Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage meg sikkelig varme i garasjen til lakkering og da må jeg opp i 60+ grader

satt og tenkte lenge og har funnet løsningen .

Se på min tegning og si hva du mener og evt problemer jeg ikke har tenkt på...

bailrkqs0xkuuppvlf2p.png

blir ventilasjons rør rundt om i taket ved vegger med til varm til luft fra fyrhuset og

blir avtrekk i portene slik:

i8x17scy8r77dwx5ijcq.jpg

Skrevet

Det holder evig med 20-25 grader, trenger ikke 60 grader for å lakkere en bil.

Godt lys fra alle kanter, avtrekk og et så støvfritt miljø som mulig er egentlig viktigere.

Skrevet

Ideén var god den, men som sagt her så trenger du ikke 60 grader med mindre du har fryktelig dårlig tid :?

De fleste lakkverksteder kjører ikke så varm tørkesekvens engang..

Og ikke for og slå ihjel prosjektet, men det er vel både billigere, enklere og raskere og bruke en diesel/parafin/propan byggvarmer enn og bygge dette huset :wink:

Skrevet

jeg vil ha det så varmt for da kan jeg lakkerer for flere folk på kort tid:) har masse oppdrag:)

jeg skal legge opp vent rør irundt om i taket ved veggene og

jeg skal dra ut lufta ved lakkering med å gjøre slik i porten

gsmpa0bxvfy53hb2sxh1.jpg

Skrevet

Jeg ville hatt varmluften inn nede. Varm luft stiger.. Også fra tønna di, ville jeg hatt uttaket av varmluft oppe, slik det er nå, vil den varme luften ligge i toppen, og du suger kun kald luft.

Skrevet

Leker med tanken selv.

Jeg ville hatt varmluften inn nede. Varm luft stiger.. Også fra tønna di, ville jeg hatt uttaket av varmluft oppe, slik det er nå, vil den varme luften ligge i toppen, og du suger kun kald luft.

Luften må inn ovenfra på lakkbokser, da meningen er og presse støvet ned. Det er det beste. Men et system som krever litt mindre luftgjenomstrømning til hobby bruk er og sette inntaket på skrå neddover i framkant med avsuget nede bak.

Litt jeg har kommet frem til.

Bruk heller en 200L varmtvann breder, bare påse at det er den rustfrie typen. Oljebrenner fra fyrings anlegg. De gir somregel ca 20 kw og brukker da ca 1,7L diesel i timen. Og gis ofte bort på finn.

Påse at viften/e på uttaket er børsteløse p.g.a eksplosjonsfaren.

Kan også være lurt og montere lys luft tett bak pleksi glass eller gammle vindusglass( gratis på finn).

Du kan jo også dra eksos luften i en sløyfe forbi innsugsluften for og gjenvine litt varme. Filter filt får du kjøpt på rull, det som da er lurt er og lage likt filter på innsugs siden og eksos. For da kan du bare ta det brukte filteret på innsugsiden og snu det runt og bruke det på eksos siden(penger spart). Du bør sette filterne på eksosen før viftene for og spare de.

Har lest mange som påstår at dette ikke går, men hadde en som gjorde de beste lakeringene jeg har sett på denne måten på 90tallet.

P.S

Hvis du lager huset helt tett, kan du sette vifta før luften blir oppvarmet. Eller lenger inn på systeme. Du kan også sette to varmtvanns tankker på forskellige størlser inni verandre for og øke varme utbytte.

Skrevet

Ble litt i tanke dellings humør nå. Kan selfølglig gjøres på mange måter, men tar utgangspunkt i og gjøre det billig( Onkel skrue).

Hvis du går for og få et komplett fyranlegg på finn, så kan du bruke hele annlegget og kjøre varmnt vannet gjennom to bil/lastebil radiatorer. Da får du også muligheten til og styre lufttempen enkelt på kjøpet.

For og dra det litt lenger kan du jo også få tak i en litten billig/gratis henger til og hente/montere oljefyren permanetnt på. For enkel flytting

Skrevet

Takk for tipset bmwmaxi.

jeg skal legge litt penger i dette og det blir en fast instalasjon. jeg skal følge opp dette på finn.

Jeg skal bygge inn lys og spiro rør i takhjørnene akkurat som i en lakkboks. masse lys og masse god varme , ikke minst billig og enkelt. gidder ikke fæl diesel damp og høy strøm regning.

hele anlegget har jeg satt til min 10000,- dette gjelder alt fra gips og lys til varmen. har det meste av rør og vifter liggende og starter mandag med isolering av tak og legge gips i taket ,

skal deretter legge gips på alle vegga løpet om en uke eller to. må jobbe litt også:)

Men : har en ide til:

har lekt med tanken på og setter tønneovnen og ventviften i boden på 16 kvm ved siden av garasjen .

sparer en del plass bak garasjen og med tanke på naboer så tar det seg bedre ut også. boden er ikke isolert og har åpen himling til taket.

Det kan være viktig og bygge en garantert brannsikker løsning på dette med brannvegger bak-sidene-og over- slik at brann faren blir minst mulig.

mure opp vegger 2m-2m bred-220m høy, "stallplass" til fyr ovn-tønne ovnen.

altså dobbel vegg ifra selve varmeoverflaten på tønna.

Fant tønne ovns kit på nettet, må bestilles ifra USA

400-500 kr.

volgelzang kit.

søk opp på youtube:)

Skrevet

Da er jeg i onkel skrue mode igjen. Hvorfor kjøpe det settet, når du bare kan plukke opp en av ovnene som gis bort på finn. Da har du alt du trenger. Bare kapp ut runt luken og monter på tønnen.( får varmefast kit til monterin mang steder). De har jo som regel justering av trekken på luke. Hvis du trenger buet tilkobling til eksosen kan du gå for en rundovn. Hvis du lager boden som en stor kasse kan du jo føre spiro rørene fram og tilbake flere ganger langs tønnen. Og fylle hele huset med sand/grus, da får du et stort varme magasin som sikker gjør at du får varme i 10 talls timer ekstra. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...