stigalex Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 Heisann Jeg har en bmw 520i e34 1991 modell som koker med mindre jeg fyller etter på radiatoren OFTE.. Har akkurat byttet varmeregisteret for at den kokte å da ble alt i orden men nå koker den igjen.. Jeg vet at radiatoren lekker, men den lille lekasjen kan ikke være nok til at jeg skal miste så mye vann og at den skal koke så lett.. Når den koker kommer det masse damp røyk hvis jeg åpner lufte skruen på toppen av radiatoren.. Noen som kan svare på om det er bare å bytte radiator, eller om det er noe mer som feiler? Håper på gode tilbake meldinger!
Mantis Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 Kan det være at du har sett på lekkasjen på radiatoren når tempraturen på motoren er lav? Trykket øker med tempraturen og det kan derfor bli ganske store lekasjer ut av noe som ser lite ut ved første øyekast. Bytt først radiator og se hvordan dette utvikler seg. Tipper problemer er løst da Husk å lufte systemet godt etter radiatorbytte.
Myshan Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 M20 motorene er ofte vansklige å få luftet skikkli... Men som Mantis nevnte over her så øker trykket med varmen, og da vil metalle expandere og lekasjen bli større. Er nok mest sannsynlig radiatoren
Kvalitet Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 For å lufte ordentlig, start motoren, la den gå en stund og så stoppe motoren så varmen får spredt seg. Fyll etter med vann, kanske du må gjøre det flere ganger.
Mantis Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 For å lufte ordentlig, start motoren, la den gå en stund og så stoppe motoren så varmen får spredt seg. Fyll etter med vann, kanske du må gjøre det flere ganger. Glem heller ikke å åpne lufteskruene når du fyller opp med kjølevæske. Fyll til det renner over i luftehullene. Kanskje unødvendig å nevne, men ikke tight disse plastskruene hardt igjen! Alt for mange som står der med knekte lufteskruer fordi de skal være sikker på å tette helt og tighter dermed med alt for mange nm.
sandesp Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 Du må nok bytte radiator for at bilen skal bli i orden når det er lekkasje på kjølesystemet så vil bilen koke tidligere vann har høyere kokepunkt når det er under trykk
stigalex Skrevet Januar 9, 2013 Forfatter Skrevet Januar 9, 2013 Ja må nok bytte radiatoren, men den koker selv når slangene ikke er så veldig varme, for når den koker er den jo ca 100 grader men slangene var langt fra 100 grader.. å termostaten viste normal tempratur når dette skjedde.. Akkurat det har bare skjedd en gang. Tror jeg bare bytter termostaten samtidig som radiatoren i tilfellet det er noe feil med den og, det kan jo ikke skade å bytte den.. Takker for alle svar!
kliffen Skrevet Januar 10, 2013 Skrevet Januar 10, 2013 å termostaten viste normal tempratur når dette skjedde.. Nå har ikke jeg lest igjennom hele tråden, men det du skriver der kan hinte til at termostaten ikke åpner. Blir returslangen varm/lunken? Termostat koster veldig lite å bytte, evt bare hiv den ut å se om den koker da. Easy check
m520 Skrevet Januar 10, 2013 Skrevet Januar 10, 2013 E39 min holdt på sånn, fordi den lakk fra ett plastrør som hadde sprukket.. Når jeg byttet dette, var det iorden med engang.. Lot det gå alt for lenge da, så jeg sprakk jo radiatoren også, så denne også måtte jeg bytte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå