Gå til innhold

Trenger hjelp. Hjerne bmw e39 funker 520 hjerne på 523 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Eg må skifte motor i min 520 pga den legger vann pga topp pakning eller toppen har verkstedet sakt. å når eg skal skifte motor tenkte eg eg skulle hibve i noe med litt meira nm å slagvolum. derfor ser eg etter 525 og 523 motorer. Har funne ein motor men han har ikkje hjerne men seier at eg kan bruke hjernen i min 520 ( motorene er M52B20 og M52b25 ) å da vil disse gå overens, dette som han seier strider i mot det eg har lært ( eg er selv ingen ekspert ) så spørsmålet mitt er :

Kan eg bruke hjernen frå min 520 til denne 523 motoren ?

Mvh Andreas H :D

Skrevet

ja det kan du, så lenge begge motorene har like mangen vanos.

anbefaler deg å bruke b25 dyser og luftmassemåler.

Skrevet

Tusen takk for svar !! ja okei da forstår eg. men 523en er i alle fall ein e39 ein 2,5 liter. men ved å bruke 520 hjernen så ville eg forsatt få dei 170 hkene så er i 523en ? og kva hjelper det å sette i b25 dyser å luftmassemåler ?

Skrevet

ja det vil du.

ved å sette på dyser og lmm fra b25 så får den nok luft og bensin, ellers går den litt magert.

Skrevet

okeeei. men er det ikkje b25 dyser som står på den ? og korrekt meg vist eg tar feil men vil dette kanskje gjere som du får effekten fra ein 525 altså 192 hk istede for 170 ? takk for svar !!

Skrevet

jo det står jo b25 dyser på en b25.

men det er en del folk som settet på b20 dyser og lmm..... noe som er helt feil.

for å få 192 hk så er det nok innsuget du må bytte, til m50b25..

Skrevet

ååja, du har da m50b25 motor ståendes da? dem er litt værre å kople opp...

trodde det var snakk om singel vanos på begge motorene

Skrevet

Har brukt hjerne og lmm fra m50b20 på en m50b25 motor tidligere, og min erfaring med det er at det funker.. Du kommer deg fra a til b liksom, men den fusker og hoster på høyt turtall.. Ikke til å anbefale etter min erfaring.. Men de delene du mangler er ikke vanskelig å få tak i så selg heller det du har ifra 520'n og kjøp det du trenger til 523'n :)

Er laaaangt ifra noe ekspert jeg heller, så mye mulig jeg tar feil.. Men har erfart det sånn så er bare et lite tips fra min side :) håper det er til noe hjelp :)

Mvh

Skrevet

Fyrst vil eg bare sei tusen takk for svar kinzo å dette var til stor hjelp ! innsuget følgte med på den eg såg på men på grunn av mulig svindel vil eg ikkje kjøpe den eg har sett på ! men vil bli ein 170 hk eller 192 ! :o så vist eg kjøper 170 setter eg på innsuget og lmm frå m50b25 for å oppnå de 192 hkene ! men vil nok kanskje i kort perode kjøpe på lmm frå 520 ! Men tusen takk for svar var svært hjelpsom med andre erfaringer ! :D

Skrevet

Ang. det å få 192hk fra en 523i motor så er det meir omfattans enn å kun bytte innsug. Det må brukes annen luftmengdemåler, disa-ventil, spjeldhus og spjeldhuset må monteres med adapterplate som fåes hos turner-motorsport :) I tillegg må motorstyringa byttes, eller i det minste omprogrammeres/chippes.

Dette er for å "bygge om" 523i til 525i :) veit ikke å relevant det er for deg, men.. ?

Skrevet

Fyrst. Tusen takk for svar var veldig informasjonsfylt. men eg er enda usikker på kva eg vil. eineste er at min 520 bruker vann å det gjer at eg vil bytte motor. å da vil eg bytte til ein med litt meir drag. men eg veit ikkje om 523 er nok eller om eg da vil ha meir. det vil tida vise. men det vil eg sjå fyrt må eg få tak i ein motor ! :D

men tusen takk for svar ! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...