truckdriver Skrevet Februar 20, 2013 Share Skrevet Februar 20, 2013 Hei. Hjelper en kompis med å montere datasprut(MS3X) på en M50B25 motor i en E30. Motoren er hentet fra en E34, og er av tidlig type uten vanos. Vi fikk koblet ferdig strøm og hadde første oppstart i dag Begyner bli lenge siden jeg hold på med BMW sist. Tooth nr 1 angel bruker vel være ca 60 grader, eventelt 58 grader? Vi skal prøve å sjekke tenning med tenningslampe, men vet enda ikke om det går. Motoren starter lett så jeg tror ikke den er veldig feil på tenning. Ca hva liker orginalcoilene av opplading? Nå under første oppstart kjørte vi med 3ms opplading. Ca hva liker disse motorene til tenning på orginal sugemotor? Gjerne en hel tenningsmapp, men ca tomgangstenning og tenningskurve, eller makstenning på fullgass vil være til stor hjelp Bankesensor er tilkoblet sprutet, men jeg tipper den oppnår maks effekt ett godt stykke før bankegrensen. Vi har tenkt å begyne med mapping i morgen, så alt av tips vil være til hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truckdriver Skrevet Februar 21, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2013 Fant til slutt ut at tooth nr1 angel er 90 grader. Kanskje ikke rart at den ikke ville gå så veldig bra på lav tomgang i går, med 30 grader feil tenning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Februar 23, 2013 Share Skrevet Februar 23, 2013 Her er et par orginal tenningsmap. De er til m50 vanos så viser med/uten vanos aktiv. De gir deg nå en god pekepinne iallefall: delgass: fullgass Har ikke tomgangstenning. Men kan virke som BMW kjører orginalt med veldig lav tomgangstenning, på min E60 med m54 ligger tenninga rundt 0 grader, faktisk nedi i "negativ" til tider. Målte de coilene en gang i tiden men husker ikke eksakt hva maks ladetid var, men mener det var rett rundt 3ms. Eg kjører mine på 3ms. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truckdriver Skrevet Februar 23, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2013 Takk Det der er det straks hjelp i Men ser det der er load verdier jeg ikke er kjent med. Kan du forklare hva tallene langs load aksen henviser til? 1= atmosfæretrykk? Og 11-12 tilsvarende ca 40kpa/-0,6 bar? Eller henviser verdiene direkte til load verdi fra orginal LMM? Og innvirker fullgasstabellene på hovedtabellene, eller tar de over ved en viss tps? Vi kjører kunn med load fra map sensor pga det det skal turbo på etterhver. Skal kunn bruke tps som load på limp home mode. Ser uansett ikke ut som jeg har bommet veldig på tenning på fullgass/atmsofæretrykk. Har den nå justert til 24 grader fra 4300rpm og opp, og interpolert ned til 16 grader på 1200 rpm. Så det ser ut som den i hovedsak skal ha litt mindre tenning på lav belastning og tomgang enn det jeg har justert til nå. Tipper motoren uten vanos vil ha litt mer tenning fra 4000-5000rpm pga den har topp moment litt senere enn motoren med vanos. Rundt 0 grader eller seinere på tomgang sier du ja. Kanskje ikke rart at jeg fikk den til å gå relativt pent med 15 grader ettertenning på tomgang da Skal prøve med litt seinere tenning på tomgang, og se om den aksepterer litt magrere blanding uten at den begyner å gå ujevnt. Den går på 15 grader på tomgang nå. Slik den er nå trives den best med AFR rundt 13,5 på tomgang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Februar 24, 2013 Share Skrevet Februar 24, 2013 Veit ikke hva de load talla refererer til, det pleier å vise LMM mengde på Motronicmap men da stiger jo loadn etterhvert naturligvis. Er sikkert bare noe referanse tall i programmet de er henta ut med. Men det er nok i området 40kpa - atmosfære i map verdier ja. Er ikke noe Motronic ekspert men utfra det eg har skjønnt så overtar WOT mapen på fullgass. Kan være eit greit triks for stabil tomgang med lavere tenning og mere luft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truckdriver Skrevet Februar 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 24, 2013 Ok. Takk på nytt igjen Da var antakelsen min kanskje ikke så ille da. Har igrunn sett mer forvirrende orginalmapp enn det der. Men slik tenningsverdiene er satt opp får jeg anta at 12 er lavest load og 1 høyest. Virker ivertfall fornuftig utfra slik en tenningsmapp bruker være. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Februar 24, 2013 Share Skrevet Februar 24, 2013 Ingen problem . Ja loadn må være motsatt. Og sikkert "adv" mapn som er mest riktig, litt ulogisk med lavere tenning på maks turtall som er i "ret" mappet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå