Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 1 år senere etter jeg byttet motor, har bilen begynt å lekke kjølevæske, som resulterte i at nåla gikk mot rødt, men fikk stoppet like føre..

På verkstedet sa de at kjølesystemet måtte byttes og byttet dette, (termostat, vannpumpe, termostathus, ekspasjonstank, viftereim, vifte og div slanger!

1 mnd senere starter det å lekke under ekspasjonstanken og karen som byttet delene finner ingen lekkasje men sier det kan være gåen toppakning som lager trykk i systemet..

HVA TROR DERE!? håper dere kan hjelpe meg, da jeg påkostet den bilen her ny motor for maks 14 mnd siden 24000kr med "ny" motor.. pga samme kjøleproblem

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kan være leie å få tett de ekspansjonstankene. Er det ikke co i frostvæska eller høyt trykk hadde jeg kjøpt en komplett radiator.. Evnt gått over jobben med tanken og sett hva som er galt.

Skrevet

en kompis har slitt med samme feilen på samme bil. 97 mod 523i. her var det lekk i hele skjøten i radiatoren. ta en trykk test på denne. han byttet også termostat og vannpumpe da disse var slitene. feilen er nå borte. lykke til

Skrevet

Siden du har investert i "ny" motor pga samme problem, er det nærliggende å tro at problemet er et annet sted. Radiatorene er svake på e39, og du får de billig på Schmiedmann... Sjekk i alle fall at det ikke er radiatoren før du begynner med noe dyrt!

Skrevet

Hmm, ja, kan sjekke radiatoren :)

Problemet er nå at når jeg skulle skru av viften (linx) må altså slå mot HØYRE?

Etter endel forsøk sprakk Reimhjulet.. så nå har jeg vell et STORT problem med å få av 32" mutteren og vifte osv..

Noen tips? maks uflaks her

Skrevet

du har 3 eller fire 10mm skruehoder på reimhjulet på vifta, sett en 10mm nøkkel fast på den ene slik at den også "hviler mot" en av de andre som mothold og da kan du sette pipa med skralle på 32mm og gi den ett hard kakk, da løsner det som regel med en gang

Skrevet

Hatt tilsvarende problem på 528(E28) og 735i (E32), og dette var "viskosekoblingen" på vifta som var problemet.

Bytta denne , og problemet var borte.

Aldri hatt noen E39, så her har jeg ikke noen erfaring.

Skrevet

Har nå fått montert og tettet alt, luftet systemet osv, men når nåla på tempen står rett opp, og det går ca 5-10 minutter, begynner det å lekke kjølevæske under fra ekspasjonstanken.. virker som overtrykk i systemet,

KAN det være gåen Radiator?? at den ikke kjøler ned vannet ?

Skrevet
Har nå fått montert og tettet alt, luftet systemet osv, men når nåla på tempen står rett opp, og det går ca 5-10 minutter, begynner det å lekke kjølevæske under fra ekspasjonstanken.. virker som overtrykk i systemet,

KAN det være gåen Radiator?? at den ikke kjøler ned vannet ?

har du trykktestet radiatoren?

JA, det kan være den lekker når den blir varm

Skrevet

lekker ikke fra radiatoren? som nevnt før meg, svakhet på e39 (ble brukt plast i de).

lekker den først, og så begynner den å gå varm? eller er lekker det etter tempen har gått opp ?

kan like gjerne være viskosekoblingen som noen nevnte her, er kjent feil på e39 og har samme problemet på min 523i. Der hender det at vifta ikke kobler inn.. som regel er det bare å slukke motorn og starte igjen så kommern, men er sikkert bare et tids-spørsmål før den gir seg helt :P

står noe om bytte av viskosekobling og det på autopower.se mener jeg ;)

men om det er toppakninga så ville det vel gjerne vert at den bruker vann, (kanskje ikke så lett å måle/sjekke?).

Men er jo fullt mulig det blir vannspor i olja om det er pakninga da, sjekka det?

Skrevet

Ingen symptomer på olje i vann eller lignende :)

Og når motoren når driftstemp så kan det hende det lekker under ekspasjonstank..

Visekosekoblinga?? vifta går rundt hele tia.. men kanskje den gjør det uansett om den er ødelagt?

Skrevet

Viskosekoblingen sitter mellom vifta og vannpumpa.

Denne skal ha en viss motstand og den skal stramme seg etterhvert som motoren blir varmere.

Hvis du prøver å holde den igjen med ei avis eller noe sånt ser du om den fungerer.

Hvis du enkelt greier å stoppe vifta når motoren har driftstemperatur er den nok sliten.

Å bare bytte ekspansjonstank tror jeg er vanskelig å få tett,plasten i radiatoren blir sprø og oringene greier ikke tette skikkelig.

Har hatt samme problem selv og da byttet jeg hele radiatoren komplett.

Ikke hatt noe tull med det etterpå.

Skrevet

Stemmer! :) fått kjørt endel nå og luftet motor underveis, ingen luft i system nå lenger og ingen lekkasje :P

ENESTE jeg ser er at hvis asfalten bak bilen er GRÅ!, blir den fuktig under der potta kommer ut?? Vanlig?

Skrevet

Ja pottene på e39 samler veldig mye kondens,tømte ut mange liter da jeg byttet bakpotte på min,så lenge du ikke mister kjølevæske er det helt normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...