Gå til innhold

Motorbytte - med eller uten girkasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gjøre et motorbytte på en e39, M52B20 til M52B25. Første gang jeg gjør fullstendig motorbytte uten faghjelp tilgjengelig, håper jeg kan få noen tips :)

Jeg skal bruke samme girkasse og clutch som står i bilen i dag.

Kan noen med erfaring på punktet gi meg noen tips om

1. Er det enklest å ta ut motor og gir sammen?

- Jeg har ikke tenkt å kappe noe på fronten av bilen.

- Bilen står over grav og jeg har greit tilgang under den. Kan finne noe å støtte girkassen med om jeg tar ut motor uten gir.

2. Montering av ny motor på girkasse/clutch; Er det spesielle pakninger som må byttes ut eller bolter som må skrus med gitt moment?

3. Må jo tømme girkassen for olje. Vet noen hvor mye olje som skal på etterpå? Foretrukket type?

Dersom noen har andre tips eller lenker de tror jeg kan ha nytte av, er jeg selvsagt takknemmenelig for det.

Skrevet

Motor å gir er enklest å ta ut ilag synes jeg, men for all del, ta ned fronten din! Det tar en time å plukke den ned å du spara deg masse timer etterpå.. Ingen spesielle pakninger som må byttes, å skruene skruer du med fornuft :) Plukk ned fronten så tar du bare å løsna mellomakslingen å drar motoren rett ut..

Skrevet

Veldig god plass på E39 å løfte ut med kasse og fronten montert. Ta kun ut radiator.

Har du automat eller manuell? Trenger ikke tømme olja fra noen av de.

Skrevet

Har du god plass under så er det bare å heise motor ut/inn uten å ta av fronten. Så lenge "tilten" er mye så er jo det mye lettere enn å skru av hele fronten :)

Skrevet
Ja e har ikke mye peil på 5 serie, men e e veldig glad for at e plukka ned fronten min :D

Wups - tenkte det var E36 det var snakk om. Men alt tilsier at 5 serie er enda bedre plass enn E36 ;)

Skrevet

Takk for svar!

Motor å gir er enklest å ta ut ilag synes jeg, men for all del, ta ned fronten din! Det tar en time å plukke den ned å du spara deg masse timer etterpå.. Ingen spesielle pakninger som må byttes, å skruene skruer du med fornuft :) Plukk ned fronten så tar du bare å løsna mellomakslingen å drar motoren rett ut..
Veldig god plass på E39 å løfte ut med kasse og fronten montert. Ta kun ut radiator.

Da tenker jeg at jeg kan ta ut uten å fjerne front, plukker ut motor og gir samlet og setter over gir+clutch på ny motor før den settes inn samlet igjen.

Har manuell kasse. Den ble satt i bilen for..noe som 3-4 år siden tror jeg, har kvittering på det liggende et sted. Bør ikke bytte olje uansett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...