Gå til innhold

hylelyd under panseret (318i e46 1998)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var sammen med noen kompisen for å leke i snøen med bilene våre, og etter en halvtime med drifting i snøen så begynte det å komme en stygg hylelyd under panseret på bilen min.

- Jeg fylte på olje i motoren etter 15min med drifting for da oljelampa begynte å lyse (bilen svetter litt olje av ukjent grunn). Jeg bommet med litt olje, så bittelitt randt nedover på siden av motoren, og jeg hadde ikke papir med meg, så jeg skjekket aldri med oljestaven, så kan hende jeg fylte på litt for mye (var ikke så mye igjen i flaska uansett, så tviler på det, men det kan være mulig).

Hylelyden kommer uansett hva jeg gjør.

- Mens den står på tomgang

- Mens jeg river i motoren på tomgang

- Mens jeg kjører

Lyden kommer ikke hvis jeg akselerer og holder gasspedalen litt inne (rundt 2-2.5k omdreigninger)

Noen forslag?

Skrevet

Jeg har gjort litt research utover natta og fant denne videoen

Akkurat slik lyd har jeg.

Problemet til han som har videoen var en PCV valve ting (hva no enn det er). Finner ikke helt ut hva alt dette er på norsk, så vet ikke helt hva jeg skal søke etter og hvorvidt dette er noe jeg kan fikse selv eller må ha bilen inn på verksted.

Skrevet

Jeg søkte på PCV Valve på google å fant ut at det er Positive crankcase ventilation.

Ifølge google translate er det Positiv veivhusventilasjon på norsk.

Hvis du har samme problemet som på filmen så er det nok veivhusventilasjonen som må byttes hos deg.

Skrevet

Hva ser jeg på av kostnader da?

Noe jeg burde dra på verksted for å diagnostisere?

Burde jeg kunne fikse dette selv?

Noen som kan finne den delen som jeg må bestille?

Vet det er mange spørsmål, men prøver å passe godt på bilen, så når slike problemer oppstår får jeg litt semi-panikk for å ikke ødelegge bilen videre.

Skrevet

Hei,

veldig enkel å sjekke om PCV (veivhus ventilasjonsventilen) er tett eller ikke.

Løsne oljepåfyllingslokket med motoren i gang. Hvis PCV ventilen (eller slangen til denne) er tett, vil det skapes et overtrykk i veivhuset og lokket nesten popper opp når du løsner det. Da vil også hylelyden bli borte.

Om veivhusventilasjonen og ventilen fungerer som den skal, vil det være et svakt undertrykk i veivhuset slik at lokket holdes igjen i åpningen.

Prøv så å høre hvor lyden kommer fra. Den kan komme fra oljepåfyllingslokket eller bakkant av toppen, og da kan det også være slangen til PCV ventilen som er tett.

PCV ventilen koster i underkant av 600,- og er ganske enkel å skifte. Sitter litt trangt bak på motorens venstre side.

Det kan være lurt å skifte slangen til ventilen også om du først skal gjøre dette. Om denne er original, er den trolig ganske sprø og kan lett revne ved det høye trykket fra tett PCV ventil.

I så fall får du etterfølgende lekkasje i veivhusventilasjonen, med en flott gul varsellampe for motorfeil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...