Gå til innhold

Bmw e39 528i funker bare på over halv gass plutselig HJELP!

snadderloff
 Share

Anbefalte innlegg

Hei har en e39 528i 1998mod som i dag plutselig stoppet etter at jeg kjørte over en fartshompel i litt stor fart, når jeg startet den igjen så svev den greit helt til jeg ga gass, den vil ikke gi gass med mindre jeg setter fjøla i bånn, da kommer den seg, går akkurat som den skal men under halv gass dør den helt, det ble bare værre og værre når jeg kjørte, (kjørte i 5min) la merke til litt svidd gummi aktig lukt i bilen etter jeg kjørte i 3 min med det, (har også merket dette noen ganger etter jeg har parkert bilen når det ikke var noe galt) men har tenkt at det bare kan være antispinnen eller bremsene, vet ikke om det er noe sammentreff det med fartshompelen, har også obd1 insug på den, men tviler på at dette har noe å si, funket fint med det i 4 måneder

så jeg selv har konkludert med at det kanskje kan være

1.bensin filtere (Er ikke bensin filtere, for da ville den gått dårligere på høyt turtall)

2.bensin pompa(samme som over)

3.gasspjeld motoren(ville vel ikke funska på tomgang hvis det var denne)

4.veivaksel føleren(ville vel ikke startet i det hele tatt?)

5.kamaksel føleren

6.en kabel som har blitt liggende inntil ett eller anna og blitt svidd/kuttet delevis av(svidd lukta er vel bare abs eller antispinn)

7.Loftmasse måleren? (plugget ifra men skjedde ikke mye, plugget til så daua den)

8. falsk luft?

noen som har vært borti dette tidligere? og som kan føye til eller fjerne noen av punktene på lista før jeg begynner å demontere? har ikke tillgang til feilsøkings program heller :(

takker MYE for hurtige svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde den funka dårligere med full gass, men jeg fant uta hva det var :oops: ble litt oem montering når insuge ble byttet, så skruene til feste til tomgangs regulatoren ble ikke skrudd på, det resulterti i at når jeg kjørte over farts hompelen så hoppa hele tomgangs regulatoren ut, skjønner ikke hvordan den svev på tomgang i det hele tatt :oops: takker for alle hurtige svar! :) tråden kan lukkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor i landet holder du til, er jo mange her inne på forumet som har utstyr til å kunne ta diagnose

Arendal distrikte, er ikke noe gøy å bli mast på av en vilt fremmed mener da jeg hvis jeg skulle ha spurt noen her, er forsovidt ikke noe gøy å mase på en vilt fremmed heller men det er en hyggelig tanke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i blinde,men kan innmaten i katalysatoren ha løsnet og tetter for eksosen?

Det er ikke dumt tips. Noen ganger kan den løsne innvendig og flytte på seg når den har bra eksostrykk/turtall og dermed fungere bedre da. Men jeg holder uten tvil en kanpp på lekasje i innsug. Hadde det på min og minnet om problemene jeg fikk. Det og kom plutselig. Alt så fint ut, helt til jeg tok av hele unsugsbelgen og snudde på den og bøyde på den. Så ikke sprekken i den før det. Jeg hadde et dårlig motorfeste fant jeg ut senere, så det kan ha ført til at den sprakk da jeg kjørte på en hump. Følgefeilen var at tomgangsregulatoren gugget seg til og gjorde at den gikk ujevnt på på tomgang og ikke i det hele tatt etterhvert. Det er i alle fall billig og enkelt og skru av innsugsbelgen og inspisere den. Prøv det. Da kan du ta og rense tomgangsregulatoren med det samme. Jeg brukte en boks crc først og en hel boks bremserengjører etterpå for å fjerne fettrester osv. pirk med fingeren på den bevegelige delen i regulatoren underveis så du får ut smussrester som sitter fast i den. Du skjønner det når du ser den.

Kan og være bensintrykksregulator eller en delvis virkende bensinpumpe. Men prøv insugsstipset først. Husk å demonter det for å sjekke. Min så helt blank og fin ut fra alle kanter før jeg fikk tatt den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde den funka dårligere med full gass, men jeg fant uta hva det var :oops: ble litt oem montering når insuge ble byttet, så skruene til feste til tomgangs regulatoren ble ikke skrudd på, det resulterti i at når jeg kjørte over farts hompelen så hoppa hele tomgangs regulatoren ut, skjønner ikke hvordan den svev på tomgang i det hele tatt :oops: takker for alle hurtige svar! :) tråden kan lukkes!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...