Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en alder av 19 år bestemte jeg meg for å kjøpe min første bil. Kjøpte en 525IA e34 1992 modell. Km stand 224000. Tok kun olje og filterskift, skiftet diverse pakninger og noen vakuumslanger. Etter relativt få uker endte den derimot opp som vrak.

oz67dhsf7e6xznzyevzv.jpg

jo5hr21wgydvsio0dvje.jpg

689ikm1hqzv99cve8teu.jpg

Har nå gått til innkjøp av min andre bil. Bilen er en 520i e34 1991 modell. Har akkurat passert 245000km, og ble nylakkert i 2011 så karosseriet er fritt for rust 8) Den er derimot ikke EU godkjent så har først planer om å få den godkjent før jeg starter med andre planer. Legger ut bilder av den imorgen! Diverse ting som ble gjort i 2011:

Skiftet hardyskive, mellomaksling, "hundebein"?, skiver og klosser foran/bak, håndbrekk innmat.

For og få den igjennom EU har jeg gått igjennom bilen og funnet ut av forskjellige ting jeg kan fikse før jeg tar den inn til kontroll (kommer sikkert flere etter første kontrollen... :( )

Prioriterte planer:

- Skifte endeledd venstre og høyre side

- Skifte hjelpesnekke

- Skifte tårnlager og mansjetter på støtdempere foran og bak

- Skifte styresnekke

- Lokalisere ABS-feil (ohm'e sensorerer og håpe feilen ligger der)

Har ikke planer om ombygging, skal prøve å holde det meste originalt.

Senere planer:

- Reparere dørlås førerside

- Reparere takluke

- Nytt instrument i dashbord

- Bytte alle foringer og ledd i forstilling/bakstilling (powerflex?)

- Lakkere eller pusse opp setene

- Reparere kantkjørte felger

- Overhaling av motor (M50b20) evt sette inn den som står i 525en. Dessverre automat #-o

- Tektylere understell

- Skifte ut bremserør og bensinslanger

Kommer helt sikkert flere etter hvert! :mrgreen:

Skrevet

Rettelse: Pakke fra koed bestilt!

Ble nye tårnlager på hele bilen, støtdempermansjetter, endeledd på venstre og høgre side, ny hjelpesnekke og nye støttestag foran. Da er det bare å vente #-o

Skal starte å lokalisere ABS feil imorgen, håper fortsatt det er sensorfeil, da kan jeg bare plukke av delebilen. [-o<

Skrevet

Idag har jeg søkt etter feil på abs sensorene. Tok opp abs modulen og målte pinnene inni. Fikk tilnærmet 1000 ohm på alle, eller 0,9 - 0,95 kilo ohm som blir omgjort til 900-950 ohm.. eller?

Målte mellom pinne 4-6, 7-9, 11-21 og 24-26... Det vil vel også si at sensorene er fine, noen som har peiling på dette? Problemet er at absen slår inn uansett hvor hardt jeg bremser... Når jeg tar ut sikringen for ABS og kjører uten fungerer bremsene fint... Noen som vet noe om dette? Tar gjerne imot svar, er desperat! :cry:

kvjzl5bntprqc03fhjmy.jpg

Denne er vel også moden for bytting...

s7i3cx9yryrs8ejyezvx.jpg

Tok også en rask vask på den :)

856m31fbg3n96zjs15tt.jpg

Skrevet

Får desverre ikke opp bilde.. :(

Men den står på drivakslingen bak. Må ikke av med noe for å inspisere. Ser fort om den er sprekt :)

Skrevet

Men den står på drivakslingen bak. Må ikke av med noe for å inspisere. Ser fort om den er sprekt :)

Skriv reg.nr til en e34 og bla tilbake, da kommer bildet opp :wink:

Skrevet

Ok, takk for det :mrgreen:

Skriv reg.nr til en e34 og bla tilbake, da kommer bildet opp :wink:

Hehe, du har vel ikke tilfeldigvis kjøpt bilen din med Tor?

Vet han hadde den når jeg gikk på skole med han :D

Skrevet
stemmer nok det ja :D

Hehe, fett :D

Har til nå bare demontert på gamlebilen. Har mange deler til m50b25 motor, så om noen trenger er det bare å skrike ut, selges til gi-bort pris.

"Nye" bilen blir satt på bukk på torsdag ser det ut som, så må bare gå rundt å surre til det... Mangler bare å få av styresnekken på 525en så blir den sendt til vrak.. :)

ABS problemet er jeg heller ikke klok på, men holder en finger på ringene bak, men får ikke sett før torsdag. Har demontert det meste av ABS systemet på 525en så jeg har i tilfelle det er noe mer alvorlig galt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...