Gå til innhold

Ulyd fra motor når jeg gir mye gass på lavt turtall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg. Har har en 316ti (1.8i) 2003 mod. Sliter med en ulyd som kommer fra motoren når motoren jobber tungt. Lyden er vanskelig å beskrive men det høres ut som en slags raslelyd/ resonanslyd. Lyden kommer når jeg gir mye gass på lavt(mellom 2 og 3000 omdreininger) turtall i 2.gir og oppover. Lyden forsvinner som regel når motoren passerer 3000 omdreininger. Lyden kommer kun når jeg gir mer gass enn motoren kan gi effekt. Noen som har peiling?

Skrevet

Takk for tipset. Skal ta en titt på katten.

Er jo forsåvidt enig i at motoren kan lage en litt anstrengt lyd når den sliter, men jeg har såpass peiling at jeg hører at lyden ikke kommer av den grunn:)

Skrevet

Nå er ikke 1.8 literen i compacten den sprekeste motoren i utgangspunktet, men den virker litt dau ja. Får en følelse av at litt effekt går tapt, akkurat som om den ikke får pustet ut skikkelig. E46 du også?

Skrevet

Hvilken motor er dette? N42?

Du sier det er ulyd på lavt turtall.. hvordan er det når du starter opp bilen? Er raslingen der når du starter opp?

Tenker på kanskje begynnelse på defekt kjedestrammer siden du sier du mister effekt..

Skrevet

Har e-39 selv og der ligger katten omtrent midt på bilen, kunne lett høre at lyden kom derfra.

Noen biler har jo kat på grenrøra så da kan det vel høres ut som det kommer fra motoren.

Min bil fikk også en hul "bøøpe" lyd når jeg ga på. Den hørtes skikkelig sinna ut når jeg kom over 3000 rpm, men var dau som heia :P

Skrevet

Etter å ha snust litt på Koed så har jeg funnet ut at compacten har to katalysatorer; to små på grenrørene og en vanlig midt under bilen. Den lyden du beskriver som en "bøøpelyd" høres ut som det kan være det samme som jeg hører. Høres ut som lyden er verre når motoren er kald, kan det stemme? Takk for svar!

Skrevet

Laland10; motoren min går stort sett godt når lyden forsvinner. Lyden forsvinner når motoren jobber lettere på høyt turtall.

Skrevet

hmm, kan jo være andre ting enn katten også, synes bare det hørtes så likt ut som min.

mulig den bare er "litt" gåen ;) Min var helt knust inni :P

kan du jekke opp bilen og dunke på katten. Var slik jeg konstaterte 100% at min var gåen. Den skal ikke rasle når man dunker litt på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...