Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom det nå går mot turbobygging oppretter jeg en prosjekttråd, slik at jeg slipper å opprette en tråd for hvert eneste spørsmål jeg har.

Bilen er en e34 1988 530i med 225k på telleren.

o8of2lgkm2fjak9z1wyx.jpg

Ønsker litt mer effekt, og virker som letteste veien er turbo, dette blir et budsjettbygg så langt det går.

Jeg er veldig fersk når det kommer til turbo, og har aldri bygget noe slik, så det blir mange dumme spørsmål

Har søkt biltilsynet om 300hk effekt og henvist til M5, planene er som så:

Orginal innmat i topp og bunn

War Chip fra miller performance

330cc dyser

Grenrør for M50(med 40mm wastegate port) som blir sveist om til M30 flens, alt i rustfritt

GT35 replica med a/r 70 på kompressorhus og a/r 1.06 på eksoshus

40mm wastegate med fjær for 0,4 bar+boost controller

Liten intercooler

Så over til et par spørsmål

Hva gjør jeg med innsugsbelgen? Denne byttes vel ut med rør og silikonovergang? Hva gjør jeg da med tomgangsregulator og den slangen som går til toppdekselet?

Hvor langt vekk fra dumpventil bør jeg sette luftmengdemåler?

Hvilken vakuumslange bruker jeg til å styre dumpventil?

Jeg har sanket inn en del av delene men resten blir nok delt over et par lønninger

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Har arb toppbolter til deg om du er intrissert :)
ettersom jeg skal lade så lite som jeg skal så tenkte jeg å vente til jeg evt blåser nåværende toppakning og da bytter til bedre pakning +arp:)

Men takk for tipset:)

Skrevet

Får prøve å svare så godt jeg kan.

Å sveise om grenrør fra m50 blir nok vanskelig da eksosportene på m30 har en god del større avstand.. hele motoren er lengre.

Slangen til toppdekslet legger du til en oil catch tank. (Får du kjøpt hos f.eks torshow)

Dumpventil plasserer du akkurat der du vil.

Lmm skal stå på sugesiden av turbo.

Luftbelg byttes ut med silikonslanger og rør via intercooler. Du må lage deg en nippel på ene røret som du setter en ny slange til tomgangsregulator på.

Vakum til wg tar du fra innsuget (mellom motor og gasspjeld) tar vacum til dumpventil fra samme plass.

Slange til bremsekraftforsterker fester du også med slangeklemmer.

Skrevet
Takker så mye lamek!! Du er en engel!

Sålenge jeg tilpasser rør etc til grenrørsflensen vil det vel fungere tåelig?

Joda, men det blir jo litt jobb med det;)

Skrevet
Takker så mye lamek!! Du er en engel!

Sålenge jeg tilpasser rør etc til grenrørsflensen vil det vel fungere tåelig?

Joda, men det blir jo litt jobb med det;)

Det blir det nok ja, men ettersom alle grenrør til m30 er såpass kostbare så er det verdt litt arbeid:) Artig å lage litt selv også!
Skrevet
men hvorfor org motostyring når en 88 mod e34 får godkjent datasprut?

Har skrevet i søknad at jeg muligens benytter datasprut om jeg får dette godkjent, og henviste da til at min var 88mod og at dette skulle kunne være mulig.

Tenkte å gå for war-chip, da det er noe det ser ut til at jeg vil klare å gjøre på egenhånd og er en rimelig løsning. I Utgangspunktet ser jeg for meg at sprut kan bli dyrt, og jeg har ikke store kunnskaper om motorstyring, så derfor tenkte jeg å styre unna om jeg kunne det med mitt moderate effektønske.

Hva burde jeg gått for av datasprut, ifh til at dette er et budsjettbygg og at jeg ikke har store kunnskaper om det?

Skrevet

Har titta litt på plug and play megasquirt, eller kdfi pnp. Det er jo ikke så halvgalt prisnivå på disse, hva mer vil jeg trenge for å få dette opp og gå? En bredbåndslamda og annen TPS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...