Potetmel Skrevet Mars 29, 2013 Skrevet Mars 29, 2013 Jeg kjøpte en BMW 318 i 2008 mod (143hk-varianten, automatgir, 73000 km) i går. Etter en times rolig kjøring akslererte jeg til 200 på autobahn en liten stund, for så å redusere farten til ca 160 km/t. En liten stund senere begynte bilen å riste, gul varsellampe for motor begynte å lyse. Å gi mer gass ga ingen respons (fremdeles i 160 km/t). Det kom også en del lys grå eksos da bilen stod på tomgang, selv ved varm motor. Kort tid etterpå ble den slått av én time, for så å bli stående flere timer på tomgang grunnet trafikkork på autobahn. Har ikke merket noe unormalt etter det, og eksosen har avtatt. Oljenivå er ok. Oljefarge vet jeg ikke hvordan jeg kan se, da den ikke har målepinne (men digital leser). Kjøleveske er såvidt jeg kan se riktig mengde. Både olje og kjølevæske ble byttet på service hos forhandleren for et par dager siden. Har ikke merket noe oljeforbruk. Etter serviceheftet er bilen kjørt lite det siste året (5000 km), og har muligens stått stille en stund hos forhandler. Forhandler virket seriøs, og ga også ett års garanti på motor, gir og drivverk. Det eneste "problemet" var at de hadde mistet ECE-dokumentet (coc-dokumentet), og fikk ikke nytt grunnet påsken. Dette skal de ettersende slik at vi får registrert bilen i Norge. Har noen en idé om hva som kan ha forårsaket dette? Jeg setter meget stor pris på hjelp. Dette er første BMW i familien, men det var jo en litt kjedelig start om noe er veldig galt...
LarsBMW Skrevet Mars 29, 2013 Skrevet Mars 29, 2013 Det første du bør gjøre er å få lest ut feilkoder. Har vel vært noe coilproblemer med disse.
RogE36R Skrevet Mars 29, 2013 Skrevet Mars 29, 2013 Hvorfor frakter du den ikke bare tilbake til forhandler?
Potetmel Skrevet Mars 29, 2013 Forfatter Skrevet Mars 29, 2013 Grunnet en trafikkulykke som sperret oss inne ble vi stående fast på autobahn til etter at de hadde stengt (og nå er det også stengt flere dager i forbindelse med påske). Etter å ha kjørt ut halvannen tank med bensin på autobahn er den synlige eksosen borte og bilen oppfører seg ellers helt som den skal. Tenker å si fra til forhandler og se det an etter hvert. Å sjekke feilkodene får vi også gjøre.
Potetmel Skrevet Desember 17, 2014 Forfatter Skrevet Desember 17, 2014 Jeg fant ikke ut hva det var, men bilen har oppført seg helt upåklagelig i de 1 år og 9 mnd som har gått siden. Er det mulig å få slike symptomer hvis forhandleren har overfylt kjølevæske under servicen rett før vi hentet den? Jeg hadde en motorsykkel en gang som fikk hvit røyk ved litt overfylling av kjølevæske. Hvis det også er mulig på disse motorene (N43B20) kan den muligens ha brukt opp den eventuelt overfylte kjølevæsken mens motoren stod på tomgang noen timer, slik at jeg ikke så noe galt da jeg sjekket det på kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå