Gå til innhold

E36: 12v i karosseriet!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle se på noe anlegg greier i en E36 her i går, så når jeg dreiv å målte litt så fant jeg ut at det var + i karosseriet! (trolig)

Når jeg har på pip på multimeteret så har jeg piiiiiip mellom + og - polene på batteriet, og da selvsakt mellom + pol og karosseri. Det var uavhengig om polen var på batteriet eller ikke.

Dynamoen kanskje?

Edit: Ser jeg ordlegger meg fryktelig dårlig her. Det jeg mener er at det må vere en jordingsfeil en plass, som gjør at det er kontakt mellom + kabelen og karosseriet.

Det er ikke liv i forsterkeren så lenge den er kobla til batteriet som sitter i bilen. Men om jeg kobla den til på et "stand alone" batteri så spiller den.

Skrevet

Var det bare + polen du hadde tatt av, eller var jordinga påkobla batteriet?

Hvis jordinga var på så er alt som det skal være.

Men hvis du har fått "piiiip" mellom karosseriet og plusspol uten at noen av polene var tilkoblet batteriet så har du oppnådd en fysisk umulighet og bør ringe Guiness med en gang. :)

Skrevet

Du kan klare å måle en minimal potensialforskjell med et digitalt multimeter mellom et frakoblet batteri og chassis på bil. Dette er snakk om minimale potensialforskjeller, som i praksis er lik null, som oppstår mellom forskjellige legemer og gjenstander. Om man forsøker med et analogt voltmeter, vil du måle null. Om du forsøker å benytte den lille spenninga du måler, så er det også null i resultat.

Å benytte en piper som måler er noe av det mest usikre måten du kan få. Foruten å sette tunga borti da, det er i samme kategori.

Mvh Frode.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet
Var det bare + polen du hadde tatt av, eller var jordinga påkobla batteriet?

Hvis jordinga var på så er alt som det skal være.

Men hvis du har fått "piiiip" mellom karosseriet og plusspol uten at noen av polene var tilkoblet batteriet så har du oppnådd en fysisk umulighet og bør ringe Guiness med en gang. :)

Selv med batteriet på gulvet så var det piiiiip mellom + kabelen og karosseri, og det skal det vel ikke vere?

For det er ikke liv i forsterkeren så lenge den er kobla til som normalt. Men jeg tok et annet batteri og bare kobla den raskt til direkte på det batteriet bare for å prøve. Og da spillte det til spenninga på det batteriet ble for lav.

Edit: Missforstå meg rett. Det skal jo vere 12v når man måler fra + pol til karosseri når alt er kobla til.

Skrevet

riktig det larsen, mange ting i en bil som det går spenning igjennom når det ikke er i bruk, så att d et piper på + kabelen og karosseriet er nok riktig. hadde det vært kortsluttning hadde det nok blir meget varmt en plass når du setter på polen.

Skrevet

Aha, da lærte jeg noe nytt i dag også!

Men det er fortsatt rart at den forsterkeren ikke virker. Har prøvd 3 forskjellige forsterkere også.

Skrevet

At du har kontakt mellom plusskabelen og karosseriet er såklart riktig. Da misforsto nok jeg spørsmålet ditt litt... :)

Strømmen går jo fra pluss til jord, så uten kontakt imellom der så vil man jo ikke kunne lede noe strøm.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...