bimmaren92 Skrevet Desember 28, 2012 Share Skrevet Desember 28, 2012 hei. vurderer å bygge om til 6 separate spjeld fra m5 på min m50b25 turbo motor.. lurer egentli på hva som er pos \ evnt negativt med dette? er det noe effekt og hente? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet Desember 28, 2012 Share Skrevet Desember 28, 2012 Bruk fra M3 S50. Samme avstand mellom innsugsportene. Mer luft inn gir mer effekt, men du må ha vassere kamakselprofiler og evnt mer drivstoff inn også for å merke noe. Jeg har selv bygget en slik motor. Den gikk ganske bra til å ha org innsprut med høynet bensintrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim_M5 Skrevet Desember 28, 2012 Share Skrevet Desember 28, 2012 For d første så må du bruke spjeld fra m3, for m5 spjelda har større senteravstand, så de får du ikke til å passe! Og hvis du ikke her tenkt å gjøre mer enn å bygge om til separate spjeld så ser jeg ikke vitsen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim_M5 Skrevet Desember 28, 2012 Share Skrevet Desember 28, 2012 Svarte visst likt vi... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeRo Skrevet Desember 28, 2012 Share Skrevet Desember 28, 2012 Det er nok ingen effektgevinst å hente, det er store sjangser for å miste effekt siden selve spjeldene lager litt turbulens når de står midt i luftstrømmen like før ventilen, arealet på innsugsrøret er større, men nedkoningen er ikke tilpasset M50 innsugskanalen og dysevinkelen er en annen. Disse spjeldrekkene er mest et varemerke for BMW Motorsport og gir ikke høyere toppeffekt, men de gir fordeler på delgass med kammer med mye løft og overlapp. BMW Motorsport måtte selv gå bort fra disse spjeldene på slutten av E30M3 DTM perioden da det begrenset effekten, de gikk da over til sleidespjeld som gir en helt turbulensfri innsugskanal ved fullgass. Dette gjelder sugemotorer, men er delvis overførbart til turbomotorer der luften strømmer lettere pga overtrykk, men fysikken er den samme. Men det ser bedre ut med spjeldrekker synes jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå