Gå til innhold

Lufting av e39 m52b20 motor tips

Anbefalte innlegg

Skrevet
Når han spør om noe er det lettere å svare på spørsmålet, enn å være spydig.

Var ikke meningen å være spydig, skulle bare være en festlig måte å vise til linken på :)

Skrevet

Denne motoren lufter seg nærmest selv. Så lenge vannpumpe er i orden selvsagt! Start bilen, skru av påfyllingslokket på radiator og legg merke til den tynne vannstrålen. Når strålen er jevn og uten luftbobler er systemet luftet ferdig. Sørg for å hele tiden holde nivået i reservoaret over "MIN". Er det dårlig eller ingen sirkulasjon bør du ta en titt på vannpumpen. Å flushe systemet er heller ingen dum idé om vannet er grumsete og fullt av rust. Enkel prosedyre det også :)

Skrevet

Okei, da tror jeg at vannpumpa er gåen. Når jeg åpner lufteskruene når motoren er varm så står dampspruten og vannet i ekspasjonstanken blir ikke borte.

Skrevet

Det vil blåse ut her uansett hvis du har luft i systemet.

Når bilen er helt kald,prøv å skru av slangen ved radiatoren å fyll frostveske nedi der.

Så setter du på slangen igjen og fyller ekspansjonstanken.

Så lufter du på vanlig måte,husk at det tar lang tid før termostaten åpner skikkelig.

Sist jeg lufta min stod vel bilen i 15-20 min før det ble skikkelig sirkulasjon...

Pass på å etterfylle etterhvert :)

Hjelper ikke dette heller er nok vannpumpa gåen.

Skrevet

Sett bilen plant eller gjerne i en liten bakke med fronten opp. Ta av lokket på radiator. Skru så ut begge lufteskruene helt (en ved lokket til radiator og en på termostathuset). Slå så på tenningen og still varmen på fullt, kupeviften kan gå på lavt. Så fyller du på kjølevann på radiator til det pipler ut av begge lufteskruent. Bare fortsett å fylle på så lenge det kommer små luftbobler ut av lufteskruhullene.

Når det ikke kommer mer luft ut så skrur du inn først den lufteskruen på termostathus, så den ved siden av radiatorlokk. Så setter du på radiatorlokket og tuter og kjører. Det vannet som er formye i kjølesystemet forsvinner av seg selv. Hvis den nå fortsetter å bli varm så er det ikke luft som er problemet! men kanskje som nevnt vannpumpen. Vær for øvrig forsiktig og ikke la den koke, da det er gift for en hvær alu motor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...