bergan01 Skrevet Mars 14, 2013 Skrevet Mars 14, 2013 Ettersom det nå går mot turbobygging oppretter jeg en prosjekttråd, slik at jeg slipper å opprette en tråd for hvert eneste spørsmål jeg har. Bilen er en e34 1988 530i med 225k på telleren. Ønsker litt mer effekt, og virker som letteste veien er turbo, dette blir et budsjettbygg så langt det går. Jeg er veldig fersk når det kommer til turbo, og har aldri bygget noe slik, så det blir mange dumme spørsmål Har søkt biltilsynet om 300hk effekt og henvist til M5, planene er som så: Orginal innmat i topp og bunn War Chip fra miller performance 330cc dyser Grenrør for M50(med 40mm wastegate port) som blir sveist om til M30 flens, alt i rustfritt GT35 replica med a/r 70 på kompressorhus og a/r 1.06 på eksoshus 40mm wastegate med fjær for 0,4 bar+boost controller Liten intercooler Så over til et par spørsmål Hva gjør jeg med innsugsbelgen? Denne byttes vel ut med rør og silikonovergang? Hva gjør jeg da med tomgangsregulator og den slangen som går til toppdekselet? Hvor langt vekk fra dumpventil bør jeg sette luftmengdemåler? Hvilken vakuumslange bruker jeg til å styre dumpventil? Jeg har sanket inn en del av delene men resten blir nok delt over et par lønninger
bergan01 Skrevet Mars 14, 2013 Forfatter Skrevet Mars 14, 2013 Har arb toppbolter til deg om du er intrissert ettersom jeg skal lade så lite som jeg skal så tenkte jeg å vente til jeg evt blåser nåværende toppakning og da bytter til bedre pakning +arp:)Men takk for tipset:)
bergan01 Skrevet Mars 15, 2013 Forfatter Skrevet Mars 15, 2013 Om noen har svar ang spørsmål i første post blir jeg veldig takknemmelig!
Lamek Skrevet Mars 15, 2013 Skrevet Mars 15, 2013 Får prøve å svare så godt jeg kan. Å sveise om grenrør fra m50 blir nok vanskelig da eksosportene på m30 har en god del større avstand.. hele motoren er lengre. Slangen til toppdekslet legger du til en oil catch tank. (Får du kjøpt hos f.eks torshow) Dumpventil plasserer du akkurat der du vil. Lmm skal stå på sugesiden av turbo. Luftbelg byttes ut med silikonslanger og rør via intercooler. Du må lage deg en nippel på ene røret som du setter en ny slange til tomgangsregulator på. Vakum til wg tar du fra innsuget (mellom motor og gasspjeld) tar vacum til dumpventil fra samme plass. Slange til bremsekraftforsterker fester du også med slangeklemmer.
bergan01 Skrevet Mars 15, 2013 Forfatter Skrevet Mars 15, 2013 Takker så mye lamek!! Du er en engel! Sålenge jeg tilpasser rør etc til grenrørsflensen vil det vel fungere tåelig?
Lamek Skrevet Mars 15, 2013 Skrevet Mars 15, 2013 Takker så mye lamek!! Du er en engel! Sålenge jeg tilpasser rør etc til grenrørsflensen vil det vel fungere tåelig? Joda, men det blir jo litt jobb med det;)
bergan01 Skrevet Mars 15, 2013 Forfatter Skrevet Mars 15, 2013 Takker så mye lamek!! Du er en engel! Sålenge jeg tilpasser rør etc til grenrørsflensen vil det vel fungere tåelig? Joda, men det blir jo litt jobb med det;) Det blir det nok ja, men ettersom alle grenrør til m30 er såpass kostbare så er det verdt litt arbeid:) Artig å lage litt selv også!
bergan01 Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Skrevet Mars 17, 2013 Har kjøpt inn dyser: http://www.ebay.com/itm/230854487831?ss ... 1497.l2649 Og vurderer denne turboen: http://www.ebay.com/itm/GT35-GT3582R-T3 ... 3f18cb06d5 Skjønner selvsagt at dette ikke er noen høykvalitets-turbo, men greit å ha noe billig å bygge opp med i første omgang
Morty999 Skrevet Mars 17, 2013 Skrevet Mars 17, 2013 men hvorfor org motostyring når en 88 mod e34 får godkjent datasprut?
bergan01 Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Skrevet Mars 17, 2013 men hvorfor org motostyring når en 88 mod e34 får godkjent datasprut? Har skrevet i søknad at jeg muligens benytter datasprut om jeg får dette godkjent, og henviste da til at min var 88mod og at dette skulle kunne være mulig. Tenkte å gå for war-chip, da det er noe det ser ut til at jeg vil klare å gjøre på egenhånd og er en rimelig løsning. I Utgangspunktet ser jeg for meg at sprut kan bli dyrt, og jeg har ikke store kunnskaper om motorstyring, så derfor tenkte jeg å styre unna om jeg kunne det med mitt moderate effektønske. Hva burde jeg gått for av datasprut, ifh til at dette er et budsjettbygg og at jeg ikke har store kunnskaper om det?
bergan01 Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Skrevet Mars 17, 2013 Har titta litt på plug and play megasquirt, eller kdfi pnp. Det er jo ikke så halvgalt prisnivå på disse, hva mer vil jeg trenge for å få dette opp og gå? En bredbåndslamda og annen TPS?
Lamek Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Fåreslår at du snakker med denne karen: memberlist.php?mode=viewprofile&u=2337 Han kan lage et pnp sprut til deg for en rimelig penge.
bergan01 Skrevet Mars 18, 2013 Forfatter Skrevet Mars 18, 2013 kjøp heller chip enn noen av di Haha, er det virkelig så ille? Fåreslår at du snakker med denne karen:http://bimmers.no/forum/memberlist.php? ... ile&u=2337 Han kan lage et pnp sprut til deg for en rimelig penge. Takk for tips Skal gjøre det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå