks stempelringer, pakninger osv)

Hadde toppakningen blåst på dette trykket ville jeg o-ringet blokken med sveistråd og et ombygd trerondellborr på borrmaskinen. Burde maks ha kostet 200kr i deler. Burde egentlig ha inkludert o-ringingen i specs siden det er så billig, men tenkte det var vel mye "hemlaga" allerede ;) Eksoswrap hadde også stått på lista.

Hadde det vært penger igjen skulle jeg ha offsetslipt kammen, satt i M50 ikke vanos ventilfjærer (500kr) og M50 vanos stempler (1000kr) + Strammere trykkplate og noe større dyser. Så kunne man fint dratt ut 600whp++ over en kort tidsrom.

For 5-6k ekstra kunne man lett ha hentet 200hk mer. Kanskje mer også. Men igjen...holdbarheten hadde gått uproposjonal ned .. :lol:

Du får si ifra om dette var bra nok, eller om du vil ha mer "over disk" kostnader for den som ikke har verktøy eller høy vilje til egeninnsats.

Viktig å huske på til dere som faktisk biter på denne oppskrifta: Det koster å KJØRE BIL til og fra butikken, betalte FRAKTPENGER på alle smådeler. Sånn jeg bor hadde det nok kosta 2000kr bare det. Det er skjulte kostander overalt. Kanskje måtte dere ha plana flensen på grenrøret etter det slo seg under sveising. Du som allerede har vært der med toppen og blokka må ta en NY TUR dit for å plane grenrøret. PENGA GÅR FORTERE ENN DU ANER. Så kommer kappskiver til vinkelslipern, sveisetråd til sveiseapparatet og strømregninga.. kanskje noen spesialskruer også er såpass rusta at du trenger nye?... Kanskje må du ha litt Locktite, rustløser, bremserens, vaskemidler osv... ting baller på seg, og det er umulig å forutse alt.

Derfor: Ta deg gooood tid og PLANLEGG.

Skrevet

I realiteten så får man knapt tenkt seg om en gang for 10000kr hvis man begynner å vurdere turbo på en motor.. Såfremt man ikke har mye stæsj, brukte deler og mye utstyr og kunnskap selv så er budsjettet rævkjørt før man åpner panseret.

Vi skal bygge en m50 turbo på nyåret som ikke skal koste "noe".

Og da mener jeg at vi skal prøve å holde oss under 20k i innkjøp, og da har vi fra før slikt som wastegate, alt av rørdeler, slanger, klemmer og koblinger, bensinpumpe +++

For 10000kr så er det vel strengt tatt en skikkelig kam, grenrør og en Fekzen-chip det beste man får til, såfremt man ikke skal gå helt Flåklypå og pelle alt i småbiter og porte, slipe og herje.

Men det er strengt tatt noe de fleste ikke har et snev av kompetanse til å drive med, så det kan vi igrunn bare se bort i fra.

Og slipepasta og slipestav skal man holde seg langt unna, det eneste man oppnår med det er å runde av seter og ventiler så de sannsynligvis tetter dårligere...! Slike metoder hører fortiden til. :D

Skrevet

Husk, det er alltid dyrt å gjøre det billigst mulig.

Kjiper man for mye på vitale deler, fører det ofte med ras, og man bygger da ofte opp ting igjen, med da de delene må byrde kosta på seg med en gang.

Så da blir det mye dyrere, masse skruing og plunder !

Skrevet

Det er det GS tar for ett varmeregister til e36;-) Og da oppnår man: Varme i varmeapparatet!

Jada, en del ting sparer man mye på å kjøpe brukt! Du kan f.eks se ett par eksempler på budsjett trim på ppf foraet. Det håpløse er nok at du aldri vet når bilen tar kvelden neste gang.

Skrevet

En generell regel er som oftest at kunnskap er den beste pengespareren. Derfor - les!

Normalt er det de minst dedikerte og ferske som ønsker å bygge seg "noe fort å gæli så bilig som mulig" som har dårligst utgangspunkt siden de både tar feil og unødvendig dyre valg. Og gjerne bruker penger på det som er mindre viktig..

Som Joachim sier... bare et M50 turbo budsjettbygg koster penger. Jeg har allerede passert 30k på min M50 maskin fulloverhalt og med halvbra deler som billett turbo, dobble innsugskammer, coooperring, ARP , vanos stempler og forsterka clutch.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...