Hanspolden Skrevet Januar 22, 2013 Share Skrevet Januar 22, 2013 jeg har byttet toppakning å lurer på hvordan jeg stiller inn vanosen etter jeg har vert av med den, håper noen kanj hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dekkbrenneren Skrevet Januar 22, 2013 Share Skrevet Januar 22, 2013 Står veldig masse om det her... og på google også mye bra lesestoff bare søk å se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanspolden Skrevet Januar 23, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2013 kan du eller noen sende en link som er ok og forstå ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaWeRiCk Skrevet Januar 23, 2013 Share Skrevet Januar 23, 2013 Prøvde og google litt for deg, fant en svensk forumtråd med 2 videoer fra youtube nederst på siden. http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=222606 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Se fremgangsmåte her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Kort fortalt: trykk stemplet helt inn i vanoshuset, trekk fremste kjede helt over til høyre (med klokka) og press vanos på plass. Du må nok vri noe på splinsene i vanosenheten for at den skal treffe i sporet. Deretter trekker du sakte kjedet mot klokka og vanosenheten skal gli på plass. Viktig at du har gjort alt forarbeidet riktig (stilt kammer, montert pakninger etc). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanspolden Skrevet Januar 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2013 nå har den glidd på plass, hva er neste trinn da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Les lenken jeg sendte over da, mann! Trykk på "Se fremgangsmåte her"-teksten i innlegget over. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanspolden Skrevet Januar 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2013 takktakk men fan, jeg stuker jo bare ventiler, noen som vet hvordan jeg stiller inn kammene ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Januar 25, 2013 Share Skrevet Januar 25, 2013 Demonter vanos igjen; timing av motor skal gjøres først. Sett motor i TDC (top dead center). Dvs fremste cylinder skal stå i øvre posisjon. Se at merke på vibrasjonsdemperen i forkant av veivakselen er på linje med merke på blokka (muligheter for å låse denne posisjonen ved å stikke inn en bolt som låser svinghjulet). Fremste "vippe" på kammene skal peke skrått mot hverandre slik at bakstykkene (firkant) ligger parallellt med merkene opp (lås posisjon). Dermed kan kjedene settes på plass. Husk at det skal skrues inn en bolt i hullet til kjedestrammeren med vel 1Nm for å få bort slakk før du setter på plass tannhjulene. Deretter er det vanos. NB! Dette er bare ut fra hukommelse. Se i Haynesboka eller lignende i tillegg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Januar 25, 2013 Share Skrevet Januar 25, 2013 Hvis du leser linken jeg alt har sendt deg i tillegg til denne har du all informasjon du trenger for å time motoren din. M52 er langt på vei samme motor som M50. Der det refereres til spesialverktøy brukte jeg fantasien... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanspolden Skrevet Januar 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2013 takk, er til stor hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanspolden Skrevet Januar 28, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2013 på lørdag startet bilen også takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå