Mr.Goodisland Skrevet Januar 19, 2013 Skrevet Januar 19, 2013 Hei Har sett det har dannet seg en flekk under bilen min de siste dagene. Bilen bruker mye olje og kjølevann, men eksosen ser normal ut. Jeg mistenker det lekker fra to plasser. I så fall vasket jeg motoren i går og inspiserte den i dag. Jag klarer ikke å se hvor det leker, så da slenger jeg ut noen bilder og lurer på om det er noen typiske feil dette kan vere. Motoren er en m50b20. Her ser det ut som det leker olje. I og med umbracosporet på sylinderskruene er fullt av olje regner jeg med lekasjen kommer over fra. Her ser jeg at denne skruen ikke ligger helt nede på skiven. Er dette normalt? Alle andre skruene ligger helt nede på skiva. Fra undersiden:
bjalle Skrevet Januar 19, 2013 Skrevet Januar 19, 2013 toppdekselpakning ville jeg mistenkt først,ta en lommelykt og sjekk tennplugghullene om de er tørre.
Mr.Goodisland Skrevet Januar 19, 2013 Forfatter Skrevet Januar 19, 2013 Takk for svar! Jeg var ute og sjekket nå. Det første jeg fannt var dette: Dette området vasket jeg helt rent tidligere i dag. Plugg nr1 så grei ut: Men nr2 så ikke bra ut i det hele tatt: Coilen var og full av olje: Så utifra det du sier kan det nok vere toppdekselpakkning ja.
LK Skrevet Januar 19, 2013 Skrevet Januar 19, 2013 Kan være tett veivhusventilasjon,som igjen gjør at den blåser ut olje ved toppdekselet. Men ser jo ut som skruene ikke sitter skikkelig,og da vil det jo lekke fort uannsett.
Mr.Goodisland Skrevet Januar 19, 2013 Forfatter Skrevet Januar 19, 2013 Ok. Jeg har ikke så mye peiling at det gjør noe, så hva er veivhusventilasjon? Er det slanger eller noe? Jeg kjørte en tur og etter 5 min så var det en slik dam under bilen. Det ser ut og lukter som kjøleveske. Kan det ha noen sammenheng med det andre? Eller er det en separat lekasje? Kan det være skadlig å kjøre bilen nå? Jeg passer godt på olje og kjøleveskenivå og oljen ser helt fin ut (ingen tegn til hvitt skumm eller noe)
Mr.Goodisland Skrevet Januar 19, 2013 Forfatter Skrevet Januar 19, 2013 Anngående den bolten så dette, med mine øyne, ut som en bolt som bare holder et plastdeksel eller noe. Det er i alle fall en mutter under. Men som sakt har jeg lite peiling.
Rogeren Skrevet Januar 19, 2013 Skrevet Januar 19, 2013 Den bolten mangler en gummiring mellom skiven og toppdekselet. Da spenner den ikke toppdekselet/pakningen skikkelig nedtil. Og dermed lekker det... Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Mr.Goodisland Skrevet Januar 19, 2013 Forfatter Skrevet Januar 19, 2013 Åå? Det var rart i og med alt arbeid på motoren er gjort på merkeverksted. Men ja. Kan det vere dette som gjør at det lekker inn til pluggene og? Regner med jeg uansett bør bytte toppdekselpakkning med tanke på at tettningsmiddelet da ikke har hatt riktig press når det har herdet? (Drei bond eller hva det heter)
LK Skrevet Januar 19, 2013 Skrevet Januar 19, 2013 Du bør nok bytte toppdekselpakning og de få på plass de gummiringene som mangler ja. Når det lekker olje fra toppdekselet vil dette renne nedover og ned i hullene hvor coil\plugg sitter. Hvis bilen lekker kjølevæske i tillegg bør du finne ut hvor lekkasjen er,kjører du med dette blir det luft i kjølesytemet. Og da vil motoren kunne begynne å koke når det ikke blir sirkulasjon. Veivhusventilasjon er lufting av veiva slik at det ikke blir trykk inne i motoren hvor olja sirkulerer,hvis denne tetter seg vil trykket kunne blåse ut et eller annet sted i motoren,som regel ved toppdekselet. Synes det høres rart ut at et merkeverksted glemmer skiver og bruker pakningstoff?
Mr.Goodisland Skrevet Januar 19, 2013 Forfatter Skrevet Januar 19, 2013 Ok. Takk for svar! Da for jeg gjøre dette og se om jeg finner den andre lekkasjen. Ok. Så veivhusentilasjon er den gummislangen som går i fra toppen og ned i motorrommet en plass? Tidligere eier sa at alt med motoren var gjort på merkeverksted. Det er bytta veivakselsensor og kamalselsensor. Drei bond er vel vanlig prossedyre å bruke rundt vanos enheten. Er i alle fall det som står i bmw sine innstruksjoner om jeg ikke er helt ute å kjører.
Rogeren Skrevet Januar 19, 2013 Skrevet Januar 19, 2013 Se om det er frostvæske i forkant av motoren (vannpumpe/termostathus) eller under selve radiatoren. Da har du de vanligste opp plassene disse lekker vann ut...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå