SteffenB Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Hei, har sett etter førstebil nå en stund, og bilen jeg hovedsaklig leter etter er en e46 320d(m47d20 motor). Men synes det er så få av disse, spesielt når det kommer til sedan... Har satt en strek på 70-80 000,- kr om jeg får tak i et veldig pent eksemplar, men ser for meg å bruke rundt 60 000,- ca. I denne prisklassen så får du jo en bil som er trillet rundt 200 000 km som regel, og etter hva jeg har fått med meg er det rundt denne tiden pumpa/elektronikken svikter. Er det noen her som har erfaringer som kan bekrefte dette, og har noe å si om når deres pumpe evnt. streika? Satt å tenkte på dette, så tok jeg en tur innom finn og fant alle e39 og e46 m47d20 tilsalgs som hadde byttet dieselpumpe, og "rart" nok var alle disse importerte.. Så da begynner jeg jo å lure på om dette har mer med km stand juks å gjøre? Er jo så sinnsykt lite biler ute på finn nå, så er jo vanskelig å sammenligne, derfor jeg spør dere... Har dere vært borti noen biler som dere vet ikke har tukla med km stand og når pumpene pleier å streike? Man tenker jo at importerte biler gjerne har et bedre liv/snillere kilometer, men etter hva jeg har forstått så spiller verken dette eller vedlikehold noen rolle på høytrykkspumpen's levetid. (?) Er jo greit å vite ettersom det er en såpass dyr reparasjon, at jeg kan jo likesågodt kjøpe meg en rekkesekser bensin istedenfor, for å være på den sikre siden om vp44 pumpene faktisk er SÅ dårlige.
2000Touring Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Pumpa på min tok kvelden ved ca 330.000km, om jeg ikke husker feil. Bilen har nå snart rulla 475.000km - Solid motor! Men når det er sagt så kan du forvente både turboras og dieselpumpebytte, dersom dette ikke er utført før. Men å si at det skjer på 200.000km er jo bare latterlig - det varierer... Men man kan jo kanskje si at det er vanlig at man KAN få problemer med pumpa FRA CA 200.000km, det kan jeg bli med på.
SteffenB Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Skrevet Februar 12, 2013 2000Touring skrev: Pumpa på min tok kvelden ved ca 330.000km, om jeg ikke husker feil.Bilen har nå snart rulla 475.000km - Solid motor! Men når det er sagt så kan du forvente både turboras og dieselpumpebytte, dersom dette ikke er utført før. Men å si at det skjer på 200.000km er jo bare latterlig - det varierer... Men man kan jo kanskje si at det er vanlig at man KAN få problemer med pumpa FRA CA 200.000km, det kan jeg bli med på. Jaja, det varierer jo selvsagt. Derfor jeg var ute etter deres meninger for å se sånn ca. hva det ligger på. At din pumpe tok kvelden ved 330 000km hørtes jo relativt bra ut. Virker som pumpene pleier å gå mellom 180-250 000km etter hva jeg har fått med meg. Men det er jo endel km juks i denne vakre verden, så det er jo ikke like lett å finne ut noe konkret heller. Men hvis det er elektronikken som svikter så forstår jeg jo hvorfor dette kan variere ganske bredt..
2000Touring Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Den vanlige feilen er elektronikken på pumpen ja...
FritzP Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Det kjente problemet med disse pumpene er relatert til elektronikken. På den E46 320d jeg hadde så røyk pumpa på ca 185 000 km om jeg ikke husker feil. Fikk pumpa reparert av Fyksen bilservice, som dengang (ca 7 år siden) var et av få verksteder i landet med kompetanse på denne typen innspr.pumpe.
SteffenB Skrevet Februar 13, 2013 Forfatter Skrevet Februar 13, 2013 FritzP skrev: Det kjente problemet med disse pumpene er relatert til elektronikken. På den E46 320d jeg hadde så røyk pumpa på ca 185 000 km om jeg ikke husker feil. Fikk pumpa reparert av Fyksen bilservice, som dengang (ca 7 år siden) var et av få verksteder i landet med kompetanse på denne typen innspr.pumpe. Er det så mange nå for tiden som klarer å fikse pumpene da? Virker ihvertfall som mesteparten kun bytter dem ut.
OLEZZ Skrevet Februar 13, 2013 Skrevet Februar 13, 2013 Hadde nylig en 320d med dette problemet. Det er veldig ofte elektronikken på pumpa som ryker. Denne "styreenheten" kan du ta av å sende til rep. Vi sendte til england for rep til rundt 3000kr inkl frakt. Fungerte som bare det etterpå.
SteffenB Skrevet Februar 13, 2013 Forfatter Skrevet Februar 13, 2013 OLEZZ skrev: Hadde nylig en 320d med dette problemet.Det er veldig ofte elektronikken på pumpa som ryker. Denne "styreenheten" kan du ta av å sende til rep. Vi sendte til england for rep til rundt 3000kr inkl frakt. Fungerte som bare det etterpå. Visste du at det var styreenheten som var defekt, eller bare tok du sjangsen på det og sendte denne inn? Isåfall, hvordan vet du at denne streika?
OLEZZ Skrevet Februar 13, 2013 Skrevet Februar 13, 2013 Jeg tok en diagnosetest på jobben og da lå det feil på elektronikken til pumpa. Etter reparasjon slettet jeg feilminnet og feilen kom ikke tilbake.
lierbimmer Skrevet Februar 14, 2013 Skrevet Februar 14, 2013 Jeg har en 320d med denne pumpa. denne har gått ca 230kkm og godt oppjustert mesteparten av sitt liv. ingen problemer med turbo eller pumpe enda.
Johnsen86 Skrevet Februar 14, 2013 Skrevet Februar 14, 2013 Min far har 520d med denne motoren, vært oppjustert siden 112.000km og har nå gått 317.000km uten problem med turbo eller pumpe. Eneste jeg har skrudd på motoren er ny vannpumpe, termostater og bytta generator (Valeo og ikke bosch, var ikke børstene så var gåene) i tillegg har jeg rensa innsuget for sot en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå