Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei sann!

Tenkte jeg skulle lage meg en trå om mitt vinter prosjekt som jeg har samlet litt deler til i løpet av 2012. Syntes det kunne være greit med tanke på å få noen gode tips og triks da dette skal være et low cost prosjekt for a ha en bil som jeg tørr å bruke, å kan lære meg å kjøre litt sidelengs med på bane:) Så her blir det ikke så mye fokus på hvordan den ser ut i første omgang! Mer om å gjøre å få den kjørbar:)

Bilen:

`92 bmw 325 e36 coupe diamant sort med M plast (ikke skjørt)

Kjøpte bilen for ca 4år siden, brukte den i 1 år og siden har den stått.

Bilen er ikke i veldig god stand, den har en del rust og er ikke strøken i lakken.

Derfor egner den seg meget godt til banebil i tilfelle en sku være uheldig å take e.l.

Men skal prøve å ta litt rust osv etter som jeg holder på!

k2hq0vlns1i1sxb3ux7h.jpg

Understell/drivverk:

Til å begynne med vil det være mer eller mindre orginalt.

Har et sett med dempere og senkefjærer som skal på.

Kommer til å oppgradere foringer og bremser etterhvert:) (et must om jeg skal kjøre på bane)

Skal bruke den orginale girkassa. (noen som vet hva den tåler?)

188 sperre diff med 4.10 utv. (noen som har erfaring med denne utv.?)

Motor:

Overhales med nye lager og stempelringer

M50b25 med m52b28 veiv

M52b28 stempler

135mm mv h-profil med arp 2000 bolter

Arp head bolts

Mls toppakning

s50 oljefilterhus

M20 svinghjul med sachs 618 clutch

Wolf ems v4+ sprut

Garrett Gt3582r hta turbo

Tial 44mm wastegate

1000cc delphi dyser

Usikker på om jeg skal få tak i et billig kina nedover grenrør eller

om jeg skal sveise meg et top mount gren i svartstål?

Motoren blir bygget for e85

2x044 kopi pumper

Vurderer s50 spjeldrekke da jeg har det liggende

13 raders oljekjøler

600x300x75 intercooler

Interiør:

2xbøttestoler

4 eller 6 punkts belter

Halvbur

Semsket 3 eiket ratt

Hydraulisk brekk

Håper på tilbakemeldinger. Er åpen for forslag og endringer etter som jeg kommer i gang!

Kommer til å begynne å jobbe litt med bilen nå utover i januar:)

Skrevet

trenger du bunnpanne? har en ferdig sveisa med oljeretur fra turbo til den motoren din i e36 :) har også motorfeste som er lagd for nedmontert turbo. har også intercooler rørgater ferdig lagd til e36 med nedmontert turbo. skrik ut hvis du er intr, tar du alt kan du få fin pris.

Skrevet

Jeg må nok finne ut litt mer om hvordan turboen blir plassert før jeg slår til på det!

Men skal ha det i bakhodet om det skulle dukke opp et behov for noen av delene:)

Skrevet

Bilder av noen av delene som ska brukes:)

Sparco corsa stoler med 3" 6 punkt belter:

xlnsdku52n10a02fa81e.jpg

Hydraulisk brekk:

swb50dho9k94f30wplrk.jpg

Semska ratt:

wyek5o83c5bqye3orsj6.jpg

S50 oljefilterhus med på monterte an koblinger, lakkert silkematt svart:

96nju5jkzl0hj0ltmjpa.jpg

13 raders oljekjøler. Også lakkert silkematt svart:

mpv2215xkftnmycpsd7e.jpg

1000cc Delphi dyser:

7a2jqgw8itbzpm5ammx4.jpg

Arp topp bolter:

lhqj9dfij7xo91rmhfe6.jpg

44mm Tial wastegate (brukt):

exf61wdt498cytmbagw5.jpg

Garrett gt3582r hta trim:

xcxga47qqd8jwov3185i.jpg

Wolf 3d v4+ sprut:

9adw42f1xnpye8nt7xkj.jpg

Mv H-råder:

1xhvugvw0i5s07clbwgw.jpg

Btw, Er det noen som har noen meinig om hva slags type monteringsfett en kan bruke ved montering av motor? Evt hvor en får kjøpt det? Må være olje oppløslig.

Skrevet

Ja, håper det skal være muligheter for det:) Gleder meg til å få kjørt litt igjen!

Veit ikke helt hva jeg skal håpe på av effekt... Motoren burde jo være god for litt.

Men spørs på det rundt sånn til å begynne med :? Krysser fingra for at det kommer til å

tåle rundt 400 hvertfall :)

Vet du hva den orginale 325 kassa tåler?

Bremsene og antispinn ble i orden på e39 når jeg fikk bytta føler btw :D

Så da slapp jeg å bytte hjerne!

Skrevet

Manuelle kassene til BMW tåler som regel ganske mye effekt. Vet ikke eksakt, men en kompis hadde 700+ hk på bakhjula med 5 trins M3/328 kasse på sin E36. Dro da av kubbeakslingen i kassa etter en stund, men satte inn lik kasse å den holdt i alle fall så lenge han hadde bilen;-)

Så bra du slapp styreenhet på E39'n:-)

Skrevet

Så litt på og tok et par bilder av motoren i dag. Men får ikke begynt å montere enda desverre. Venter på stempelringer, råde og veivlager, registerkjede og skinner. Har også bestilt arp 2000 bolter til rådene i dag!

Nylakkert og hona blokk :)

6yyw3e8ra2kr7vvntzyb.jpg

dipdk3srs4eldd585jq7.jpg

621ppsdd90c59zvowff2.jpg

  • 2 weeks later...
Skrevet

Har hatt ei lita økt i verkstedet i dag:)

Har fått demontert og tatt ut motor:

tj876fqgfazhphv9lq1t.jpg

z6wzyti58nbfqf4mw11s.jpg

Har også fått arp 2000 boltene til rådene!

Så da mangler jeg lagrene og registeret, så kan jeg begynne å montere bunndelen hvertfall :)

De delene kommer forhåpentligvis tirsdag eller onsdag.

Skrevet

Ja, artig å prøve litt! Det er det første bmw prosjektet mitt. Så skal bli spennende å se hvordan det blir etterhvert :) Og litt av poenget er å få til en artig bil som jeg tørr å bruke til ikke alt for mye kr!

Skrevet

Da har det endelig kommet motor deler :D

Så da blir det vasking av stempler en kveld, så kan jeg begynne montering av bunndelen.

g2sslfg6mg7bwzhmhr7k.jpg

Har også lakkert toppdeksel og registerdeksel:

54obq5voil7io2kj5ugy.jpg

a6zi4sq39iynbbijowii.jpg

n9o2ihny67agbld6z2dq.jpg

dlw2j2d17kc30y8rsgo7.jpg

Må si meg meget fornøyd med resultatet med tanke på at det ikke er lagt noe jobb i grunnarbeidet

og det er lakkert med sprayboks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...