Gå til innhold

Bensin, 98 eller 95 ?

BmOle
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Prøvd og googla litt, men synst bimmers er bedre plass for og søke informasjon en google!

Kanskje dette utløser seg til en diskusjonstråd, men det er jo bare greit sålenge det er konstruktivt.

Here it goes!

Fyller vanligvis 95 og tilsetter blyerstatning på veteranbilen min.. Men er det riktig ?

Er bare en 1.1 motor fra opel.

Mener og ha lest eller hørt att biler som egentlig skal ha 95 blyfri, kan få tenningsbank av og forbruke 98 blyfri, og 98 tåler mer kompresjon før den antennes. Og att forskjellen er bankemotstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere oktantallet er jo høyere trykk kan bensinen settes under uten at den selvantennes. Så en høykompresjons motor trenger jo da høyere oktan en en lavkompresjonsmotor for å hindre at bensinen selvantennes under kompresjontakten før den egentlig skal tennes (tenningsbank).

Så om bilen skal ha 95 oktan så gjør det ingen forskjell for motoren om du fyller bensin med 98 oktan eller høyere men om man fyller bensin med lavere oktan en motoren er laget for så kan man risikere tenningsbank. Men de fleste "vanlige" biler som skal ha 98 går fint på 95.

Når det kommer til blyerstatning så er det bare positivt for motoren at du fyller det. Fungerer som bensintilsetninger flest, renser og smører. men den går fint uten så er ikke krise om du glemmer det en gang. Når bensin med bly forsvant fra norske bensinpumper så trodde bilindustrien at halve norges bilpark skulle havarere men det skjedde jo ikke.

Feks min bmw e30 325i skal ifølge bmw ha 98 oktan med bly men stort sett alle fyller 95 blyfri på de uten problem. Jeg fyller 98 med alron bensintilsetning da men det er bare fordi jeg er litt over gjennomsnittet glad i bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...