StevieG Skrevet Mars 7, 2013 Skrevet Mars 7, 2013 Hei. Planlegger å gå til innkjøp av en e24 635 ca1985 mod en gang i løpet av våren. Har alltid hatt lyst på en, og nå har jeg endelig fått tillatelse av kona til å kjøpe en Har en 07 e91 320dt m-sport som bruksbil, så e24èn vil bli brukt som kose/søndagsbil, men den må også tåle å bli pisket noen runder på ACR et par ganger i året.. Over til sakens kjerne ; prøvde for en stund siden en e28 535i, å ble for å si det mildt, skuffet over hvor rævva den gikk. Uten å ha sjekket det opp, regner jeg med at en e24 veier mer en en e28 og derfor går enda dårligere. Har lyst til å ha litt mere motorkraft enn som så.. Har derfor fundert litt på å ta en motor fra en e23 745 og få den godkjent i en e24. Tenkte da å bruke understell og bremser fra e24 M6. Meeen, ser at M5/m6 (m88/3) er opgitt til 286hk 340 NM, mens 745 motoren (m106) er oppgitt til 252HK 374NM. Altså har 745èn 34NM mere en M6èn, som jeg tenkte å bruke som grunnlag i en evt søknad til biltilsynet. Vil det være noe sjangs for å få det godkjent motorbyttet da? en annen ting som bekymrer meg er at jeg regner med det ligger vel ikke så mange m106 motorer å slenger rundt om kring Og har jeg forstått det riktig at for å få et motorbytte godkjent må motoren være like gammel, eller nyere en selve bilen? Ble sikkert langt å rotete dette inlegget, men håper noen kloke hoder kan/gidder opplyse meg litt. -StevieG
bmwmaxi Skrevet Mars 7, 2013 Skrevet Mars 7, 2013 Du kan bruke alpina b6 som grunnlag. Men du må treffe på riktig man ved godkjening, mange som er vrange fortiden. Eller så kan du bremse 745motorn med litt lavere NM. Letteste er og bruke en 525i m30 med turbo, og bremse den til rett oppunder orginal hk og nm. Da trenger du ikke bygge om noe. Men bilen er godkjent med turbo.
StevieG Skrevet Mars 8, 2013 Forfatter Skrevet Mars 8, 2013 Du kan bruke alpina b6 som grunnlag. Men du må treffe på riktig man ved godkjening, mange som er vrange fortiden. Eller så kan du bremse 745motorn med litt lavere NM. Letteste er og bruke en 525i m30 med turbo, og bremse den til rett oppunder orginal hk og nm. Da trenger du ikke bygge om noe. Men bilen er godkjent med turbo. Alpina b6 hadde jeg ikke tenkt på, takk for tipset! ang. godkjenning, så syns jeg det virker som om biltilsynet godkjenner de merkeligste prosjekt for tiden når man leser litt rundt på nettet.. å dette vil jo ikke akkurat bli noe ekstremt prosjekt. 525 m30 er totalt uaktuelt. vil ha noe orginalt, som er enkelt å bygge videre på. (skal på ingen måte lage noen råne-ræser-bil, bare syns en slik flott bil fortjener litt mere motor) Passer e34 m5 bremser på en e24? PS! om noen har en e24 635 de vurderer å selge så send en pm. 1(!) til salgs på finn pdd.
bmwmaxi Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 Ups, mente alpina b7 Greia med 525 motorn er at da er den godkjent med m30 blokka og turbo uten at du trenger og bygge om noe. Da er det fritt fram etterpå, med og bruke 745 motorn. Er samme blokka med annen boring og underspyling. Passer e34 m5 bremser på en e24? Ja, hvis du holder deg til e28 baserte modelen som kom fra 5/82 Bare pass på at du ikke kjøper de seneste modellene med kat.
StevieG Skrevet Mars 8, 2013 Forfatter Skrevet Mars 8, 2013 B7 ja.. blir så mange tall her at det går litt i surr for meg, hehe! takk for gode tips.. kun biler basert på e28 er aktuelt for min del! og helst etter 1985, har for meg at det skjedde en eller annen form for facelift på e28 i 1985, uten at jeg husker hva det var. er jo faktisk blitt over 10 år siden jeg holdt på med de bilene sist, huff.. men regner med det samme gjelder på e24 siden de er bygd opp av mye av de samme delene. går ut i fra at girkassen fra m30`en er bolt on på m106`en? vil tro de fleste 745 ble levert med automat.
Morty999 Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 hadde jeg vært deg så hadde jeg heller montert turbo oppsett på motorn som allerede står i bilen og med ett bra fungerende datasprut. m106 er døve greier orginalt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå