///MPower Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 skal lage til el.kjølevifte på bilen. motor har en termostat som åpner på 79 grader. så mitt spm er da hvilken termobryter bør eg ha da? altså når bør viften slå inn. såg litt på den diy som gunnar lagde for mange år siden, han brukte en bryter som slår inn på 91/99 grader, men det er vel litt vel seint i mitt tilfelle. kunne godt tenkt meg og brukt det org hullet i radiatoren også. det er m14x1.5 gjenger så hvis det fins en org termobryter med rett spec så hadde det vært det letteste. takker for innspill
///Naitsirk Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 BMW har 80/88 bryter ihvertfal som passer i radiatoren. Brukt på noen z3 og e36
///MPower Skrevet Januar 6, 2013 Forfatter Skrevet Januar 6, 2013 takker. fant den på realoem. er denne ok å bruke? er det sånn at den slår inn på 88 og av på 80?
///MPower Skrevet Januar 7, 2013 Forfatter Skrevet Januar 7, 2013 noen som har noe formening om den 80/88 saken er brukande til min motor?
Ballder Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 Spørs hvor du har tenkt til og sette den. Er det på radiator på høyre side (sett fra coupe) så vil jeg si den bør funke, men vil nok oppleve at den vil gå litt hyppig på by/kø/tomgangs kjøring og hardkjøring siden termostaten din åpner såpass tidlig. Men ved normal landeveiskjøring så burde det funke greit. Om du skulle oppleve at den går litt vell hyppig, så kan du montere ett adapter på slangen fra radiator og inn til motor på retur fra radiator og sette den der.
///MPower Skrevet Januar 7, 2013 Forfatter Skrevet Januar 7, 2013 var planen og sette den i hullet på høyresiden ja. får bare prøve og se hvordan det fungere først, om det blir hyppig gang på den eller ei. skal montere 2 stk 10" vifter foran radiator. grunnen til dette er at viskoseviften kommer så nærmt radiator når pressen er montert, siden en må space ut viskosen. og blir det litt hardkjør så vrir jo motor en del på seg og da kan det evnt være fare for at den tar i radiator
Ballder Skrevet Januar 8, 2013 Skrevet Januar 8, 2013 Bygde om til elvifte på siste e34 turboen jeg hadde, men husker dessverre ikke grader på temp bryteren jeg brukte. Jeg brukte adapter på slange til dette og minnes jeg ikke feil så handlet jeg inn en elvifte fra renault kangoo til formålet som jeg monterte bak radiator. Den ga godt med plass, og flytter luft så det holder. Hadde godt over 40 amp i start strøm, men la seg på under 30 amp ved drift. Så tenk litt på det med amp og sikring/releer av disse viftene. Minnes nemlig at den temp switchen jeg skaffet IKKE ville klart belastningen uten relee.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå