Gå til innhold

Bygge kasse til 1x12" E34 sedan

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg et 12" Pioneer TS-W3002D4 element på 3500W peak og 1000W rms. Dette skal jeg drive med en Dynabel BF7501 som yter 2500W i 1ohm. Planlegger å koble dette slik at elementet får 1400W RMS i 2Ohm.

Står vel at elementet liker seg best i en lukket kasse, men dette har jeg hatt før i E34 og vil prøve meg på portet. Jeg har en E34 sedan med nedfallbare baksete med utkuttet skiposehull.

2j1psdyoh18agjyyhyc5.png

Prøvde meg på en skisse i paint. Slik planlegger jeg å lage kassen. Planen er altså da å ha bassport og element slik at trykket slippes ut i kupeen. Lager to "trekant" vegger på kassen som passer med vinkelen med baksete. Slik blir det tett mellom og elemtetet får mellomrom fra seteryggen. Tenker vel at kassen blir på rundt 35-40 liter med en 3" Aero bassport.

Det jeg lurer på er om dere har tro på en slik kasseløsning med det oppsettet i en slik bil? Eventuelt hva jeg kan forbedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel sette meg ned å finregne litt på det.

"Anbefalt kassestørrelse (portet) 34 Liter med 1 stk 3" port à 8,9 cm" sier Bilradiospesialisten.

Jeg er ute etter dyp bass, men syns 34 liter med en 3" bassport høres veldig lite ut igrunn, eller?

Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så forvirret det meg bare mer. Heh :roll:

Noen sier at jeg burde holde meg til det produsenten anbefaler mens andre anbefaler meg å lage større kasse.

Er ute etter dyp bass, men vil fortsatt ha brukbar bass i de fleste frekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forvirrelse nå.

Hva er egentli fordelen med en stor kasse da? Pioneer har laget dette elementet til å spille i små kasser, hvorfor lage stor? Jeg vet ikke.

Dette blir mitt første selvbygg så er litt forvirret.

Takk for svar alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom produsenten har sine mål som gir en lyd de er fornøyd med så betyr ikke det at det er noe du nødvendigvis vil like, man kan lage 10x kasser til samme element før man blir fornøyd! Men du sier at du vil ha dypbass og da er en større kasse bedre! Om du bor i nærheten av Skien så kan du godt få prøve samme Sub som du har i den kassa jeg nevnte lenger opp! Jeg har hatt den i 35 liters kasse med 36hz tuning og 54 liter med 38hz tuning! Og den spiller mye kraftigere og bedre i den store kassen etter mine ører! Eller så kan du kjøpe elementet mitt og ha 2x 12 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tror jeg satser på en kasse mellom 50-60 liter med den 3" bassporten fra aeroport som jeg har bestilt. Men jeg vil jo også ha litt fin bass.

Har dere noen gode sider der man kan konstruere basskasse og tuning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig avansert ut det der. Hvordan bestemmer man tuningen på kassen egentlig? Er dette lengden på porten kombinert med kassevolum/form?

Noen enkel måte å finne ut hvor lang bassport og slikt skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forvirrelse nå.

Hva er egentli fordelen med en stor kasse da? Pioneer har laget dette elementet til å spille i små kasser, hvorfor lage stor? Jeg vet ikke.

Dette blir mitt første selvbygg så er litt forvirret.

Takk for svar alle! :)

Hvordan vet du at elementet er laget for å sitte i små kasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert fra Bilradiospes.no

Viktigste funksjoner:

• Luftopphengt driver for små, lukkede kassevolum

• Bred, rund, 3-lags fi bervevd gummikant

• 3500W maks / 1000W RMS

• Kompositt IMPP™ membran

Også har jeg vel lest noe på Pioneer sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...