NeedBMW Skrevet Januar 30, 2013 Share Skrevet Januar 30, 2013 Hei! Jeg skriver et essay om biler, og jeg vil gjerne få fram hvorfan eldre biler, som BMW e28 og e30 har sjel og personlighet. Jeg vil gjerne få fram hvordan det blir et slags bånd mellom deg og bilen din, i forhold til kjøp og kast osv. blandt nye modeller nå til dags, ikke noe vondt ment om nye modeller! Noen som har gode innspill? Setter pris på det! Takk:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Januar 30, 2013 Share Skrevet Januar 30, 2013 Om man i utgangspunktet kjøper en så gammel bil der man gjerne kunne fått noe langt nyere til samme pris, så har man gjerne en interesse og lidenskap for biler. Jeg tror at personligheten man som entusiast har, gjør det mye enklere å knytte bånd til bilen. Dette gjelder vel forsåvidt gamle så vel som nye biler, likevel er dette med "sjel og personlighet" noe man gjerne bruker om eldre biler. Top Gear har spøket mye med bruken av de ordene hos Alfa Romeo eiere, og at det antagelig er det eneste pene de har å si om bilene sine (Alfa Romeo er jo ikke akkurat kjent for å være driftsikkert etc). Det sies ofte at i enhver spøk er det litt alvor, og jeg tror at det kanskje er en viktig faktor. Jeg som f.eks kjører en E28 til daglig kan ikke påstå at den er spesielt komfortabel, økonomisk, og den viser tendenser til å kanskje ikke være like driftsikker som en F10. Likevel får jeg hver gang jeg kjører den en følelse av at denne bilen har sjel, i forhold til de 2010-> modellene jeg kjører på jobb. Er det underbevisstheten min som feirer at bilen ikke stoppet? Godt mulig. Er det noe med at den føles helt forskjellig fra dagens biler? Godt mulig. Gamle biler har ofte diverse feil som påvirker hele inntrykket av bilen, der det ikke nødvendigvis eksisterer en bil med identiske feil. Objektivt sett så gir jo dette bilen en slags personlighet. Lukten i bilen, hvordan setene er slitt, hvor mye slark man har i rattet etc. Alt dette er med på å skape en egen personlighet. En annen ting er jo også dette at de nevnte modellene, og mange andre eldre biler forøvrig, ofte er utsatt for modifikasjoner. Dette er også en faktor som er med på å skape en personlighet. Dette ble en aldri så liten tankestrøm, som på ingen måte er en ryddig form for å formidle noe. Essensen av det jeg prøver å si er vel det at selv om objektivt sett så er det mange grunner til å si at eldre biler har en egen personlighet, så er det også avhengig av eier. Jeg tviler sterkt på at f.eks. mamma hadde sett det jeg ser om hu fikk kjøre e28'n min. Hun har ingen videre interesse for biler, men har meninger om både utseende og kjøreegenskaper, og likevel skjønner hun ikke hvorfor jeg kjører en 30 år gammal bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeedBMW Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2013 Om man i utgangspunktet kjøper en så gammel bil der man gjerne kunne fått noe langt nyere til samme pris, så har man gjerne en interesse og lidenskap for biler. Jeg tror at personligheten man som entusiast har, gjør det mye enklere å knytte bånd til bilen. Dette gjelder vel forsåvidt gamle så vel som nye biler, likevel er dette med "sjel og personlighet" noe man gjerne bruker om eldre biler.Top Gear har spøket mye med bruken av de ordene hos Alfa Romeo eiere, og at det antagelig er det eneste pene de har å si om bilene sine (Alfa Romeo er jo ikke akkurat kjent for å være driftsikkert etc). Det sies ofte at i enhver spøk er det litt alvor, og jeg tror at det kanskje er en viktig faktor. Jeg som f.eks kjører en E28 til daglig kan ikke påstå at den er spesielt komfortabel, økonomisk, og den viser tendenser til å kanskje ikke være like driftsikker som en F10. Likevel får jeg hver gang jeg kjører den en følelse av at denne bilen har sjel, i forhold til de 2010-> modellene jeg kjører på jobb. Er det underbevisstheten min som feirer at bilen ikke stoppet? Godt mulig. Er det noe med at den føles helt forskjellig fra dagens biler? Godt mulig. Gamle biler har ofte diverse feil som påvirker hele inntrykket av bilen, der det ikke nødvendigvis eksisterer en bil med identiske feil. Objektivt sett så gir jo dette bilen en slags personlighet. Lukten i bilen, hvordan setene er slitt, hvor mye slark man har i rattet etc. Alt dette er med på å skape en egen personlighet. En annen ting er jo også dette at de nevnte modellene, og mange andre eldre biler forøvrig, ofte er utsatt for modifikasjoner. Dette er også en faktor som er med på å skape en personlighet. Dette ble en aldri så liten tankestrøm, som på ingen måte er en ryddig form for å formidle noe. Essensen av det jeg prøver å si er vel det at selv om objektivt sett så er det mange grunner til å si at eldre biler har en egen personlighet, så er det også avhengig av eier. Jeg tviler sterkt på at f.eks. mamma hadde sett det jeg ser om hu fikk kjøre e28'n min. Hun har ingen videre interesse for biler, men har meninger om både utseende og kjøreegenskaper, og likevel skjønner hun ikke hvorfor jeg kjører en 30 år gammal bil. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leadfoot Skrevet Januar 30, 2013 Share Skrevet Januar 30, 2013 Du bør se "Love the Beast," en dokumentarfilm om Eric Bana's forhold til sin Ford Falcon. Den har med akkurat dette å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leadfoot Skrevet Januar 30, 2013 Share Skrevet Januar 30, 2013 Se denne fra rundt 7 min og utover (eller hele (dette er part 2)). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeedBMW Skrevet Februar 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2013 Se denne fra rundt 7 min og utover (eller hele (dette er part 2)). Jeg har sett flere slike om både e28 og e30 nå og jeg tror jeg er på sporte;) Men takk uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå