Gå til innhold

HJELP! E39, smeller fra luft inntak går ujevnt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Startet min E39 nå igår for første gang siden Januar da jeg kjøpte bilen og kjørte den hjem fra Kristiansand til sandefjord(latt den stått lagret i vinter), og den starter på første drag, gikk jevnt, men etter et halvt minutts tid, så kveler motoren seg.

Prøvde å gi gass, men akkurat som motoren får alt for mye bensin :/ Når jeg tok pedalen i bunn, så smeller det som bare rakkeren fra luftinntaket! (kan være fra andre steder, men høres ut som det er fra det omerådet)

Har tatt ut batteriet i vinter, så det ikke skulle fryse, så første jeg tenkte var at noe hadde 0 stilt seg, og kun trengte en diagnose, men nå lurer jeg sterkt på om blokka/toppen kan være sprekki. Har ikke sett tegn til vann på peilepinnen eller i oljelokket, men kjølevesken ser noe guffen ut! ( se bilde ) Har ikke testet kjøleveskens frysepunkt og slikt. Gikk ut ifra det skulle vært greit når forrige eier påstod slik service var tatt rett før jeg kjøpte bilen.

nrzkg1x78e7z0mi5z91v.jpg

Aner ikke om det er putta på noe radiator / blokktett noen gang på bilen, men og dette kan komme av slikt, eller rett og slett bare er banding av avleiring, rust og slikt... Liker det ihvertfall ikke!

Har ikke målt kompresjon på motoren enda, tenkte å ta det ikveld, men hadde vært supert om noen kunne komme med noen tips her! :)

Skrevet

ja den får for lite bensin. er ikke så mye å få justert men er det bare når den er kald el varm ? om det er når den er kald så vil jeg tippe vanntemp sensor som er syk

Skrevet

Men tror nok du har rett med at den får for lite bensin! Pluggene var helt sort sota, samt lot en plugg stå i (uten plugghetta på), og startet bilen, lite tegn til foktighet!

Med en plugg ute mens jeg sjekket komp. så gikk bilen like gæli som den gjorde på alle 6 cyl.

Komp'n lå på mellom 140 - 150 PSI (Litt under 10 bar), det er vel ganske så normalt..?

Skrevet

bilen skal ikke startes da du tar komp test.

men att plugga er sota er nok fordi den ikke går reint, og att den får for mye bensin da den prøver å gå, + att den får for lite bensin da du prøver å gi gass.

åssen motor har du da ?

Skrevet

Okei! Da får jeg ta ny test når jeg kommer meg bort på jobben imorgen :)

Takk så langt!

Men har ikke noen gode ideer for hva som kan gjøres med nåværende informasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...