BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Hei! Skal nå montere stero i godbilen en gammel e34 518i Har kjøpt inn to rockford 4 kanals forsterkere til frontsett. Har lest at det er bare å slenge inn 10" i kickpanel på disse fra noen her på forumet, tror det var username.. Skal også inn med 3" og 1" diskanter på dashen. Vil gjerne ha tips til noe bra, kanskje RF der å? Bassdelen skal bli kraftig, må ha minst 4000w slik jeg ser det for meg. Men er usikker på størrelse på basserre? Er livredd for å få treg bass da jeg hører mye på rock, og noen påstår at store elementer er tregere enn små, stemmer det? Vil gjerne ha tips til basserre og, skal nok kjøpe noen soundmagus monoblokker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Kan du vise til innlegget der jeg har sagt at det bare er å slenge en 10" i kickpanelet? Sist jeg skrev om kickpanelet i E34 skrev jeg at jeg vet med sikkerthet at et er plass. Ikke at det er en enkel jobb. To 4kanalere burde gå helt fint til 3-veis foran. Da trenger du 6 kanaler. Ser ikke hvorfor du skal ha både 1" og 3" på dashen. Enkleste er 3" fulltone eller coaxial i høyttalerplasseringen, trenger kanskje noe modifisering (antaglig venstre side). 4" hadde fungert enda bedre, men krever modifisering. 10" i kickpanelet er noe å bryne seg på, men det er plass. Kan sikkert ha Rockford der og, de har jo shallow mount, og det er sikkert ikke å forakte med konstruksjon som bygger lite. Hvordan du har kommet frem til hvor mange watt du trenger er jeg usikker på. Den subben jeg har i bilen nå har levd med 200w i ca. ett år. Laget lyd som bare det. Kommer ann på kupeen og kassekonstruksjon. Vet med sikkerhet at det ikke er plass til å montere 18" i høyden i E34 sedan. Men 15" skal gå. Selv hadde jeg gått for så stort element som mulig. Er kassa du burde fokusere på, ikke forsterker og watt. Angående myten om "trege" elementer: viewtopic.php?f=10&t=250019#p2671376 PS: Det lukter troll lang vei av både brukeren din og tråden din. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 Kan du vise til innlegget der jeg har sagt at det bare er å slenge en 10" i kickpanelet? Sist jeg skrev om kickpanelet i E34 skrev jeg at jeg vet med sikkerthet at et er plass. Ikke at det er en enkel jobb.To 4kanalere burde gå helt fint til 3-veis foran. Da trenger du 6 kanaler. Ser ikke hvorfor du skal ha både 1" og 3" på dashen. Enkleste er 3" fulltone eller coaxial i høyttalerplasseringen, trenger kanskje noe modifisering (antaglig venstre side). 4" hadde fungert enda bedre, men krever modifisering. 10" i kickpanelet er noe å bryne seg på, men det er plass. Kan sikkert ha Rockford der og, de har jo shallow mount, og det er sikkert ikke å forakte med konstruksjon som bygger lite. Hvordan du har kommet frem til hvor mange watt du trenger er jeg usikker på. Den subben jeg har i bilen nå har levd med 200w i ca. ett år. Laget lyd som bare det. Kommer ann på kupeen og kassekonstruksjon. Vet med sikkerhet at det ikke er plass til å montere 18" i høyden i E34 sedan. Men 15" skal gå. Selv hadde jeg gått for så stort element som mulig. Er kassa du burde fokusere på, ikke forsterker og watt. Angående myten om "trege" elementer: http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f ... 9#p2671376 PS: Det lukter troll lang vei av både brukeren din og tråden din. Hvorfor montere midbass i dørene? Du får mye bedre resultat av å montere midbass i kickpanel. Er plass til 10" der, og jo større jo bedre. Fikk bare inntrykk av at det er enkelt å montere inn 10" da du anbefalte å gjøre det istedetfor å bygge lage dørpaneler. Tanken med to 4 kanalere var å brokoble den ene til 10" kick for å få mer effekt. Hva for deg til å tro at jeg vil gjøre ting enklest mulig? Greit at fulltone er det enkleste men i mine ører har ikke de bra nok diskantgjengivelse Det med 4000w var med tanke på at jeg vil ha mye lyd, og leser jo mange plasser at 300w osv ikke holder til noe om man skal spille høgt Har stasjonsvogn så er plass til store basserre baki der så lenge jeg ikke trenger å kjøre inn en barnevogn der Men hvordan ville du lagd kassa i mitt tilfelle? Og hvilke suber kan du anbefale til la oss si totalt 6000kr? Den tråden har jeg lest, men er så mange som sier noe helt annet, hvordan kan jeg stole på det som blir sagt akkurat der? Bare fordi du (som tydeligvis har stålkontroll på dette(?)) linker til den? Og frekkheter om trolling kan dere gi dere med, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Det er ganske mye arbeid å få inn 10" i kickpanelet, men hvis man har kompetansen er det verdt det. 10" der er helt rått. Hvis du ikke vil ha coax eller fulltone på dashen, og du ikke vil gjøre det enkelt kan du jo bryne deg på 1" og 5" eller 6" mellomtone i dashen. Hvor høyt du kan spille med en sub går vel mer på hvor effektiv kassekonstruksjon din er. Hør med Hifonic her på forumet hvis du trenger å spørre noen som kan mye om det temaet. Hvordan har du kommet frem til 4000w? *nysgjerrig* Hvis du har stv har du hvertfall plassen til en stor kasse. Etter som du sier "300w osv ikke holder til noe om man skal spille høgt" burde du nok gå for portet kasse og så store elementer du har plass til. Hvis sub og kasse totalt skal komme på 6000kr vet jeg ikke. Er sikkert 2000kr bare i kasse, om ikke mer. Jeg vet med sikkerhet at Hifonic her på forumet kan veldig mye akkurat om sånt. Hvorfor du skal tro på det som står i tråden jeg linket til? Vel, akkurat det innlegget henviser til de fysiske lover. Den fysiske loven som angis er en av de beste tilnærmingene som finnes til energi. Hva mer av bevis man trenger der vet ikke jeg. Da får du spørre en professor i fysikk ved NTNU eller noe. Den loven er ganske godt støttet opp av alle andre teoretiske tilnæringer til virkeligheten som har blitt oppdaget i både fysikk og astronomi etter Albert Einsteins era. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 Det er ganske mye arbeid å få inn 10" i kickpanelet, men hvis man har kompetansen er det verdt det. 10" der er helt rått.Hvis du ikke vil ha coax eller fulltone på dashen, og du ikke vil gjøre det enkelt kan du jo bryne deg på 1" og 5" eller 6" mellomtone i dashen. Hvor høyt du kan spille med en sub går vel mer på hvor effektiv kassekonstruksjon din er. Hør med Hifonic her på forumet hvis du trenger å spørre noen som kan mye om det temaet. Hvordan har du kommet frem til 4000w? *nysgjerrig* Hvis du har stv har du hvertfall plassen til en stor kasse. Etter som du sier "300w osv ikke holder til noe om man skal spille høgt" burde du nok gå for portet kasse og så store elementer du har plass til. Hvis sub og kasse totalt skal komme på 6000kr vet jeg ikke. Er sikkert 2000kr bare i kasse, om ikke mer. Jeg vet med sikkerhet at Hifonic her på forumet kan veldig mye akkurat om sånt. Hvorfor du skal tro på det som står i tråden jeg linket til? Vel, akkurat det innlegget henviser til de fysiske lover. Den fysiske loven som angis er en av de beste tilnærmingene som finnes til energi. Hva mer av bevis man trenger der vet ikke jeg. Da får du spørre en professor i fysikk ved NTNU eller noe. Den loven er ganske godt støttet opp av alle andre teoretiske tilnæringer til virkeligheten som har blitt oppdaget i både fysikk og astronomi etter Albert Einsteins era. Okei, så sikkert bedre å gå for 6" eller kanskje 8" i kick? Så på noen bilder av 10" montering og det så voldsomt ut med sveising og roting bak framskjerm det blir i overkant Noen grunn til at du anbefaler enten 3" fulltone eller 5-6" mellomtone + diskant? Funker det ikke med 3" og 1"? 4000w var nok bare et tall dratt ut fra huet men er noe i de banene jeg tenker å gå for. Et par store soundmagus monoblokker gir mye for pengene har jeg funnet ut.. Får snakke litt med hifonic som du sier regner med han har erfaring med dette Får satse på å få lagt ut litt bilder etterhvert også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 6" er det plass til uten å gjøre noe med metallet hvertfall. Jeg laget bare en MDF-plate etter målene til plastikkpanelet og skjærte ut hull. Viktig å få det tett mellom MDFen og metallet i bilen, er ganske mange "hull" her og der. Skal være plass til 8" der og, men må nok modde litt hvis konstruksjon er stor. Er noen 8" som har ganske store magnet, men de fleste 8" vil nok gå. Det vil nok fungere med 3" og 1", men ser for meg at de spiller mye av de samme frekvensene. Kommer ann på hvor du deler opp hvilke frekvenser de skal spille. Kan vel få en 3" til å spille 150Hz, og det er vel fint det. En 6" kan spille enda dypere. Mine midbasser spiller 40Hz helt kurrant, og jo lenger ned mellomtone kan spille, jo mer knall er det. Derfor foreslo jeg større elementer om du ville bryne deg på det. 4000W er noe helt vilt mye, derfor jeg er nysgjerrig. Jeg lagde helvette i gamlebilen min med bare 200w. Hvis du skal ha mye effekt trenger du mye strøm, 4000W trekker mye strøm. Det betyr store og mange batterier. Høyt strømtrekk kan gi spenningsfall, og det kan ødelegge utstyr. Det er noe å tenke på. Kassen er nok det viktigste om du vil ha bass som går fra kjellern og opp, og om det skal bruke strømmen på en effektiv måte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Du får plass til 4" mellomtone ved å montere den fra undersiden og opp, i dashen på e34 Tang Band w4 er gull verdt! Hadde disse på Dynabel tidligere, vet ikke hvem som selger dem nå. 6,5" er fint som midbass i sparkepanel, men det må ikke kappes mye i stålet for å få plass til disse heller: http://www.judysbilstereo.no/subwoofere ... rit-44-ohm Disse vil spille fint i sparkepanel med litt lyddemping og sålenge du får det helt tett mellom sparkepanel og karosseri såklart. I e34 fungerer det bra å kjøre midbassen fra 50-250hz, og la mellomtonen ta seg av derifra og opp til 4khz hvor diskanten tar over. Dette er et eksempel på gode diskanter: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/ ... -1-tweeter For å få justert dette slik du vil, vil jeg sterkt anbefale en Pioneer deh-80PRS headunit. Den har DSP med 3-veis aktiv deling. Ellers fungerer 2-veis oppsett også bra, spesielt med en deh-80PRS siden det virker som du virkelig er ute etter god lyd Større basselementer spiller RASKERE enn mindre, samt dypere, da de har et mye større membran-areal. Dette gjør at de trenger å flytte mye mindre på seg for å spille like høyt som mindre elementer, og dette gir en mye mer kontrollert lyd. (Vær så snill å ikke start en ny diskusjon her om dette, det er fakta, det stemmer i både teori og praksis, selvom det er myter om andre ting.) Til E34 (som jeg selv har bygd anlegg i i mange år til både dBdrag og SQ) så anbefaler jeg 1stk 15" fra Digital Designs eller Gladen i 100-120 liters portet kasse med tuning på 34-37hz og stor port for å ikke miste noen av de laveste frekvensene. Kasse kan jeg regne ut for deg hvis du tar kontakt på PM. En DD2515 eller Gladen SQL er bass nok i massevis til musikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 6" er det plass til uten å gjøre noe med metallet hvertfall. Jeg laget bare en MDF-plate etter målene til plastikkpanelet og skjærte ut hull. Viktig å få det tett mellom MDFen og metallet i bilen, er ganske mange "hull" her og der.Skal være plass til 8" der og, men må nok modde litt hvis konstruksjon er stor. Er noen 8" som har ganske store magnet, men de fleste 8" vil nok gå. Det vil nok fungere med 3" og 1", men ser for meg at de spiller mye av de samme frekvensene. Kommer ann på hvor du deler opp hvilke frekvenser de skal spille. Kan vel få en 3" til å spille 150Hz, og det er vel fint det. En 6" kan spille enda dypere. Mine midbasser spiller 40Hz helt kurrant, og jo lenger ned mellomtone kan spille, jo mer knall er det. Derfor foreslo jeg større elementer om du ville bryne deg på det. 4000W er noe helt vilt mye, derfor jeg er nysgjerrig. Jeg lagde helvette i gamlebilen min med bare 200w. Hvis du skal ha mye effekt trenger du mye strøm, 4000W trekker mye strøm. Det betyr store og mange batterier. Høyt strømtrekk kan gi spenningsfall, og det kan ødelegge utstyr. Det er noe å tenke på. Kassen er nok det viktigste om du vil ha bass som går fra kjellern og opp, og om det skal bruke strømmen på en effektiv måte. Litt arbeid skal jeg legge i dette så da tror jeg 8" blir målet mitt noen som vet hvor store kasser det er i kickpanelene i e34? Hvorfor ikke anbefale 6" fulltoner? Selv om jeg ikke kommer til å gå for det.. Men rart å først anbefale lite element og så stort Er fullstendig klar over at jeg må ha et par batterier til den mengde effekt jeg planlegger og skal også gjøre den investeringen når alt skal på plass Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 Du får plass til 4" mellomtone ved å montere den fra undersiden og opp, i dashen på e34 Tang Band w4 er gull verdt! Hadde disse på Dynabel tidligere, vet ikke hvem som selger dem nå. 6,5" er fint som midbass i sparkepanel, men det må ikke kappes mye i stålet for å få plass til disse heller:http://www.judysbilstereo.no/subwoofere ... rit-44-ohm Disse vil spille fint i sparkepanel med litt lyddemping og sålenge du får det helt tett mellom sparkepanel og karosseri såklart. I e34 fungerer det bra å kjøre midbassen fra 50-250hz, og la mellomtonen ta seg av derifra og opp til 4khz hvor diskanten tar over. Dette er et eksempel på gode diskanter: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/ ... -1-tweeter For å få justert dette slik du vil, vil jeg sterkt anbefale en Pioneer deh-80PRS headunit. Den har DSP med 3-veis aktiv deling. Ellers fungerer 2-veis oppsett også bra, spesielt med en deh-80PRS siden det virker som du virkelig er ute etter god lyd Større basselementer spiller RASKERE enn mindre, samt dypere, da de har et mye større membran-areal. Dette gjør at de trenger å flytte mye mindre på seg for å spille like høyt som mindre elementer, og dette gir en mye mer kontrollert lyd. (Vær så snill å ikke start en ny diskusjon her om dette, det er fakta, det stemmer i både teori og praksis, selvom det er myter om andre ting.) Til E34 (som jeg selv har bygd anlegg i i mange år til både dBdrag og SQ) så anbefaler jeg 1stk 15" fra Digital Designs eller Gladen i 100-120 liters portet kasse med tuning på 34-37hz og stor port for å ikke miste noen av de laveste frekvensene. Kasse kan jeg regne ut for deg hvis du tar kontakt på PM. En DD2515 eller Gladen SQL er bass nok i massevis til musikk. Nå får jeg tips om 150hz med 3" og 250hz med 4" veldig sprikende uttalelser? er det virkelig så konkret at slikt kan bestemmes av biltype når du sier at det fungerer bra i e34? Har en gammel pioneer 8400 spiller jeg skal bruke til å dele alt aktivt med ved hjelp av rf forsterkerne bør funke det Hvordan kan du påstå at store elementer spiller raskere når jeg akkurat har lest at ingen elementer spiller 50 hz fortere eller tregere enn 50 hz? Klarer ikke å fatte dette greiene Tenkte meg minst to 15" elementer jeg da er det sånn å forstå at større port gir dypere bass? Da skal jeg ha svær port og ha litt høyere tuning en det du anbefaler for å få både dyp bass og høyere frekvenser Takk for gode råd! Lærer stadig noe nytt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Du får plass til 4" mellomtone ved å montere den fra undersiden og opp, i dashen på e34 Tang Band w4 er gull verdt! Hadde disse på Dynabel tidligere, vet ikke hvem som selger dem nå. 6,5" er fint som midbass i sparkepanel, men det må ikke kappes mye i stålet for å få plass til disse heller:http://www.judysbilstereo.no/subwoofere ... rit-44-ohm Disse vil spille fint i sparkepanel med litt lyddemping og sålenge du får det helt tett mellom sparkepanel og karosseri såklart. I e34 fungerer det bra å kjøre midbassen fra 50-250hz, og la mellomtonen ta seg av derifra og opp til 4khz hvor diskanten tar over. Dette er et eksempel på gode diskanter: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/ ... -1-tweeter For å få justert dette slik du vil, vil jeg sterkt anbefale en Pioneer deh-80PRS headunit. Den har DSP med 3-veis aktiv deling. Ellers fungerer 2-veis oppsett også bra, spesielt med en deh-80PRS siden det virker som du virkelig er ute etter god lyd Større basselementer spiller RASKERE enn mindre, samt dypere, da de har et mye større membran-areal. Dette gjør at de trenger å flytte mye mindre på seg for å spille like høyt som mindre elementer, og dette gir en mye mer kontrollert lyd. (Vær så snill å ikke start en ny diskusjon her om dette, det er fakta, det stemmer i både teori og praksis, selvom det er myter om andre ting.) Til E34 (som jeg selv har bygd anlegg i i mange år til både dBdrag og SQ) så anbefaler jeg 1stk 15" fra Digital Designs eller Gladen i 100-120 liters portet kasse med tuning på 34-37hz og stor port for å ikke miste noen av de laveste frekvensene. Kasse kan jeg regne ut for deg hvis du tar kontakt på PM. En DD2515 eller Gladen SQL er bass nok i massevis til musikk. Nå får jeg tips om 150hz med 3" og 250hz med 4" veldig sprikende uttalelser? er det virkelig så konkret at slikt kan bestemmes av biltype når du sier at det fungerer bra i e34? Har en gammel pioneer 8400 spiller jeg skal bruke til å dele alt aktivt med ved hjelp av rf forsterkerne bør funke det Hvordan kan du påstå at store elementer spiller raskere når jeg akkurat har lest at ingen elementer spiller 50 hz fortere eller tregere enn 50 hz? Klarer ikke å fatte dette greiene Tenkte meg minst to 15" elementer jeg da er det sånn å forstå at større port gir dypere bass? Da skal jeg ha svær port og ha litt høyere tuning en det du anbefaler for å få både dyp bass og høyere frekvenser Takk for gode råd! Lærer stadig noe nytt De høye frekvensene blir med uansett så høyere tuning gir kun mindre dyp bass. Men dette må regner ut i forold til elementenes t/s parametre. Neida 50hz er 50hz det, men en 10" som må slå 7cm har langt midre kontroll enn en 15" som slår 3cm for å lage samme lydtrykket, det er poenget. Mer lydkvalitet med et større element med andre ord. Det er en grunn til at de som vinner f.eks EMMA stort sett har 15 eller 18", selvom det ikke finnes fasiter for noe som helst. 2x15" er tøft det, men husk at det er bedre med ett skikkelig element enn to helt greie. Og du må jo ha strøm til å drive dette og. Du burde heller ha en 15" til 8000 (DD9515 f.eks) i stor nok kasse enn 2stk Dynabel 15"ere i litt for liten kasse. 200 liters+ kasse får du aldri plass til i en e34 sedan. Og en 15" må ha minst 100 liters kasse for å låte "optimalt". Frekvensene ved deling jeg snakker om er bare eksempler, du må selv finne ut hva som fungerer og høres best ut for deg og dine ører. Spilleren er først og fremst den viktigste delen av anlegget ditt, uten å bytte spiller vil ikke lyden kunne bli det den ellers ville blitt. Legg heller penger i færre, dyrere og bedre komponenter, enn mange "greie" komponenter. Det er første regel for god lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 De høye frekvensene blir med uansett så høyere tuning gir kun mindre dyp bass. Men dette må regner ut i forold til elementenes t/s parametre. Neida 50hz er 50hz det, men en 10" som må slå 7cm har langt midre kontroll enn en 15" som slår 3cm for å lage samme lydtrykket, det er poenget. Mer lydkvalitet med et større element med andre ord. Det er en grunn til at de som vinner f.eks EMMA stort sett har 15 eller 18", selvom det ikke finnes fasiter for noe som helst. 2x15" er tøft det, men husk at det er bedre med ett skikkelig element enn to helt greie. Og du må jo ha strøm til å drive dette og. Du burde heller ha en 15" til 8000 (DD9515 f.eks) i stor nok kasse enn 2stk Dynabel 15"ere i litt for liten kasse. 200 liters+ kasse får du aldri plass til i en e34 sedan. Og en 15" må ha minst 100 liters kasse for å låte "optimalt". Frekvensene ved deling jeg snakker om er bare eksempler, du må selv finne ut hva som fungerer og høres best ut for deg og dine ører. Spilleren er først og fremst den viktigste delen av anlegget ditt, uten å bytte spiller vil ikke lyden kunne bli det den ellers ville blitt. Legg heller penger i færre, dyrere og bedre komponenter, enn mange "greie" komponenter. Det er første regel for god lyd. Så fyp tuning påvirker ikke responsen oppover ved høyere frekvenser? Snakket med hifonic og han sa noe annet om det han sa også at størrelsen på porten ikke må være ekstremt stor for å kunne produsere dypbass så er litt mitsigelser og blir litt usikker igjen Hvorfor sier du at store elementer er raskere når frekvensen ikke forandres? Hørte på en gul golf med noen små basserre engang som låt helt nydelig må jo bli helt sykt med store basserre da Har stasjonsvogn så har plass til stor kasse tror ikke en sub til 8000kr vil gi meg bedre resultat enn to til 3000kr. Hva vil en dyr sub gjøre bedre enn to litt billigere? Minst 100l kasse til 15" for at det skal låte optimalt det hørtes rart ut har sett mange 15" som ikke har slike tall oppgitt fra fabrikk Huff, ikke lett dette så mange ulike utsagn og meninger blir bare mer forvirret enn klok :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 For å ikke gjøre det mer komplisert enn det er: Slotport med portareal på 450cm2 er fint til 1stk 15" i kasse på 100-120 liter. Dette er det som vil deg penest og mest bredbåndet frekvensrespons, selv med tuning opp mot 40hz. DD2515 eller Gladen SQL er som nevnt fine alternativer, Gladen SPL spiller også rått til musikk og kan spille høyere enn de to sistnevnte, hvis man har råd å bruke 6000,- på subwoofer. 2stk til 3000,- kan gi et høyere lydtrykk, men ikke penere lyd. Og man trenger ikke være dommer i EMMA for å høre forskjell. Skal du høre på musikk og ikke konkurrere innen SPL, gå for ett bra element og bygg ei optimal kasse til det. Hadde jeg ikke solgt min DD9518 (som jeg erstattet mine 2stk DD2515 med) for å få penger til å legge i ny bil skulle du fått høre og blitt overbevist, hehe. Du gjør som du vil. Men jeg kan love at du blir fornøyd med tipsene mine, det blir alle andre som følger dem (uten å skryte, men for å forsikre deg litt om at jeg faktisk vet hva jeg snakker om). Jeg kan også regne ut kasse for deg og hjelpe deg med oppkobling/justering etterhvert som du bygger anlegget om du ønsker å følge rådene mine. Er det en bil jeg vet hvordan ting skal gjøres i så er det E34, enten det er sedan eller touring Og touringen er selvsagt vesentlig bedre å bygge i enn sedan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 For å ikke gjøre det mer komplisert enn det er:Slotport med portareal på 450cm2 er fint til 1stk 15" i kasse på 100-120 liter. Dette er det som vil deg penest og mest bredbåndet frekvensrespons, selv med tuning opp mot 40hz. DD2515 eller Gladen SQL er som nevnt fine alternativer, Gladen SPL spiller også rått til musikk og kan spille høyere enn de to sistnevnte, hvis man har råd å bruke 6000,- på subwoofer. 2stk til 3000,- kan gi et høyere lydtrykk, men ikke penere lyd. Og man trenger ikke være dommer i EMMA for å høre forskjell. Skal du høre på musikk og ikke konkurrere innen SPL, gå for ett bra element og bygg ei optimal kasse til det. Hadde jeg ikke solgt min DD9518 (som jeg erstattet mine 2stk DD2515 med) for å få penger til å legge i ny bil skulle du fått høre og blitt overbevist, hehe. Du gjør som du vil. Men jeg kan love at du blir fornøyd med tipsene mine, det blir alle andre som følger dem (uten å skryte, men for å forsikre deg litt om at jeg faktisk vet hva jeg snakker om). Jeg kan også regne ut kasse for deg og hjelpe deg med oppkobling/justering etterhvert som du bygger anlegget om du ønsker å følge rådene mine. Er det en bil jeg vet hvordan ting skal gjøres i så er det E34, enten det er sedan eller touring Og touringen er selvsagt vesentlig bedre å bygge i enn sedan. Men hvorfor forteller noen andre meg at arealet på porten ikke påvirker båndbredde eller dypbass så lenge porten er stor nok? Vil større port gi mer båndbredde eller mindre og vil man få mer dypbass med større port? Jeg sliter med å rettferdiggjøre en dobling av pris på et element når det billigere elementet for så mye skryt for lydkvalitet, skulle tro at logikken din om at større membranareal var raskere også glder her? to "billige" 15" trenger jo ikke slå like langt som en dyr 15" og etter dine egne ord vil dette gi mer kontroll men nå sier du at det ikke gjelder lenger? Hører jo at du har trua på deg selv men du motsier litt hva andre jeg har snakket med sier på noen punkter og blir da automatisk skeptisk føler at du kun anbefaler to merker og mistenker at du da er litt kjøpt og betalt ikke ta det ille opp? Er litt nyskjerrig på beregninger av kasser og veldig lyst å lære meg det! Hvordan gjør du det tilpasser du det mot biltype og tuning mot kassestørrelse? Var egentlig litt overbevist om at når man forandre tuning må man forandre kassevolum og for å få optimal lyd men her snakkes det om fast volum og mange ulike tuninger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Jeg snakker om de merkene jeg har erfaringer med og de i mitt miljø har erfaringer med. Andre merker kan jeg ikke uttale meg om. B2 er jo et merke som vinner det meste av mesterskap, men siden jeg ikke har prøvd det selv kan jeg ikke anbefale dem for det. Når folk sier at porten skal være stor nok, snakker de om portareal. Samme som jeg snakker om. Er dette stort nok, er alt fint. Større portareal gjør porten mer bredbåndet. Hva andre sier bryr jeg meg fint lite om selv, da dette er en av de tingene jeg har lært av selveste Joakim Skovlund (Europamester i EMMA osv) som har min fulle respekt. Det som da gjenstår er kassevolumet og tuningen. Gladen og DD sine 15" skal ha 100-120 liter volum. En tuning på f.eks 37hz passer både bilen din og disse elementene helt nydelig! Ang pris på elementer så er det lagt mer jobb og dyrere komponenter i et dyrere element, som igjen gir deg penere lyd, med mindre det er et rent SPL-element. Da er det bygd for å tåle mest mulig effekt. Gladen sine SPL elementer spiller dog helt rått også til musikk, i tillegg til at de tåler 2000w rms. Dette med et slik membranareal og en høy følsomhet gir deg et helt rått element, med både lydkvalitet og lydtrykk kombinert. Jeg skal ha en slik selv til sommeren, siden jeg ikke tar meg råd til å oppgradere strømmen ytterligere i min egen e34 touring nå som jeg har to biler, og dermed ikke hadde strøm nok til å utnytte min tidligere DD9518 fullt ut. Det må også du tenke på hvis du skal ha to elementer. Selv har jeg 140A dynamo og batteri til 5000,- og det var nok til ca. 3500w rms uteffekt fra forsterkere med høy effektivitet. Når det gjelder kassevolum og tuning skal dette regnes ut for å passe både bilen din og elementene dine så bra som mulig, slik at alt passer bra sammen. Men det man må gjøre først av alt er å kjøpe de elementene som vil gi best lyd i sin bil. Og det er det jeg prøver å råde deg til her. Tross mangel på effekt spilte det mye penere (og morsommere!) med 1stk DD9518 enn 2stk DD2515. Membranarealet er mindre på 1stk 18" enn 2stk 15", men ett skikkelig element gir som sagt uansett bedre lyd enn to helt greie elementer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 Jeg snakker om de merkene jeg har erfaringer med og de i mitt miljø har erfaringer med. Andre merker kan jeg ikke uttale meg om. B2 er jo et merke som vinner det meste av mesterskap, men siden jeg ikke har prøvd det selv kan jeg ikke anbefale dem for det.Når folk sier at porten skal være stor nok, snakker de om portareal. Samme som jeg snakker om. Er dette stort nok, er alt fint. Større portareal gjør porten mer bredbåndet. Hva andre sier bryr jeg meg fint lite om selv, da dette er en av de tingene jeg har lært av selveste Joakim Skovlund (Europamester i EMMA osv) som har min fulle respekt. Det som da gjenstår er kassevolumet og tuningen. Gladen og DD sine 15" skal ha 100-120 liter volum. En tuning på f.eks 37hz passer både bilen din og disse elementene helt nydelig! Ang pris på elementer så er det lagt mer jobb og dyrere komponenter i et dyrere element, som igjen gir deg penere lyd, med mindre det er et rent SPL-element. Da er det bygd for å tåle mest mulig effekt. Gladen sine SPL elementer spiller dog helt rått også til musikk, i tillegg til at de tåler 2000w rms. Dette med et slik membranareal og en høy følsomhet gir deg et helt rått element, med både lydkvalitet og lydtrykk kombinert. Jeg skal ha en slik selv til sommeren, siden jeg ikke tar meg råd til å oppgradere strømmen ytterligere i min egen e34 touring nå som jeg har to biler, og dermed ikke hadde strøm nok til å utnytte min tidligere DD9518 fullt ut. Det må også du tenke på hvis du skal ha to elementer. Selv har jeg 140A dynamo og batteri til 5000,- og det var nok til ca. 3500w rms uteffekt fra forsterkere med høy effektivitet. Når det gjelder kassevolum og tuning skal dette regnes ut for å passe både bilen din og elementene dine så bra som mulig, slik at alt passer bra sammen. Men det man må gjøre først av alt er å kjøpe de elementene som vil gi best lyd i sin bil. Og det er det jeg prøver å råde deg til her. Tross mangel på effekt spilte det mye penere (og morsommere!) med 1stk DD9518 enn 2stk DD2515. Membranarealet er mindre på 1stk 18" enn 2stk 15", men ett skikkelig element gir som sagt uansett bedre lyd enn to helt greie elementer. Da vil jeg satse på større port enn 450cm2 for å få mer respons under tuning siden 37hz tuning høres noe høyt ut Har veldig lyst på DD siden mange anbefaler det men tror to 2515 passer meg best og jeg fint forstår logikken med større membranareal og bedre lyd pga bedre kontroll Men føler fortsatt det du sier er litt motstridende.. du generaliserer ulike størrelser på subber fint med teorien men når det kommer til samme merke så er plutselig mindre membranareal mye bedre bare fordi det er en dyrere modell som tåler mer effekt Du sier du har konkurrert mye i db drag og sq hvor høyt kan man klare å spille med la oss si 2x 2515 som du har hatt? tenker et par soundmagus monoblokker på 3000w til å drive de. Hvor kan jeg lese litt resultater av hva du har prestert med din e34 så jeg har noe så opp mot Skal spørre hifonic litt om hvorfor han sier så mye rart til meg da du har fått dine råd fra en som har vunnet em og stoler da på det.. Føler at man blir bare sendt til den og den andre kanten på internett når man spør råd og alle sier sitt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå