preben007 Skrevet Mars 22, 2013 Skrevet Mars 22, 2013 Har fått tett veivhusventilasjon på min 520i. Og fikk "tilbud" på bytte av den og toppdekselpakning på 9000 kr. Syns dette var en drøy pris? Eller er det innenfor det et akseptabelt prisnivå?
Mr.Goodisland Skrevet Mars 22, 2013 Skrevet Mars 22, 2013 Om du har litt fingerferdighet og interesse er dette en helt ok jobb å gjøre selv. 9000kr synest jeg hørest veldig dyrt ut, men bilverksted har sluttet å overraske meg..
Mikael-B Skrevet Mars 22, 2013 Skrevet Mars 22, 2013 Dette gjør du det helt fint selv. Ligger How-to både på veivhusventilasjon og toppdekselpakning her. Begge deler får du kjøpt til under 700,- Jobben, om du ikke har gjort dette før, er gjort på rundtomkring 2 - 3 timer, er litt trangt til veivhusventilasjonen.
Mr.Goodisland Skrevet Mars 22, 2013 Skrevet Mars 22, 2013 Ville også brukt litt mer enn 2-3 timer på toppdekselpakkning for å fått vasket godt under toppdekselet siden det er nettopp dette som har tettet veivhusventilasjonen. Om du skal gjøre dette selv så husk å kjøp "drei bond" pakkningsmiddel og nye presskiver til toppdekselet for å være sikker på at det blir tett.
preben007 Skrevet Mars 22, 2013 Forfatter Skrevet Mars 22, 2013 Kjenner jeg har litt angst for å starte på egenhånd. Bremseskiver og div andre ting går greit. Men skulle gjerne hatt litt bistand fra noen i Trondheimsområdet!
Mr.Goodisland Skrevet Mars 22, 2013 Skrevet Mars 22, 2013 Ser den. Mange er redde for å skru på noe som har med motor å gjøre. Men dette er vel noe av det enkleste en kan gjøre med en motor. Og du finner helt sikkert noen i trondheim som vil hjelpe deg. Hvis ikke kommer du langt med god tid, grunnleggende verktøy, en momentnøkkel og youtube;) Om du vil ta det på verksted så hør i alle fall på et par steder til. Jeg synest 9k er litt i overkant.
preben007 Skrevet Mars 22, 2013 Forfatter Skrevet Mars 22, 2013 Når man først kommer igang og har gjort det en gang så er det jo ikke noe problem. Men har sendt mail til 5 andre verksteder for å høre hva de sier, men skulle det være noen i området så fikser vi en god deal der! greit å lære seg litt samtidig! Hvordan er det å kjøre med tett veivhus? Skal ned til Tynset i helga, går det greit?
preben007 Skrevet Mars 22, 2013 Forfatter Skrevet Mars 22, 2013 Fikk forresten byttet kamaksel sensor på eksos side og byttet en innsugsbelg pga falskluft. Bilen gikk jo plutselig bedre og renere! ;p
Ev1 Skrevet Mars 22, 2013 Skrevet Mars 22, 2013 Bytta toppakning i i fjor, og skifta i samme slengen veivhusventilasjonen +toppdekselpakning ++. Hadde ikke skrudd bil før. Brukte god tid og satt meg inn i tingene, og jobben gikk greit. Toppdekselpakningen er "veldig lett". Bare å fjerne deksel, så er du mer eller mindre der. Drei bond eller noe annen tetningsmasse er lurt som det blir skrevet. Veivhusventilasjonene er litt mer "kronglete", men ikke vanskelig. Det positive med å skru motor er at du får en veldig bra oversikt over motoren, hva ting er og hva det gjør. Pluss at det er en god følelse når du er ferdig, og har spart 8000,-! Lykke til!
preben007 Skrevet Mars 22, 2013 Forfatter Skrevet Mars 22, 2013 Du har helt rett i det du sier. Må vel kanskje gi det en sjanse! lese meg opp litt først og planlegge. Men dette får jeg ikke gjort før over påske, er det noe skummelt å bruke bilen fram til da? Tips å råd utenom de som er allerede nevnt mottas med takk! DIY osv Takk for mange gode svar!
Mr.Goodisland Skrevet Mars 22, 2013 Skrevet Mars 22, 2013 Jeg er ingen ekspert. Men veivhusventilasjonen skal lufte veivhuset slik at det ikke blir overtrykk i det. Overtykk kan vel skade motoren, men jeg har hørt at i 9 av 10 tilfeller går det bra. Det at det lekker fra toppdekselpakkningen er helt normalt ved tett veivhusventilasjon i alle fall.
kje Skrevet Mars 22, 2013 Skrevet Mars 22, 2013 Husk å bestille og ha klart alt av deler før du begynner. Jeg manglet et rør og måtte lage dette selv. Det er også meget trangt hvis du ikke demonterer innsuget. Helt klart en jobb du fint kan gjøre selv, men jeg måtte virkelig ty til verbal styggdom for å lire av meg eder og galle!
oleo Skrevet Mars 23, 2013 Skrevet Mars 23, 2013 Du burde også bytte alle tilhørende rør... Når du tar av selve ventilen så risikerer du å knekke disse rørene som har blitt litt sprø grunnet at de har vært utsatt for strålevarme fra motorblokka over tid.
kje Skrevet Mars 23, 2013 Skrevet Mars 23, 2013 Del nr. 1, 2, 3, 4, 6 og 7 her samt peilepinne rør på eldre modeller.
preben007 Skrevet Mars 27, 2013 Forfatter Skrevet Mars 27, 2013 Nei huff og huff. Nå har jeg sett med blind på dette. Tror ikke dette er noe prosjekt jeg skal legge meg ut på! Har rett og slett ikke kunnskap nok til å hive meg på! Så jeg ber innstendig noen her inne om hjelp! Er det noen som har denne sårt trengte kunnskapen og har lyst å hjelpe en stakkars nordlending med å bytte veivhusventilasjon og trenger litt påskepenger etter all afterskien på høyfjellet! Så blir jeg hoppende glad. Må nesten bo i Trøndelagsområdet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå