Gå til innhold

bygge om til separate gass-spjeld, m50.. verdt det?


bimmaren92
 Share

Anbefalte innlegg

Bruk fra M3 S50. Samme avstand mellom innsugsportene. Mer luft inn gir mer effekt, men du må ha vassere kamakselprofiler og evnt mer drivstoff inn også for å merke noe.

Jeg har selv bygget en slik motor. Den gikk ganske bra til å ha org innsprut med høynet bensintrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen effektgevinst å hente, det er store sjangser for å miste effekt siden selve spjeldene lager litt turbulens når de står midt i luftstrømmen like før ventilen, arealet på innsugsrøret er større, men nedkoningen er ikke tilpasset M50 innsugskanalen og dysevinkelen er en annen.

Disse spjeldrekkene er mest et varemerke for BMW Motorsport og gir ikke høyere toppeffekt, men de gir fordeler på delgass med kammer med mye løft og overlapp.

BMW Motorsport måtte selv gå bort fra disse spjeldene på slutten av E30M3 DTM perioden da det begrenset effekten, de gikk da over til sleidespjeld som gir en helt turbulensfri innsugskanal ved fullgass.

Dette gjelder sugemotorer, men er delvis overførbart til turbomotorer der luften strømmer lettere pga overtrykk, men fysikken er den samme.

Men det ser bedre ut med spjeldrekker synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...