Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en e32 730, 87/88 modell som stoppet for ett par uker siden helt uten videre ved gasspådrag i lav fart, men startet da igjen etter 5-10 minutter.

En uke senere skjedde det igjen, da nektet den å starte, har stått vel en uke og feilsøkt det jeg er god for. Er ikke noe mekaniker, eller skrur heller ikke veldig mye, men liker forsåvidt å gjøre ting selv så lenge det lar seg gjøre.

Bilen stoppet tvert, og inget tegn til liv. starter går rundt, men ikke antydning til start.

Bensinfilter er nytt, virker som bensinpumpen leverer da det spruter ut bensin ved å løsne på bensinslange i motorrom,(synes jeg kan høre bensinpumpen gå, men mangen andre durelyder også som kan gjøre at jeg tar feil), fordelerlokk, rotor, coil og plugger er nettopp skiftet. Ikke gnist i plugger eller coil. Har fått ett tips om en lodding ved en transistor i hjernen som har en tendens til å sprekke/løsne/dårlig kontakt, men denne er sjekket og ser ut til at muligens forrige eier allerede har vært med loddebolten. (ser ok ut og har selv hatt en liten runde med loddebolt)

Noen som har en idé om hvor feilen ligger?

Skrevet

Triggersensoren er mitt første råd. Mål motstanden så ser du.

Uten den gir ikke ECU tenningssignal.

Normalt er det åpenbare gjengangere da bensinbiler "bare stopper".

-Registerras - ettersom den startet og gikk fint kan vi utelukke dette. Hadde den hoppet over ei tann så hadde den også gått ugreit.

-Bensinfilter - ettersom dette er byttet kan vi også utelukke det.

-Bensinpumpe (eller releet) - sjekk bensintrykket med et manometer, t-kobling og en stump med bensinslange. Følg prosedyren i Haynes eller Bentley boka. Normalt bruker bensinpumpa å være en av eller på komponent, som sjelden oppfører seg med periodeiske feil, men det kan skje. Releet sjekker du ved å bare lage en jumper og tvangskjøre den.

-Veivsensor - mål motstand med multimeter.

-ECU - ta en ECU sjekk ved å måle mostanden. Bentley boka er bra til dette.

Min påstand er at dette er en elektrisk feil, siden du ikke får start. Selv med minimalt bensintrykk kan du harke igang en motor på tomgang, spesielt siden styringen er mekanisk og ikke elektronisk overvåket.

Bensinpumpe, bensinpumperele eller veivsensor. Feilen ligger nok i en av de tre.

Skrevet

har vært inne på tanken ang veivsensor etter litt søking på forum, men hvor finner jeg den? Har forstått det slik at jeg hører bensinpumperele´et slå inn bak meg på venstre side da jeg vrir om tenningen, har fjernet baksetet så hører klikkelyden ganske klart.

Hvor finner jeg triggersensor?

Dumme spørsmål muligens, men kan ikke skryte på meg å ha direkte peil akkurat..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...