Runars Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Hei har ett spørsmål om bilen min og håper dere har vært borti eller har noen råd til meg. Det gjelder en Bmw e60 525da 2004 mod. Har problemer med at den blir ikke ordentlig varm i kupen når det er kaldt ute, den blåser bare lunka luft uannsett hvor mye jeg stiller på varmapparatet, når jeg setter over til og blåse kaldt blir det kaldt, men når jeg setter på full varme så kommer det bare lunka luft, og når det er over ca -15 grader ute så får jeg ikke stilt på hastigheten på vifta heller, når jeg setter den til og blåse på det raskeste på hastigheten så endrer den seg ikke, den forblir på nivå 1 på hastigheten. Skal det være sånn ? Noen der ute som kan hjelpe meg litt ? mvh Runar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Februar 6, 2013 Share Skrevet Februar 6, 2013 Hei! Jeg har opplev det noe lignende, men da ser jeg bort i fra det du skriver om vifte hastigheten. Antar at du bare har på "auto" funksjonen på klima og at du egentlig kan tvinge vifta til å øke hastigheten manuelt viss du ønsker. I tillegg antar jeg at bilen din ble varm under lignende utetemperaturer før, viss ikke så må du gå inn i i-Drive innstillingene under clima menyen. Der er den en egen tempratur innstilling hvor man justere klima fra blått, til nøytral og til rødt. Har ikke noen god forklaring, men antar at dette da står på rødt. Din motor skal ha 2 termostater, og det er ikke uvanlig at 1 eller begge slutter å funke etterhvert. Hvis du har litt tålmodighet kan du kanskje få noen feilsøkingtips fra noen andre, men det er ganske vanlig å bare bytte AGR kjøletermostaten, fordi den koster ca 500 kr og er en enkel jobb å bytte. I mitt tilfelle var det den som var ødelagt/sto åpen, og da fikk jeg ikke varme i bilen uansett hvor lenge jeg kjørte. DIY film fra youtube: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runars Skrevet Februar 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2013 Hei! Jeg har opplev det noe lignende, men da ser jeg bort i fra det du skriver om vifte hastigheten. Antar at du bare har på "auto" funksjonen på klima og at du egentlig kan tvinge vifta til å øke hastigheten manuelt viss du ønsker. I tillegg antar jeg at bilen din ble varm under lignende utetemperaturer før, viss ikke så må du gå inn i i-Drive innstillingene under clima menyen. Der er den en egen tempratur innstilling hvor man justere klima fra blått, til nøytral og til rødt. Har ikke noen god forklaring, men antar at dette da står på rødt. Din motor skal ha 2 termostater, og det er ikke uvanlig at 1 eller begge slutter å funke etterhvert. Hvis du har litt tålmodighet kan du kanskje få noen feilsøkingtips fra noen andre, men det er ganske vanlig å bare bytte AGR kjøletermostaten, fordi den koster ca 500 kr og er en enkel jobb å bytte. I mitt tilfelle var det den som var ødelagt/sto åpen, og da fikk jeg ikke varme i bilen uansett hvor lenge jeg kjørte. DIY film fra youtube: Hei, Den auto funksjonen på klimaen som du prater om er ikke på, Det jeg kan tenke meg som har noe med det og gjøre er at når det er kaldt ute og vis jeg ikke får opp motor temperaturen så får jeg heller ikke justert på hastigheten, At det kanskje er noe der som styrer det ? I idriven på klima meny er den på det varmeste. Har sittet her og forsket litt ikveld og prøvd meg fram, man har jo ingen måler av motortemperaturen i displayet, men den fant jeg i en skjult ODC meny, Lot bilen stå og bakke en liten stund til jeg fikk 64 grader i motortemperatur, Så tok jeg en liten kjøretur kjørte 2 mil ca, og da falt motortemperaturen på det laveste som 41 grader! La merke underkjøring at den ramlet ganske kjapt ned, Ute temperaturen under testkjøringen var 25 - grader. Dette her er ikke noe serlig behagelig, Sitte og fryse i bilen mens man kjøre, og iskalde skinnseter! Ska bare nevne at setevarmeren får virkelig kjørt seg, hehehe Må få bestilt den AGR termostaten og få byttet den, Enn ka med den hovedtermostaten på motoren, er det mye arbeid og få byttet den ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Februar 6, 2013 Share Skrevet Februar 6, 2013 Hvorfor du ikke får justert opp viftehastigheten skjønner jeg ikke, men nå er jeg litt i tvil om det lar seg gjøre i med min egen bil i samme situasjon. Så skal teste litt i morgen når den er kald. Hovedtermostat er litt jobb ja, sitter litt kronglete og man ender muligens opp med å tape en del/ viss ikke ganske mye av kjølevæsken i samme slengen. Så da kan man like gjerne skifte all kjølevæsken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Jeg fikk skrudd viften min på max i dag, selv om bilen var iskald. Hvorfor du ikke skulle få justert opp den vet jeg ikke, men kanskje noen andre her som kan belyse dette.. Hvis ikke så prøv deg på E60/E61 forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runars Skrevet Februar 8, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2013 Nei jeg aner ikke.. Skal prøve og bytte AGR termostaten først og se om det blir bedre, vis ikke så prøver jeg hovedtermostaten.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jevnakers Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 du har sikkert en kjørevarmer på den, som starter når motoren er kald, og den kutter når den kommer opp på riktig temperatur. da kan temperaturen på bilen synke en del. kan være noe med termostaten også. nye dieselmotorer er såpass effektive at dem klarer ikke å varme motoren selv når det er kaldt ute. derav kjørevarmer også kalt vebasto. vebastoen min røyk, men heldigvis mens jeg hadde garanti. vifteproblemet ditt kan det jo henne du får svar på med en diagnosetest. skal nok ikke være slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Februar 24, 2013 Share Skrevet Februar 24, 2013 Åssen gikk det egentlig her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runars Skrevet Februar 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2013 Joda bestilte ny termostat og agr termostat og byttet dem, og nu får æ motor temperatur på 90 grader, testa det når det var ca 12- minus grader ute, så ser ut som at alt funker nå får bare vente og se når det blir ekstrem kulde Kordan motor temperaturen er da. Men trur problemet er fikset:) Takk for all hjelp og innspill :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå