joggis Skrevet Desember 28, 2012 Share Skrevet Desember 28, 2012 Hei, holder på å justere ventilene på en m30 motor. Men den mangler justerings hull på vippearmene. Har gjort det før for noen år siden og mener å huske det skal være et hull å stikke nedi en liten umbraconøkkel for å justere klaringen. Slik er det ikke her, ser nesten ut som det er brukt en tang tidligere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02ronny Skrevet Desember 28, 2012 Share Skrevet Desember 28, 2012 Det er nok hull der, men ventilene har sikkert blitt slip en gang i tiden av noen som ikke visste hva de holdt på med... Hvis ventilen blir slipt uten at stammen slipes til nøyaktig mål, må eksenterskivene snus for å ta opp lengdeforskjellen. Dvs hullet er kansje på motsatt side av der de skal være, faktisk vært borti at hullet var nesten oppå ventilstammen. De kan også blitt snudd feil vei, sånn at hullet er mot vipparmen istedet for ut fra den, som det skal være. Klønete forklart, men jeg håper du forstår noe av det ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joggis Skrevet Desember 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2012 Skjønner hva du mener, for ventilene er justert alt for stramt. Forgje eier sa at toppen nydelig hadde vært på overhaling, fikk se kvitering. Men hva må gjøres nå da? Løsne bolten helt og snu de? Eller må jeg bøyetil noe greir? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joggis Skrevet Desember 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2012 Evt, hvor får jeg kjøpt så små fjærklemmer? Son kan brukes mens vippearmen er på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02ronny Skrevet Desember 28, 2012 Share Skrevet Desember 28, 2012 Hvis du løsner låsemuttra på vipparmen, klarer du å vri eksenteren sånn at du får for mye klaring? Eller er de justert på minimum som de er nå? Hvis de er justert på minimum, frykter jeg for at det er vel lite du kan gjøre med dette problemet uten å ta av toppen å gjøre jobben skikkelig. Det er så utrolig dårlig utført jobb hvis det er som jeg frykter. At ventilstammen er for lang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joggis Skrevet Desember 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2012 Får ikke vridd på den eksentriske, på eksossiden var det ikke klaringene på sylinder 1. Men på innsugssiden på sylinder 1 kan jeg sikkert få strammet litt (den var for slakk). På sylinder 5 var de grei. Sjekket ikke resten. Problemet er at jeg ikke tror kommer til å få justert de uten å bruke fjærklemmer for å presse ned fjæren, for så å justere etter klaringen mellom kammen og vippearmen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå